Permalänk

Starforce

Tänkte installera Silent Hunter III, men är lite orolig angående starforce. Man inser hur sjukt det är först när man råkar ut för det i praktiken, jag sitter alltså här med en fullt laglig kopia som jag själv köpt och vågar knappt installera! Oavsett om det nu riskerar att fucka upp hårdvaran eller ej känns det olustigt att installera något vars ända syfta är att begränsa makten över mitt eget system. Tyvärr är jag en sådan SH-torsk att jag nog tvingas rucka på mina principer. Pga sweclockers restriktioner när det gäller denna typ av frågor är det som bekant inte aktuellt att diskutera "alternativ". Men jag undrar om inte de, på samma sätt som starforce ev. kan ställa till det. Jag har 3 st frågor:

1) Är den senaste versionen av starforce att betrakta som "säker" ur det perspektiv att den inte rör till det med hårdvaran?

2) Om man misstänker att en äldre (mer instabil) version av SF kommer installeras ihop med spelet, kan man på något sätt undvika detta genom att kanske ladda hem en senare version?

3) När man väl är klar med sitt spelande. Kan man då avinstallera starforce utan att det lämnar några otrevliga spår efter sig. Antar att detta är ganska svårt att svara på.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk

1. Nyare är säkrare än äldre, men om det är tillräckligt säker kan jag inte spekulera om.

2. Ja, det går att uppdatera starforce.

3. Så länge den inte redan har gjort sin skada så ska du kunna avinstallera de utan att behöva vara orolig.

Permalänk

Var hittar jag dessa updates någonstans? Hittade bara någon driver till windows vista..

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Vad du kan försöka leta efter är om spelet i frågan släpps utan starforce i andra delar av världen. Vet att några spel släppts med starforce i europa men utan i USA och tvärt om.

Visa signatur

Freman

Permalänk
Keeper of the Bamse

Snor tråden lite. Har haft problem med DVD-bränning på sistondes, halvvägs in i filmen (kanske lagerbytet?) får jag problem med avläsningen i min DVDspelare och jag får avbryta filmtittandes, bara flimmrar och hackar. Detta på min såväl som kompisars dvdspelare (har inte provat i datorn dock)

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

printscreen, det finns en starforce-borttagare här om du nu har det på datorn.

http://www.glop.org/starforce/remove.php

tänk att man ska tvingas till att ladda ner crack för att kunna köra sina köpta spel.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av freman
Vad du kan försöka leta efter är om spelet i frågan släpps utan starforce i andra delar av världen. Vet att några spel släppts med starforce i europa men utan i USA och tvärt om.

Ahh, tack för tipset!

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Fick enorma problem med min dvd brännare efter ha installerat X3 som också använder sej av starforce.
Eller rättare sagt dvd brännaren dog. Lagomt efter att jag installerat X3 och startat om. Spelaren genererade en svart skärm precis innan man får login bilden till XP. Trodde först det var en hårddisk som havererat men icket. Kan ju vara ett sammanträffande men en sak är säker: installerar inte någonting med starforce igen...

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Själv har jag inte haft några problem med starforce, har Flatout2 installerat och med det installerades ju också starforce..även om jag har *host* mindre lagliga program installerade.

Fast det är väl den nya versionen av äckel programmet så dom kanske har förbättrat det?

Troligtvis har jag bara haft tur

Visa signatur

Intel P4 3Ghz - 1Gb DDR400 Dualchannel - Asus GF6800GT 128Mb- Seagate 160Gb - LG 12x DL DVD-RW - Acer AL1714 17" TFT @ 14ms

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hilduke
Själv har jag inte haft några problem med starforce, har Flatout2 installerat och med det installerades ju också starforce..även om jag har *host* mindre lagliga program installerade.

Fast det är väl den nya versionen av äckel programmet så dom kanske har förbättrat det?

Troligtvis har jag bara haft tur

Problemet är att oftast kommer inte problemet direkt utan det kan ta några veckor.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniac
Fick enorma problem med min dvd brännare efter ha installerat X3 som också använder sej av starforce.
Eller rättare sagt dvd brännaren dog. Lagomt efter att jag installerat X3 och startat om.

Exact samma för mig.
Min dvd är fortfarande stendöd och jag får ingen ny på garrantin.

Dessutom är Ide sakerna på moderkortet helt jävla körda då någonting hände när starforce togs bort.

Då pajja allt.. usb ingånga och rubbet.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

Noxxer Provat systemåterställning alternativt ominstallation av operativsystemet?

Visa signatur

/havoc

Permalänk

Hehe, man blir ju inte lugnare av att läsa era kommentarer direkt... Installerade det trots allt, men nu börjar jag undra om jag inte skall försöka få bort starforce ändå. Fortfarande ingen som vet hur man kan uppgradera?

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk

Jag tycker verkligen att du bör avinstallera spelet och köra en Starforce-borttagare (att bara avinstallera spelet räcker inte nödvändigtvis). Sedan får du tag på en bättre version, utan Starforce.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

SHIII utan starforce är kört om man inte ger sig in i Warez jungeln. Har spelet själv men har lagt det på hyllan. Fick nämligen en hel del problem. Senaste Patchen som dock inte tar bort starforce:
http://www.silent-hunteriii.com/uk/updates.php

Eller så väntar man på det här istället som tyvärr inte utspelar sig i samma område. http://silenthunter4.uk.ubi.com/

Permalänk

Har inte fått sh3 att funka utan starforce så jag gav upp för jag har klarat mig utan problem med starforce ändå... men trist är det...

SH4 ser helt underbart ut, man kan alltid hoppas på en expansion med Atlanten och tyska ubåtar i. Kanske bara jag som har en liten fetisch för tysk krigs material

Visa signatur

MSI Z77A-GD55, Socket-1155, Intel Core i7-3770K @3.50GHz, Gainward GeForce GTX 690 4GB, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB, Kingston HyperX 3K SSD 240GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc
Noxxer Provat systemåterställning alternativt ominstallation av operativsystemet?

Ominstallerat 2 gånger, Rensat och flashat bios. Provat andra dvd spelare och brännare och hela köret.

Funkar fortfarande inte. Dessutom är det ett helsike att få datorn att boota från en windows skiva.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk

Jag har löst det nu.. Synd bara att starforce installerades automatiskt tillsammans med spelet, utan någon form av varning eller möjlighet att bekräfta innan. Borde rensat bort det direkt, hoppas nu att det inte orsakat några större skador.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

http://www.boycottstarforce.net/game-list/

Här finns en lista för olika regioner och ifall de använder sig av starforce eller inte. Dessvärre såg det mörkare ut för SH3 som kör starforce globen runt.

Visa signatur

Freman

Permalänk

Nu balanserar jag farligt nära §7, men iaf när det gäller SH3 är det möjligt att komma undan Starforce utan att installera någon av de kända antistarforceprogrammen, som ju också mixtrar lite med hårdvaran.

EDIT: Men tack så mycket för länken, mycket bra att veta när det gäller andra spel.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noxxer
Exact samma för mig.
Min dvd är fortfarande stendöd och jag får ingen ny på garrantin.

Dessutom är Ide sakerna på moderkortet helt jävla körda då någonting hände när starforce togs bort.

Då pajja allt.. usb ingånga och rubbet.

Blev hela moderkortet knäppt av starforce för dig?

Det skulle ju kanske förklara några märkliga problem jag har på en annan dator.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Nu balanserar jag farligt nära §7, men iaf när det gäller SH3 är det möjligt att komma undan Starforce utan att installera någon av de kända antistarforceprogrammen, som ju också mixtrar lite med hårdvaran.

EDIT: Men tack så mycket för länken, mycket bra att veta när det gäller andra spel.

Om du vill ta bort starforce så gå in i enhetshanteraren och tryck på visa sedan visa dolda enheter så ska starforce vara där och då kan man ta bort det.Eller så kan man inaktivera tjänsten. Räknas väl inte som pirateri om man har orginalsplelet?

Visa signatur

8800gt voltmod 600@ 860mhz core 1500@ 2100mhz shader

Permalänk
Avstängd

När det gäller Starforce så är det nog inget "pirat" med trix som kringår skiten, sen om någon drar ner spelet så får ju fan utgivarna skylla sig för att dom valde användarskadligt program.

Jag har en drös med spel som har starforce, men ingen starforce i min dator fast jag spelar spelen... spelen är köpta

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Finns bara ett säkert sätt att slippa SF viruset, och det är att bli en pirat istället.
Vist det är inte riktigt vad "dom" hadde tänkt sig men bra mycket smidigare än att böka runt mer SF infekterad software...