Permalänk
Medlem

Mäta throughput?

Håller på att bygga en liten router av ett ITX-kort på 600mhz och skulle gärna vilja se hut hög throughput man får med det mellan wan och lan, men frågan är den hur kopplar och vilka inställningar måste man använda för att få kontakt med datorerna?

Kopplar som bilden nedan visar:

På lan sidan fungerar det utmärkt, men på wan sidan däremot fungerar det mindre bra med denna koppling, varken kortet i routern eller i datorn vissar att kontakt finns när man ansluter en kabel.
Så hur gör man för att kunna mäta bandbredden mellan dator 1 och 2 för att få reda på routerns throughput?

Routern kör för övrigt m0n0wall..

Permalänk

Du kan använda Iperf för att testa hastigheten i nätet.
http://dast.nlanr.net/Projects/Iperf/

Koppla in en dator på WAN-intefacet och en på LAN och kör Iperf mellan dem.

Permalänk
Medlem

Har du ens läst mitt inlägg?
Kopplar jag en dator i wan-porten händer inte ett dugg av någon anledning. Både kortet i routern och i datorn är fullt fungerande, men inte när man kopplar ihop dessa.

Provade även att koppla en switch mellan wan och datorn och då lös bägge korten upp och visade aktivitet, men hur jag än ställde in ip-adresserna i de bägge datorerna så fick jag ej kontakt mellan dem..

Så en gång till då, hur gör jag?
Och om man inte behöver göra något speciellt mer än att ansluta datorerna samt fixa med ip-adresserna (antar att det går att köra routern på 192.168.1.1 och datorerna på .2 respektive .3) vad är det då som inte fungerar i mitt fall?

Permalänk
Medlem

Du ska ha olika serier på näten. 192.168.1.0/24 och 192.168.2.0/24 tex.

Varför de inte lös när du koppla in dem direkt beror nog på att ville ha en korsad kabel, äldre kort gillar sånt medans nyare kort inte bryr sig.

edit: hmm det var m0n0wall, standard är att den blockar alla privata adresser (10.0.0.0/8 , 192.168.0.0/16 och 172.16.0.0/12)

Kör nått annat på wan kortet bara, ta ditt riktiga ip du får från din isp eller nått. Du ska ju bara testa...

sen en sak till när du får igång det testa gärna med massa anslutningar. Att köra en ström igenom den är mer lättsamt än att behandla flera. Men du har redan fått tips på ipref så det ska nog gå bra

Permalänk
Medlem

Okej det ska jag ta och prova, men bara så jag förstod dig rätt.
Jag ger allstå wan-porten ip-numret jag får av min ISP (eller liknande) samt datorn kopplad till wan-porten en siffra högre?

Vi tar google.se ipnummer som exempel:

Router(wan): 216.239.59.104
Dator1(wan): 216.239.59.105

Router(lan): 192.168.1.1
Dator2(lan): 192.168.1.10

Jopp lite tester har jag fixat fram så det ska nog ordna sig..

Permalänk
Medlem

Jo det ska nog kunna funka eftersom du ändå inte är kopplad in på nätet.

Visa signatur

Opteron 165 (291x9 = 2620MHz), DFI LanParty UT Ultra-D, G-Skill PC4000(9/10, 3-4-3-8), PC X1800XT512Mb(Stock) Lian Li PC73-SLB, Tagan 580W

Permalänk
Korsordsguru

Hoppas du skriver resultaten här sedan tillsammans med utrustning i datorerna och routern.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BSorre
Okej det ska jag ta och prova, men bara så jag förstod dig rätt.
Jag ger allstå wan-porten ip-numret jag får av min ISP (eller liknande) samt datorn kopplad till wan-porten en siffra högre?

Vi tar google.se ipnummer som exempel:

Router(wan): 216.239.59.104
Dator1(wan): 216.239.59.105

Router(lan): 192.168.1.1
Dator2(lan): 192.168.1.10

Jopp lite tester har jag fixat fram så det ska nog ordna sig..

Jepp det var så jag mena.
En 600 borde klara rätt mycket tror jag, beror lite på hur mycket regler du har iofs

Permalänk
Medlem

Schysst, tack varget..

Kan jag släng in resultatet här sen..
Till en börjarn blir det med en Via Epia M6000 samt Intel Pro-kort som lan och det inbyggda som wan. Blir också till att prova hur det blir med en pci-riser med två portar, alltså köra intel kort i dessa två portar, samt in med ett trådlöst kort så småningom..

Men nu är det nyår så nu ska det iväg och festas, och jämra sig över bakfyllan imorrn, så vi får se när detta blir av..

Edit: Om nu någon ser detta så kan jag meddela att jag inte alls får detta att fungera.
Har gjort som det beskrevs ovan men får fortfarande inte kontakt mellan datorerna, på de bägge datorerna kan jag pinga lan respektive wan-porten på den dator som är kopplad till porten med gott resultat, men så fort jag försöker pinga datorer direkt får jag inget svar.
Har provat en massa med olika gateways och diverse ipnummer men inget fungerar..

Någon som har ett idé? Skriv gärna hur jag kan lösa detta..

Permalänk
Medlem

Ett exempel av mig....

dator1: 192.168.3.1

Epia WAN: 192.168.3.100 (gateway 192.168.3.1)
Epia LAN: 192.168.2.1

dator2: 192.168.2.100 (gateway: 192.168.2.1) (eller om du får via dhcp)

alla nätmaskar 255.255.255.0

Därefter på dator1
> iperf -s

Därefter på dator2
> iperf -c 192.168.3.1