Drm-skydd för Hd-dvd och Blu-Ray knäckt?

Permalänk
Medlem

Tror du mona lisa målades med en miljardbudget av 100-tals målare. Bra konst har inget att göra med hur mycket pengar man stoppar in i produktionen. Det handlar mer om hjärta o hjärna.
Det är snarare så att miljardrullningen sabbat filmindustrin. Counter-strike var ju ett hobbyprojekt när det blev världens populäraste onlinespel.

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem

jo ibland är filmer för 50000kr bättre än de för 5000000kr. (om nån sett El Marichi och dess aningen kostsammare uppföljare så fattar ni exemplet..)

men nu är det ju inte viktigt, även de som spelar in budgetfilmer vill nog ha chansen att göra fler filmer. och även billiga sådana kostar en hel del.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Kan ni inte ändra artikeln så att ni stavar rätt på "Blu-ray" och "HD DVD"?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Är det bara jag som tror att skydden fortsätter utvecklas helt enkelt för att företagen måste säga att dom inte accepterar piratkopiering och inte för att dom faktiskt försöker stoppa det?

Ta mp3 som exempel, inget företag kan säga att dom stöder fildelningen av mp3, för då kommer det förlora den säljkraft det har. Nu finns det ju massa som laddar ner musik och sedan köper skivorna för att ha en laglig version av det bästa. Men skulle företagen stödja mp3 så skulle ju folk tanka järnet liksom.

Nej det är det inte:), tror också att det är så det ligger till. Ta bara pc, Ms vet nog om att det är tack vare just piratkopiering som dom idag är så stora som dom är, och nu när Vista kommer så är dom ännu mer beroende av detta ifall företagen inte har bestämt sig än vill säga. För det är ju företagen som genererar dom riktigt stora pengarna för Ms, så jag anser Ms är ett företag som hycklar när det kommer till piratkopiering.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem

Det här handlar inte om viljan att betala för sig eller ej.

Det här handlar om hur mycket filmföretagen är villiga att tortera sina kunder. Det är de som betalar för sig som borde vara rosenrasade över HDCP m.m. Piiraterna har alltid fått allt serverat på silverfat.

Allt filmföretagen har gjort har drabbat de ärliga kunderna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Det här handlar inte om viljan att betala för sig eller ej.

Det här handlar om hur mycket filmföretagen är villiga att tortera sina kunder. Det är de som betalar för sig som borde vara rosenrasade över HDCP m.m. Piiraterna har alltid fått allt serverat på silverfat.

Allt filmföretagen har gjort har drabbat de ärliga kunderna.

Japp, och samma är det på pc sidan, dom som betalar är oftast med dom som får bita i det sura äpplet. Ta bara det att jag måste ha i en cd eller dvd för varje spel jag spelar. Eller att man inte kan spela Hl2 i sp utan att först verifiera sin produkt på Steam. Och så har vi ju Starforce som många nu har börjat bojkotta på helt klart riktiga grunder. Nej det är dags att företagen börjar inse att piratkopieringen aldrig kommer att sluta och istället börjar erbjuda dom som betalar för sin produkt nåt mervärde. Epic games är ett företag som helt klart erbjuder mervärde till sina spel och ibland släpper s.k bonus packs som lika gärna skulle kunna vara add ons, helt gratis. Ett annat sätt är att göra sin produkt helt fri från allt vad nycklar och kopierings skydd heter och istället bara tillåta dom som köpt sin produkt och registrerat den tillgång till att patcha eller hämta hem tillägg och göra dessa tillägg skyddade istället. Finns redan ett företag som gjort på liknande sätt (kommer inte på vilket spel eller företag dock), till sist kan man också göra som Steam nu gjort 2-3 gånger med sitt Red Orchestra, tillåta folk att hämta hem hela spelet och spela några dagar utan begränsningar.

On topic:
När det kommer till filmer så anser jag att vi som ser filmerna på bio borde få nån slags rabatt eller liknande gentemot dom som inte sett den på bio. När det kommer till just Blue Ray filmer så kostar dom ju nästan 2 gånger så mycket som en dvd gör. Visserligen kostade en dvd från början ungefär som Blue ray gör idag men för att försäljningen verkligen ska sätta fart så krävs det att priset blir 1/3 billigare. För att inte tala om priset på en B-ray spelare, 12 tusen är inte dierkt billigt, med det priset så får man nog anse att en ps3 på 6 lök är rätt så billigt även om priset i sig är dyrt för en konsol.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CorranHorn
När det kommer till just Blue Ray filmer så kostar dom ju nästan 2 gånger så mycket som en dvd gör.

Nästan 2ggr så mycket? Vart har du fått det ifrån. En HD film kostar ungeför 50% mer är DVD utgåvan, om ens det. Så länge du inte menar de lite äldre filmerna som nysläpps som HD film.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StarChild42
Nästan 2ggr så mycket? Vart har du fått det ifrån. En HD film kostar ungeför 50% mer är DVD utgåvan, om ens det. Så länge du inte menar de lite äldre filmerna som nysläpps som HD film.

exakt. sklilnaden är som du säger runt 50% på nysläppen nu mot gamla DVD.

http://www.play.com/DVD/DVD/4-/1106850/Ultraviolet/Product.ht...

http://www.play.com/DVD/Blu-ray/4-/1130264/Ultraviolet/Produc...

sen kommer skillnaden att bli betydlig lägre än så när de släpps samtidigt. (vilket int exemplen ovan gjorde)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StarChild42
Kan ni inte ändra artikeln så att ni stavar rätt på "Blu-ray" och "HD DVD"?

Jag håller med. Det heter INTE Blu-Ray, det heter Blu-ray.
Varför kan ni inte anställa någon som går igenom artikeln efter stavfel egentligen? Det är nog många som skulle kunna göra sådana saker gratis.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Jag håller med. Det heter INTE Blu-Ray, det heter Blu-ray.
Varför kan ni inte anställa någon som går igenom artikeln efter stavfel egentligen? Det är nog många som skulle kunna göra sådana saker gratis.

finns ju ingen akut brist på korrekturläsare här direkt..

men är problemet så stort i detta fall egentligen? att tex blanda ihop DVD och BMW kan ju förvirra en del helt klart, men ingen lär undgå att koppla att Blue-Ray handlar om formatet Blu-Ray, blå strålar är ju vad det handlar om trots allt. att sen bråka om versaler och gemener i företags/produktnamn känns ännu mer Quijotiskt efter redaktionens märkliga konsensus i iTunesfrågan tex..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Original är alltid roligast. Vistt laddar man ned ibland, men inget går upp mot en nyinköpt originalfilm. Orelevant inlägg men ville bara påminna er om den känslan (=

Visa signatur

AMD 4000+@2700MHz , Asus A8N-SLi Premium, Corsair XMS PC3500LLPRO 2048MB , ATI X850XT , Lian-Li PC-V1000 , Hiper 580W PSU , Samsung 970P 19" +Logitech tbord m. mus.

Permalänk

DVD-Jon spökar

Visa signatur

E6600 | 2*Corsair XMS2 Xtreme 1024mb Cas4 | 6800 GT | Asrock Dual VSTA s775 | 200 + 300gb Seagate | Antec P150 |

Permalänk
Medlem

det handlar om att bolagen vill att du ska köpa spelaren från dem

Visa signatur

När sanningen kommer på bordet, kan ingen smälta den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
Filmer och spel har ju idag gigantiska omkostnader. Stora vräkiga produktioner med genier(jaja...) i ett långt led som leder till det vi kallar underhållning.

Vad händer när producenterna inte får igen investeringarna?

Jag gillar Spel och Film, och betalar gärna en slant för att det ska göras nya. Känns som jag är vääldigt ensam om den åsikten...

Kanske blir fler när filmerna kommer från handhållet med 3 skådespe, förlåt, amatörer och spelen görs av två finniga studenter i ett hobbyrum...

Visst är youtube kul, men ibland kanske man vill se en film med en budget på nån miljard, eller spela ett spel som en studio på 100 personer har jobbat ihop under ett par års tid. Om alla ska ha attityden att allt ska vara gratis, så kommer det inte dröja såå länge innan allt det är ett minne blott...

Folk idag lever som att det inte finns ett imorgon...

Enkelt, låt en skådis tjäna 3 miljoner dollar istället för 30 mlj.. så har du ganska många gratis filmer där ute. ORkar inte gå in i discussionen om genier, och amatörer med tycker det finns gott om båda i filmbranschen.. Förresten, är det tyvärr de som gör en film handhållet etc. som delar ut det på internet GRATIS för att få publicitet och haka på större projekt..

och vem FAN tycker det skall vara gratis? Här pratas det om att kunna göra en BACKUP på det man har utan att vara livräd för att förstöra discen varje gång den legat ute etc. etc. plus att nästan ALLA som KÖPT en film vill ju kunna titta på den var de vill också.

Gratis och att skärmen stänger av sig etc. är ganska stor skillnad.
Hoppas bara ha något mellanting som RÄTT pris, och FRIHET.

Gratis-- det är inte ens ketchupen på Macdonalds

EDIT: Andreax vill inte vara petig men priset på DVD 10£ och BluE REJ 18 = 80% så det är faktist lite mycket.. men men.. det kommer gå ner så klart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
Enkelt, låt en skådis tjäna 3 miljoner dollar istället för 30 mlj.. så har du ganska många gratis filmer där ute. ORkar inte gå in i discussionen om genier, och amatörer med tycker det finns gott om båda i filmbranschen.. Förresten, är det tyvärr de som gör en film handhållet etc. som delar ut det på internet GRATIS för att få publicitet och haka på större projekt..

och vem FAN tycker det skall vara gratis? Här pratas det om att kunna göra en BACKUP på det man har utan att vara livräd för att förstöra discen varje gång den legat ute etc. etc. plus att nästan ALLA som KÖPT en film vill ju kunna titta på den var de vill också.

EDIT: Andreax vill inte vara petig men priset på DVD 10£ och BluE REJ 18 = 80% så det är faktist lite mycket.. men men.. det kommer gå ner så klart.

du är fortfarande Hollywoodcentrisk, 3 miljoner är ett enormt gage internationellt sett.

Blu-Ray tillåter just att man ska få göra en säkerhetskopia. det var också en del i DRM-tanken, nu får man inte se hur det hade löpt denna gång heller, men men. =/ <--ambivalent.

det vill du visst. ..men nu måste de ändrat priset sen jag postade det där, så stor skillnad var det inte innan. skitfilmer ska med lågpris förgås som de säger på överskottsbolaget.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Hollywoodcentrisk... intressant ordval.

Jag syftade mer på Fredags domedags scenario, att om de INTE får miljoner, då blir inga bra filmer gjorda.. då menade jag att även om de får 10% av dagens lön, räcker det gott och väl... för ingen är SÅÅÅ bra att de kan tjäna några miljarder på ett års arbete, ja.. förutom IKEA.. men kom igen.. jämföra Tom Cruise med IKEA, vad FAN har hänt med Världen!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
Hollywoodcentrisk... intressant ordval.

Jag syftade mer på Fredags domedags scenario, att om de INTE får miljoner, då blir inga bra filmer gjorda.. då menade jag att även om de får 10% av dagens lön, räcker det gott och väl... för ingen är SÅÅÅ bra att de kan tjäna några miljarder på ett års arbete, ja.. förutom IKEA.. men kom igen.. jämföra Tom Cruise med IKEA, vad FAN har hänt med Världen!!

eller hur..

jaha, men Fredag gillar MGS. och det hade la i ärlighetens namn aldrig blivit som det är utan den budgeten tex antar jag.

ett år? de flesta inspelningar för storfilmer tar nånstans mellan 2 veckor och 3 månader, (skådisarnas del av jobbet då alltså) men personligen skulle jag också hellre se Ingvar Kamprad som Ethan Hunt i MI4.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

ett år, betyder 1-4 filmer = ungefär 120 mlj $. så menade jag..

Sedan är det ju självklart att man inte vill se Kamprad som skådis, DOCK syftade jag på att för att tjena stora pengar, måste man ha tusentals anställda, ta enorma ansvar, och jobba över hela världen.. Det är ju faktist svårt att tjäna pengar lika lätt som skådisarna (som lyckats pratar jag om då

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
ett år, betyder 1-4 filmer = ungefär 120 mlj $. så menade jag..

Sedan är det ju självklart att man inte vill se Kamprad som skådis, DOCK syftade jag på att för att tjena stora pengar, måste man ha tusentals anställda, ta enorma ansvar, och jobba över hela världen.. Det är ju faktist svårt att tjäna pengar lika lätt som skådisarna (som lyckats pratar jag om då

ah.

jo fast den chansen är ju rätt liten, går många mcDonaldsclowner på varje Tom Cruise, men du missuppfattar lite, jag hade hellre sett Ingvar i rollen en gång. när man sett Tompa rädda världen undan onda agenter, rymdgubbar och annat elände under diverse namn för femte gången blir det så trött att det inte funkar längre. ok, Ingvar kanske är för gammal men ge mcDonaldskillen en chans, kanske tror jag rent av i ett svagt ögonblick och med mycket hundmolekyler i blodströmmen att han inte överlever till en ny film då?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

hehe ok so du var seriös när du ville se Kamprad hehe..

jo, jag håller med att jag inte orkar se Tom någotmer.. och då tänker jag inte ens på alla konstiga saker som ha verkar ha gjort utanför kameran.. nåja..

ändå finns det tusentals människor som tycker han är TOP GUN fortfarande

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
hehe ok so du var seriös när du ville se Kamprad hehe..

jo, jag håller med att jag inte orkar se Tom någotmer.. och då tänker jag inte ens på alla konstiga saker som ha verkar ha gjort utanför kameran.. nåja..

ändå finns det tusentals människor som tycker han är TOP GUN fortfarande

givetvis, jag är alltid blodigt seriös.

jo han räddar ju världen utanför bild med på sitt eget vis, iaf om man är med i sekten. (resten av oss stackare ska visst bli mat åt intergalaktiska kokonger om jag fattat det hela rätt)

jojo, men tänk dig då Top Gun med Ingvar Kamprad istället. utspelar sig mitt under ett brinnande WW1 där han bygger sitt eget plan av balsaträ ur fina platta förpackningar, ger Tysken på nöten och sprider samtidigt ära åt Svea rike över världen!

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av altair4
Äntligen kommer de nya formaten slå igenom.

WORD! lol

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
givetvis, jag är alltid blodigt seriös.

jo han räddar ju världen utanför bild med på sitt eget vis, iaf om man är med i sekten. (resten av oss stackare ska visst bli mat åt intergalaktiska kokonger om jag fattat det hela rätt)

och just detta får mig att avvakta med Mission Impossible...

Tycker heller om att titta på äldre "normala" skådisar då..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Bry dig inte.
Man har skjutit upp införandet av HDCP. Så du kommer inte vara begränsad alls förrns dom inför kravet. Och när den dagen kommer så har du betydligt bättre alternativ än vad du har idag. För idag så finns det inte många. Bara dyrt och onödigt att bry sig om det i ditt fall IMHO.

Du säger att blu-ray filmer haft hdcp skydd?
Om du har länk så vill jag gärna läsa mer om det.

Macrovision var en bra poäng. Även om situationen inte är identisk.

Och nu handlar det ju inte om att göra något åt saken. Utan det handlar om att börja använda HDCP. När man "trycker på knappen" så måste ju dessa företag gjort en utredning om när man anser att marknaden är redo (eftersom de fick så mycket skit att de skjöt upp det i första hand) och självklart göra en beräkning på vad man kan tänkas tjäna och förlora på systemet.

Men macrovision är ett skräckexempel och om jag inte vetat om det så vet jag inte om jag skulle kunna tro på det - men med det i bakhuvudet så är det inte lika orealistiskt att tro att de skulle införa HDCP... :\
Måste ju sitta barnrumpor på alla nivåer i dessa företag för att något så genomruttet ska gå igenom. Klassiskt exempel där kunden är den enda förloraren och piratkopieraren den enda vinnaren.

Han ska nog bry sig ändå. Även om flaggan ej är aktiv i filmerna så funkar ingen de två enda mjukvaruspelarna (powerdvd och windvd) utan ett grafikkort med HDCP. Antingen funkar det inte alls eller så drar de ner upplösningen om inte hela kedjan är HDCP.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crisscross
Han ska nog bry sig ändå. Även om flaggan ej är aktiv i filmerna så funkar ingen de två enda mjukvaruspelarna (powerdvd och windvd) utan ett grafikkort med HDCP. Antingen funkar det inte alls eller så drar de ner upplösningen om inte hela kedjan är HDCP.

Lär ju förhoppningsvis bli bättre på den fronten.

Eftersom han redan har sin hårdvara och inte är i köptankar så gör han fortfarande bäst i att (IMHO) vänta tills han har behovet av HDCP hårdvara innan han skaffar den.

För mjukvaran och hårdvaran i övrigt kommer bara bli bättre och han kanske slipper köpa något alls.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
hårdvaran i övrigt kommer bara bli bättre och han kanske slipper köpa något alls.

Är inte så säker på det. Verkar som att Intervideo och Cyberlink är väldigt rädda för att få indragna nycklar och till och med överträffar den officiella spec:en vad gäller krångligt drm. Det kan ju också vara så att mjukvaruspelare har fått hårdare krav än hårdvaruspelare....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crisscross
Är inte så säker på det. Verkar som att Intervideo och Cyberlink är väldigt rädda för att få indragna nycklar och till och med överträffar den officiella spec:en vad gäller krångligt drm. Det kan ju också vara så att mjukvaruspelare har fått hårdare krav än hårdvaruspelare....

Har nog mycket med att den som läcker ur nycklarna kan bli stämd.

Ryktades om att detta är en av anledningarna till varför XP inte får HD-DVD/Blu-Ray stöd officiellt, bara för de löjliga beloppen MS kunde bli stämda för.

Men lär ju fortfarande inte bli sämre, isåfall är det ju bara använda gammal mjukvara...
Och hårdvaran blir ju i vilket fall billigare så om man inte ska köpa nytt ändå så är det nog bäst att vänta.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StarChild42
AACS på Blu-ray knäkt

och lustigt nog dök detta upp strax efter de första mjukvaruspelarna..

men hursomhaver, detta betyder inte free for all copy togaparty från och med nu. de har lyckats kryptera av en skivas nyckelkedja, en som inte använder de mer avancerade skydden dessutom.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
men hursomhaver, detta betyder inte free for all copy togaparty från och med nu. de har lyckats kryptera av en skivas nyckelkedja, en som inte använder de mer avancerade skydden dessutom.

Förstår inte din poäng med inlägget? Ja, denna gäller inte BD+, var därför jag inte skrev BD+.