Permalänk
Medlem

ny på mac men HJÄLP!

Satt o pilla lite med datorn igår och helt plötsligt så var alla inställningar för alla program och allt var nästan som när jag fick mac:en. All min musik i Musik mappen är borta helt plötsligt. Men det måste finnas någonstans men vart har 132gb kvar på hårddisken som jag hade innan av 250gb. Så utrymmet har inte försvunnit.

Kan jag ha gjort något som går att återställa. Kan jag ha råkat ändra något namn. Kan man återställa datorn till ett tidigare tillfäle som i windows eller så...

Jag tror att det kan ha något med ham mappen att göra. den heter carl007se och jag butte det namnet till Carl. Men nu så står det carl007se och jag kan inte skriva Carl för det är redan upptaget. Någon som vet hur jag ska göra. Kan inte komma åt antingen filmerna eller musiken.

Tack för hjälpen DESPERAT!!!

Visa signatur

"OSX Tiger"

Permalänk
Medlem

Du har väl bytt namn på hemmamappen (/Users/*du*) kan tro.
Kolla bland användare och det finns en till (din gamla)…
…behörigheter där har du icke

Edit:
Det visste du ju redan ja
(När ska jag läsa färdigt…)
Kommer en länk snart till hur du gör för att fixa det.

Edit II:
Så här kanske?
< http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=107854 >

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

tack det hjälpte...ska nog alldrig byta namn igen va lite krongligt att få allt till rätta igen...

Visa signatur

"OSX Tiger"

Permalänk
Hedersmedlem

No offence, men det står ju faktiskt när man skapar användare att det inte går att byta "short name" på den.

Det borde (läs: har inte testat) fungera om du gör såhär, dock...
1) Skapa ny användare med rätt namn
2) Starta en terminal (Applications/Utitlies). Allt härifrån är kommandon i terminalen.
3)
sudo -s
mv /Users/gammaluser/* /Users/nyuser/
chown -R nyuser /Users/nyuser

4) Logga ut, logga in som nyuser

I värsta fall är det bara att ta bort nyuser och behålla det gamla namnet, så...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
No offence, men det står ju faktiskt när man skapar användare att det inte går att byta "short name" på den.

Så här bör man göra:
< http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106824 >
om man måste…

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk

Hmm undrar om Time Machine hade hjälpt till här...

Visa signatur

Jag hittade precis lösenordet till min gamla användare BCX =)
Den använder jag från och med nu!

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för detta det har hjälp mig jätte mycket...

Visa signatur

"OSX Tiger"