Permalänk
Medlem

Linux på mac?

Jag är ganska ny på det här, men om man laddar hem linux (Ubuntu) för PowerPC kan man köra vilka linux applikationer som helst då?

Permalänk

Om du har en mac med de äldre PowerPC-prollarna, så kan du använda alla program som finns kompilerade för PPC, alternativt kompilera själv.

Tror det finns ett ganska stort utbud. Men om du har en ny Mac med intel prolle så funkar ju det naturligtvis inte.

Btw, finns det någon dist som är anpassad för en Macbook, där den har alla inställningar och EFI tjaffs färdigt?

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

Jag har en gammal G3a på 233Mhz som inte gör något som jag tänke köra på.

Men jag tror inte att det programmet jag täker köra är kopilerat för PowerPC.
Hittar ingen källkod till just serververisionen så det går inte kompilera på annat sätt va?

Permalänk
Medlem

Gamla G3:an (biege) är inte "new world" helt och hållet, så kolla så linuxdisten stödjer den som det skall.
Sedan är det väl bara att plocka ner och kompilera det man behöveri form av apps…

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

på en sådan relativt långsam burk så går distar som gentoo bort då allt ska kompileras, debian eller något passar nog bättre, men kolla på distens hemsida om din dator fungerar med disten. ubuntu har en fin livecd för powerpc du kan testa förresten.

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k