Linuxdist inriktad för kontorsmaskiner

Permalänk
Medlem

Linuxdist inriktad för kontorsmaskiner

Fråga:

finns det någon färdig dist med tillhörande programvaror som är mer inriktade för kontorshantering ?

T.ex, om en kontorsmänniska idag kör Windows XP med Office, vad är att rekommendera när det gäller motsvarigheten i Linux ?

Finns det t.ex. något vettigt alternativ till OpenOffice ?

Undrar också om det finns någon mailklient för linux som kan prata med Microsoft Exchange ?

Permalänk
Medlem

Ubuntu bör fungera ganska bra.

Själv tycker jag att OpenOffice är det bästa alternativet till Microsoft Office, annars finns det fler alternativ ... Star Office har jag för mig är det mest kända alternativet till OpenOffice...

Evolution (som följer med de flesta distar, även Ubuntu) kan prata med Microsoft Exchange (har aldrig provat själv dock)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag skulle säga valfri dist (dvs Kubuntu) med KDE och KOffice.

Permalänk
Medlem

Evolution klarar av att prata med Exchange om man har tillgång till OWA (webbinterfacet till exchange).

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

CentOs är en lämplig dist för kontorsbruk.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Har under nästan ett års tid testat olika linux-/unixdistar:
Ubuntu-Desktop 6.06/6.10
Ubuntu-Server 6.06
Kbuntu (senaste)
Debian 3.1 R2
Gentoo
FreeBSD
Suse 10.1
Fedora

För att korta din resa i valet o kvalet av Dist så skulle jag med två händer rekommendera Ubuntu och då i KDE utförande (alltså Kubuntu).
Första gången jag såg KDE så kände jag direkt att detta är användargränsnittet jag saknat.
Allt bara klaffade.

Ubunutu som härstammar från Debian har en helt galet bra installationshanterare (APT). Den är tokenkel att förstå och överskådlig när man vill installera program.

http://www.kubuntu.org/download.php#latest

Visa signatur

Mac addicted, my workhorse: MBP 15", 2,4Ghz Intel Core 2 Duo, 4Gb Ram, 200Gb HD, 8600M GT, and lots a external drives.

Permalänk

Jag skulle nog köra på OpenSuse eller liknande.

Permalänk
Medlem

jog skulle nog också köra med opensuse, funkar klockrent tycker jag.

Permalänk

Slackware 11.0 med KDE 3.5.5
Kanske lite svår att dra igång. Men sen när det funkar så bara funkar det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arood
Ubuntu bör fungera ganska bra.

Själv tycker jag att OpenOffice är det bästa alternativet till Microsoft Office, annars finns det fler alternativ ... Star Office har jag för mig är det mest kända alternativet till OpenOffice...

"OpenOffice.org is based on StarOffice, an office suite developed by StarDivision and acquired by Sun Microsystems in August 1999."

Permalänk
Medlem

är inte staroffice och openoffice samma sak bara att open är för privat bruk och star är företags bruk med mer support och sådant. (kan ha fel)

Permalänk
Medlem

Ja det är "samma", Sun tar betalt för Staroffice. Openoffice är gratis och Open Source men sponsrat av Sun. Staroffice idag bygger på Openoffice källkod med viss polering av Sun för att se lite proffsigare ut.

Openoffice är annars det överlägset bästa alternativet till MS Office, på vissa saker är det tom bättre än MS.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Vector Linux SOHO edition kommer med massa applikationer som kan tänkas passa mindre företag.

http://www.vectorlinux.com/mod.php?mod=userpage&menu=21&page_...
Baseras dessutom på Slackware så du kan förvänta dig en av dom mest stabila linux distarna någonsin.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu