Permalänk
Medlem

Vad kan man göra me en P2?

hmm... har en P2 stående här hemma på 350mhz i 64mb i ram i intergrerat graffa vad kan ja använda den till skulle va kul att göra nåt med den tex någon slags server, elle något med nätverk? har lite pengar att köpa gräjer till den rtp köpa mer ram o en ny hårddisk.. några förslag vad jag kan göra?

Visa signatur

Aspire X Dreamer | Intel Core 2 Duo E4500 | Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB | Gainward GeForce 8600GT 256MB GDDR3 | Seagate Barracuda 40Gb | Samsung SpinPoint 200Gb | Western Digital 250Gb | LG Flatron 19Tum 8ms | Ie 3.0 | Corepad Magna Gaming Suface | Sennheiser PC 150 |
www.xrosstheline.com | #xtl.gaming | aPPelTon^ goes mIrc nerd som inte kan nåt^^

Permalänk
Medlem

Router brukar ju vara det första i serverväg man bygger. Då kan den även kröa deverse grejor som ftp, werbserver och liknande.

Permalänk
Medlem

NAS server?

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Hur bygger man en router, skulle själv villja ha en filserver på en gammal data, och kanske en Red Orchestra server

Då får den heta : Swec - "NÅNBANA" 24/7!

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

okej tack så mkt... men kan ni förklar lite mer hur man bygger router av datorn o sånt e inte riktigt haj på det där kan mkt men inte allt vill lära mig:D

Visa signatur

Aspire X Dreamer | Intel Core 2 Duo E4500 | Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB | Gainward GeForce 8600GT 256MB GDDR3 | Seagate Barracuda 40Gb | Samsung SpinPoint 200Gb | Western Digital 250Gb | LG Flatron 19Tum 8ms | Ie 3.0 | Corepad Magna Gaming Suface | Sennheiser PC 150 |
www.xrosstheline.com | #xtl.gaming | aPPelTon^ goes mIrc nerd som inte kan nåt^^

Permalänk

sätt in så många nätverkskort det går och confa bara om ditt lokalanät att alla datorers nät går igenom serven,.. fixat

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Ah.. Åker till guldgruvan (aka tippen ) i morrn, då brukar man alltid hitta kul grejor.

Har hittat tonvis med gamla datorer, de har kommit till användning.
Rom maskiner, Luftgevärs prickskytte (på mobot dårår )

Tror ni att det går att få en helt ljudlös?
Vill inte ha ngn grej som låter som tusan!

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Lättaste är att ha 2st nätverkskort sedan köra in sit itnernet i det ena sedan dela ut det via det andra nätverkskortet och på det nätverkskortet harm an en swhitch så man kan ha flera datorer inkoppalde te routern. Sedan kör man firewall mjukvara osv på router för å skydda datorerna som är anslutan mot den.

SKulle klart föredra linux till den uppgiften än windows då det är rätt segt å uselt tycker jag.

Permalänk
Medlem

Okej de låter ju bra de här men.... de här med linux har letat länge efter ett ja ska använda men ja vet inte redhat tror ja e de bästa ja hittat men ja vet inte vart ja ska få tag i de? En fråga till skulle de gå att köra Xp på denna datorn kanske ska köpa mer ram elle vad ska man göra?

Visa signatur

Aspire X Dreamer | Intel Core 2 Duo E4500 | Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB | Gainward GeForce 8600GT 256MB GDDR3 | Seagate Barracuda 40Gb | Samsung SpinPoint 200Gb | Western Digital 250Gb | LG Flatron 19Tum 8ms | Ie 3.0 | Corepad Magna Gaming Suface | Sennheiser PC 150 |
www.xrosstheline.com | #xtl.gaming | aPPelTon^ goes mIrc nerd som inte kan nåt^^

Permalänk
Medlem

redhat är väl typ dött näst in til. personligen hatar jag allt vad deras packetsystem heter. Kolla in kubuntu eller ubuntu. fins server isntallation mm. Bättre packetsystem mm.

Permalänk
Medlem

okej.... detta låter bra men en fråga till ja sitter på 2mbit från telia men undra om ja delar genom min p2 nu sänker det min hastighet något eller känner jag inte någon skillnad delar just nu genom en vanlig router till min dator som e på så mkr som möjligt o te morsan o farsan dator som knappt e på över huvud taget?

Visa signatur

Aspire X Dreamer | Intel Core 2 Duo E4500 | Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB | Gainward GeForce 8600GT 256MB GDDR3 | Seagate Barracuda 40Gb | Samsung SpinPoint 200Gb | Western Digital 250Gb | LG Flatron 19Tum 8ms | Ie 3.0 | Corepad Magna Gaming Suface | Sennheiser PC 150 |
www.xrosstheline.com | #xtl.gaming | aPPelTon^ goes mIrc nerd som inte kan nåt^^

Permalänk

En suveränt enkel lösning till det som "pa1983" föreslår är att köra en specialskruvad linuxversion, som tex Smootwall Express 2.0 . Finns här:
http://www.smoothwall.org/ . Du laddar ner en fil som du bränner ut till en bootbar CD. Installation och konfigurering tar ca en halvtimma när man gör det första gången. Har man kommit på det hela gå går det på ung. 10 minuter.
Du behöver din gamla burk och två nätverkskort. Det som i installationen kallas "Röda kortet" är det som ska ansluta till internet, och det gröna till ditt LAN. En fördel är om det är två olika kort, så behöver man inte fundera vilket som är vilket under installationen.

Burken behöver ingen monitor när den är klar, utan man administrerar det hela via ett webgränssnitt, i Internet Explorer (eller vad du nu kör)

Det enda jag kan om Linux är att stava till det, men till det här behövs inga linuxkunskaper. Själv har jag kört en sån här lösning i över två år, och det fungerar klockrent. Jag kör med en P133 med en gammal "skrotdisk" på ca 500 MB, på min 10Mbit-lina, och det bromsar inte det minsta.

Permalänk

Och jag är lika förutsägbar som vanligt och tjatar vidare om Clark Connect:
www.clarkconnect.org

Visa signatur

Nja.

Permalänk
Medlem

Den här tråden hade passat bättre under övriga operativsystem. En PII:a är inte direkt någon udda hårdvara...

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Det blev visst en *nix-tråd av den här...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Nu har du redan hittat något som du ska använda vad jag förstår, smoothwall, det är inget dåligt val men jag tänkte bara smyga in en kommentar angående att någon skrev tidigare "Då kan den även köra deverse grejor som ftp, werbserver och liknande.". Det är det första man ska lära sig, du kör aldrig tjänster på brandväggen, inte av den typen som gör att man får remote access till burken. exempelvis ska ssh endera droppas in på ext_if eller så portforwardar du så man inte kan ssh'a till router/fw från utsidan, ftp kör man inte (iaf inte ext_if) på en router/fw och inte http heller. Burken ska bara skyffla traffik, inte sköta en massa tjänster. Nu kanske du tänker "Men smoothwall har ett web-gui?!" det är sant och det går bara att komma åt från int_if, samma gäller för alla andra liknande lösningar.

Aja, nu vet du. Kör inga tjänster på en firewall, även om man annser att ingen kommer hacka dig så skadar det inte att lära sig säkerhetstänket.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

ville bara säga till "2pac" att de står "Mer än tio år gammal hårdvara eller andra ovanliga produkter." och min p2 är mer än 10 år gamal men men nu har denna tråden passerat till som sagt operativ system... sry om ja har skrivit på fel ställe och sånt.. men tack för svaren nu e de dags att sätta igång o bygga så de blir la till o beställe lite saker nu:P tack så mkt alla som hjälpt till... lärt mig väldigt mkt... thx m8's:P

Visa signatur

Aspire X Dreamer | Intel Core 2 Duo E4500 | Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB | Gainward GeForce 8600GT 256MB GDDR3 | Seagate Barracuda 40Gb | Samsung SpinPoint 200Gb | Western Digital 250Gb | LG Flatron 19Tum 8ms | Ie 3.0 | Corepad Magna Gaming Suface | Sennheiser PC 150 |
www.xrosstheline.com | #xtl.gaming | aPPelTon^ goes mIrc nerd som inte kan nåt^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deegan
Det är det första man ska lära sig, du kör aldrig tjänster på brandväggen, inte av den typen som gör att man får remote access till burken.

Jag anser att det där beror helt på vad man kör för system och hur bra man är på att handskas med det. Det är ingen gyllene regel, men en bra tips när man väl är i början av sina experiment.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

Om du ska köra router så kan jag rekommendera pfsense. http://www.pfsense.com/

Edit. Såg att du skulle behöva mer RAM då, men de kanske går att ordna. Nåja, bara en tanke.

Visa signatur

Being noticed can be a burden, Jesus got himself crucified becuase he got himself noticed, so I disappear alot. -Bob Dylan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLAGEL
Jag anser att det där beror helt på vad man kör för system och hur bra man är på att handskas med det. Det är ingen gyllene regel, men en bra tips när man väl är i början av sina experiment.

Kan sträcka mig så långt som att ssh kan tillåtas men bara för en user, inga fler. Själv skulle jag aldrig ha så att man kan accessa gw/fw från zthe internet men det är jag det.

edit: OCH den usern ska INTE ha rätt att su'a.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deegan
Kan sträcka mig så långt som att ssh kan tillåtas men bara för en user, inga fler. Själv skulle jag aldrig ha så att man kan accessa gw/fw från zthe internet men det är jag det.

edit: OCH den usern ska INTE ha rätt att su'a.

Det finns massor med åtgärder man kan ta för att göra det idiotsäkert trotts en del tjänster.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

Den här guiden hjälpte mig som är en linux-noob att på ett snabbt sätt få upp en bra fungerande router.

http://www.cyberdogtech.com/firewalls/

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

eller varför inte köra m0n0wal.....har jag kört i flera år nu på en gamal burk och funkar klockrent

http://m0n0.ch/wall/