Permalänk
Medlem

Filer på Windowsdatorer

Börjar med att be om ursäkt, är egentligen helt noob på Linux!

Men måste haft tur. Fick igång en installation med Linux SUSE 10.2 utan stora problem. Intenet anslutning (Opera), CD spelare, HP1200 printer osv hoppade igång nästan direkt. Scannern HP 4500 verkar det saknas Linux drivrutiner till, så den kan jag glömma. Det integrerade ljudet på moderkortet (ASUS A7V..) verkar det oxå saknas drivrutiner till.

Mailen gick igång elegant, men man måste skriva lösenord, så tummarna blir röda. Trots Wallet-funktionen

Grafikkortet fick jag strula litet med, innan det fixade dual-display på mina två skärmar.

Men... jag kommer inte åt mina två windowsXP datorer somm finns på samma LAN! Och det är ömsesidigt - windows ser inte linux- och linux ser inte windows.

Det är inget HW problem, och sannolikt inget brandväggproblem i Lan:et iallafall. Botar jag datorn i Windows, så är allt OK.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

Du behöver ha "samba" för att kommunicera med windows/windows att se dig.
Hur du installerar det i SUSE har jag ärligt talat ingen aning om, det vet du säkert bättre än mig lycka till!

Permalänk
Medlem

Jodå,

Har klämt in alla filer som verkar behövas för Samba. Och fick inga fel- meddelanden vid installationen. Men sen då.... (Är noob)

Windowsdatorerna kan inte se Linuxdatorn. (Kör med Microsoft-nätverks-klienten, Novellnätverk och ett par till) Och Linuxdatorn ser ingenting. Försöker jag configurera Samba, vill den ha en serverbeteckning??

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

Vart ska jag börja.. jag hade skrivit ett långt svar men det blev för krångligt. Du kan börja med att se om smbclient -L <ip till en windows maskin> ange inget lösenord, ger dig något. Sedan så måste du sätta upp shares själv också i samba för att det ska fungera, du kan använda typ samma kommando där. smbclient -L <ip till din linux maskin> ange inget lösenord. Detta utför du från en "terminal" som du kan hitta nånstans där i fönsterhanteraren.

Sedan så tycker iaf jag att det är så jäkla enkelt att editera smb.conf filen, den behöver inte vara särskilt lång för att det ska fungera, och du lär nog ha hört att "riktiga linux killar editerar config filerna för hand" vilket må vara mer eller mindre sant eller osant det orkar jag inte ta ställning till MEN om du ska börja med något så är samba jävligt enkel att lära sig faktiskt. Du kan, för att testa, slänga in följande i slutet av din /etc/samba/smb.conf

[tmp]
comment = Test share
path = /tmp
public = yes
read only = yes
guest ok = yes

Starta om samba och skriv \\ip\tmp ifrån windows så bör du få fram den sharen i rutan. Det finns också massor med enkel dokumentation om hur man får just samba att fungera och i dess enklaste utförande så är samba nästan barnsligt enkelt att ställa in, det är inte särskilt svårt att få en PDC/BDC funktion att fungera heller det kräver lite till mekande helt enkelt.

En URL: http://samba.netfirms.com

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Tack,
det du beskriver borde jag klara. Terminalfönster etc vet jag vad det är. Och med hjälp av ditt script så borde iallafall windowsmaskinerna kunna se Linuxdatorn.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

Tänkte jag kunde slänga upp min smb.conf

http://www.monkii.net/smb.conf

Vad allting gör kan man hitta i man smb.conf mycket lättläst manual må jag säga. Du kommer nog klara det där, det är som sagt inte alls svårt. Första man kanske ska tänka på är att göra alla medlem av samma workgroup det brukar underlätta när man ska söka burkarna på LAN.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Tack Deegan!

Men det blev antiklimax. Nu kan jag se SAMBA-klienten!!! från windowsmaskinerna. Ingenting mer. Inte datorn, inte filsystemet!!

Beror sannolikt på några grundläggande inställningar i [global]. Din konffil skiljer sig rejält från min. Har tydligen en Printserver och en dhcp server konfigurerade. (Tack för det HP) måste blivit när jag körde HP's skrivar- konfig skript.

Nehej, det blir att följa ditt råd och plöja beskrivningen. Har ännu sådana kuskapsluckor att det inte är meningsfullt att fråga dig om dina [Global] inställningar. Resten av dina inställningar tror att jag förstod faktiskt.
Tack
Lars R

Deegan,

Kämpar vidare med samba configen. Men irriterar mig på SUDO (som tydligen har ett fel i sin config och ger felmeddelanden) Hur blockerar man sudo??

Visa signatur

Gudrun1