Sparkle lanserar överklockningsgrafikkort

Permalänk
Melding Plague

Sparkle lanserar överklockningsgrafikkort

Grafikkortstillverkaren Sparkle lanserade idag två grafikkort tänkt för överklockning som baseras på Nvidias senaste grafikprocessorer i Geforce 8800-serien. De kommer något överklockade och använder sig av en standard peltier-kylning.

Läs nyheten: Sparkle lanserar överklockningsgrafikkort

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lär väl kosta därefter och lite till.

Och drar jag mig till minnes den trevliga 7900 serien så skulle det kvitta om de levererades med flytande kväve, då det inte var värmen i processorn som förhindrade en trevlig oc.

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk

Yes! Äntligen en anledning att inte avveckla kärnkraften. (Som jag i och försig tycker är bra.)

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Yes! Äntligen en anledning att inte avveckla kärnkraften. (Som jag i och försig tycker är bra.)

Låt inte tråden nu spåra ur om kärnkraft. Ni kan gärna spekulera om effekten de nya komponenterna drar.

Permalänk

tar ett sånt kort upp 3 pci platser ser nästan så ut med den kylaren iaf..

dock inget för mig nöjer mig emd mycket ram och hdd

edit: Hdcp-stöd: ja

sen finns det s-video på de där? ser inte utgången med uppe till vänster ser det ut som lådan sitter där iaf

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Helvete vilken klump till kylare. Instämmer med FULLMOON. Tar det upp motsvarande tre PCI platser är jag inte ett dugg förvånad.

Permalänk
Medlem

Du är ensam hemma, du hör hur fönstret i vardagsrummet krossas, du blir rädd. Du måste försvara dig, på datorbordet ser du följande saker, En griptång, En Tegelsten, En 8800gtx med peltier kylning från Sparkle. Du tänker en stund fast tar en 8800gtx med peltier kylning från Sparkle och beger dig mot vardagsrummet och konfronterar inbrottstjuven som gör motstånd, Du säger sedan att den är överklockad, Tjuven ger genast upp och springer från platsen med blotta förskräckelsen.
-----------------------

Kortet kommer säkert kosta minst en 600kr mer, än en vanlig 8800gts/gtx men kommer vara bäst på marknaden enligt mig.

Permalänk
Medlem

Kan säkert bli rejält mycket varmare i chassit då kylluften lämnas kvar i chassit istället fär att blåsas ut som med originalkylningen.

Att kyla överklockat 8800GTX OCH peltier med med hetluft är en riktigt dum idé.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Undrar vad den bjäsen väger. Tror nog att man ska kunna döda ett mindre rådjur med den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Undrar vad den bjäsen väger. Tror nog att man ska kunna döda ett mindre rådjur med den.

På tal om vikt, antar att man måste skruva fast pjäsen ordentligt i chassit så den inte lossnar och hänger i PCI-E Porten. Kan inte vara hälsosamt för moderkortet.

Permalänk
Medlem

Helt underbar kylare endligt mig, då jag nästan har en likadan själv

http://gtek.se/index.php?mode=item&id=2542&session=c89120e205...

Visa signatur

Ångra inget, lev och lär istället.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Du är ensam hemma, du hör hur fönstret i vardagsrummet krossas, du blir rädd. Du måste försvara dig, på datorbordet ser du följande saker, En griptång, En Tegelsten, En 8800gtx med peltier kylning från Sparkle. Du tänker en stund fast tar en 8800gtx med peltier kylning från Sparkle och beger dig mot vardagsrummet och konfronterar inbrottstjuven som gör motstånd, Du säger sedan att den är överklockad, Tjuven ger genast upp och springer från platsen med blotta förskräckelsen.

Poetiskt

Visa signatur

| Ryzen 5900X | 32GB DDR4-3200 | Asus RTX3080 OC | Samsung M2 1TB | 750W 80+Platinum

Permalänk
Medlem

Varför Gddr3? finns det inga Gddr4 ännu eller? Ska de göra ett special kort kan de väl lägga till lite till?

Kylning kunde de ju som tidigare skrivits i tråden ha gjort så att luften blåser ur lådan. Visst då hade man iofs inte kunnat ha haft två fläktar.

Permalänk
Medlem

Jag tycker kylningen på det där kortet verkar FET, spela roll om den tar upp 3st pci-platser, vem behöver såna egentligen (ljudkort kan vara bra att ha 'externt', men allt det andra integrerade duger ju finfint)

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanr4
Varför Gddr3? finns det inga Gddr4 ännu eller? Ska de göra ett special kort kan de väl lägga till lite till?

High Speed Interfaces
*Designed for PCI Express® x16
*Designed for high-speed GDDR3 memory

http://www.nvidia.com/page/8800_tech_specs.html

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd

Är den där kylaren bättre än vf900, det bör den vara med tanke på storleken?
Är vanliga 8800serie kylare bättre än vf900 ?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Läste slutet på en recension på denna, tror det vara på anandtech eller så. Dom var inte ett dugg imponerade iallafall.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Du är ensam hemma, du hör hur fönstret i vardagsrummet krossas, du blir rädd. Du måste försvara dig, på datorbordet ser du följande saker, En griptång, En Tegelsten, En 8800gtx med peltier kylning från Sparkle. Du tänker en stund fast tar en 8800gtx med peltier kylning från Sparkle och beger dig mot vardagsrummet och konfronterar inbrottstjuven som gör motstånd, Du säger sedan att den är överklockad, Tjuven ger genast upp och springer från platsen med blotta förskräckelsen.
-----------------------

Underbart tbh

Ontopic:
Hehe
Undra egentligen hur mycket den låter i max rpm ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MjoO
Helt underbar kylare endligt mig, då jag nästan har en likadan själv

http://gtek.se/index.php?mode=item&id=2542&session=c89120e205...

fast man undrar ju då den enligt testet som länkas till från gtek.se visar på att den inte är ett skit bättre än Vf700.... vilken är mindre och smidigare överlag.... även billigare?

dessutom är det väl knappast nån pelt där?

Permalänk
Medlem

antar att det är en högljud fläkt

Visa signatur

SPHX1900XT256mb|250GB@233GBsata2|C2D 1.86@2.1 ghz E6300| MSI Neo-F|DDR2 2x512|Hiper530W|SennhieserPC-150|Creative 7500 mus|Chassie APLUS CaseQubic svart :D
Windows XP + SP2 :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Är den där kylaren bättre än vf900, det bör den vara med tanke på storleken?
Är vanliga 8800serie kylare bättre än vf900 ?

Det borde den vara, den klarar iallfall av mer värme. Iochmed storleken.

Så en aning bättre är den nog, vi får väl vänta och se på test resultat lite senare

Visa signatur

Ångra inget, lev och lär istället.

Permalänk

Men varför.... Måste ju finnas nån tankeverksamhet bakom hela idén. Nu får dom skärpa sig. Idiotiskt och minst sagt dumt. Vill inte ens veta vad priset på den bjäsen kommer hamna på.

Ska de va peltier så ska de vara vatten och inte luft, de måste väl ändå tillverkarn haja.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
High Speed Interfaces
*Designed for PCI Express® x16
*Designed for high-speed GDDR3 memory

http://www.nvidia.com/page/8800_tech_specs.html

Det var som fan.

Permalänk

Peltie + luftkylning har aldrig varit en bra ide

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Tycker att kylaren ser grymmt klumpig ut. snart sa borde det vall komma en normal och bra kylare till 8800gtx. sa som det ser ut nu sa bygger alla kylare pa hur stora dom ar verkar det som.

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
Men varför.... Måste ju finnas nån tankeverksamhet bakom hela idén. Nu får dom skärpa sig. Idiotiskt och minst sagt dumt. Vill inte ens veta vad priset på den bjäsen kommer hamna på.

Ska de va peltier så ska de vara vatten och inte luft, de måste väl ändå tillverkarn haja.

det är inte vad tillverkarna vet som spelar nån roll, det är vad köparna vet som spelar roll

nä, men den verkar faktiskt lite för mycket ZOMGBLINGBLING.

får en känsla av att 14årige peter som är en riktigt nörd och ska precis bygga sin första dator med hjälp av pappas pengar blir riktigt impad av dom stora siffrorna och att han har läst på swecs forum att det är bra att peltierkyla, och kommer därför köpa den. resten vet bättre

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Peltie + luftkylning har aldrig varit en bra ide

den blir kallare än alla andra 8800gts kort

ska man ha vatten o peltier måste man skaffa ett agg som kan ge 15v också.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
den blir kallare än alla andra 8800gts kort

ska man ha vatten o peltier måste man skaffa ett agg som kan ge 15v också.

Det blir kallare, ja. Men vad är menningen med att ha ett kort (gpu) kallare när man tänker ändå köra i stock frekvens? Man kan klocka upp den men här komme ett dilemma. Peltie på kortet kan bara förflytta en viss mängd värmen (watt). Så när man har ökat värmeutveklingen genom klockningen till den gränsen som peltier kan förflytta så börjar kortet bli varmare och varmare när den passerat peltiets värmeförflyttnings kapacite.

En vanlig nätagg med 12v funkar lika bra. Och om man har en kraftig nätagg på 600w+ så kan man köra 80w peltie. Men ska man köra 226w pelt då är ett separat nätagg på 28amps rekommenderat.

Peltie eran är över. Det finns ingen efterfråga på de längre, vilket är synd tycker jag eftersom de var realtivt billiga och man fick ner temperaturen rätt bra.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

Kan man köpa denna kylare när det kommer ut?
Eller har ni några andra att rekomendera?

Kör 610/ 1800 clock på mitt 8800Gts nu
Har inte testat att clocka så mycket än på denna kort men det går säkert att klämma ut en del saft om har bra kyllning!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stefanken
Kan man köpa denna kylare när det kommer ut?
Eller har ni några andra att rekomendera?

Kör 610/ 1800 clock på mitt 8800Gts nu
Har inte testat att clocka så mycket än på denna kort men det går säkert att klämma ut en del saft om har bra kyllning!

Anands test av en förhandsversion av detta kortet. Det hade standardklock, så man kan nog förvänta sig att de ökat spänningen till GPUn för bättre klock.
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2873
631MHz på coren, trots att det var drygt 20 grader svalare än de luftkylda som nådde 627-659MHz.

Minnesklock överlägset sämst med 914MHz, där ordinarie luftkylning gav 973-1040Mhz. Att värma upp pcb och minnen är inte effektivt.

8db ljudligare än standardkylning, och 4db ljudligare än X1950XTX
"In fact, the Sparkle Calibre is one of the few cards that can actually surpass ATI X1950 XTX noise levels, a dubious achievement at best."

Ungefär 20W extra drog sytemet med sparkle-kortet.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara