Permalänk

Slutgiltiga 939-CPU:n?

Hej alla glada!

Jag kör på en 3200+ venice oklockad (puttrar oftast på i 1GHz i Ubuntu mha CnQ)
på ett ASUS A8N-SLI Deluxe (med NB-fläkten bortmoddad) på 2 pinnar a 512MB PC3200 Crucial Ballistix.

Nu ser jag allt mer tydligt hur 939:an börjar fasas ut framför nya häftigare socketar med DDR2 et al. Döm om min förvåning när dom inte längre sålde X2:or med 1MB cache till 939:an!

Förvisso verkar Intel ha gjort en riktigt trevligt (och strömsnål!) processor i c2d, men jag tänker inte byta bräda på ett tag, och undrar således var som är det som är den bästa 939-processorn som finns att tillgå.

utbudet verkar inte jättestort på de flesta ställen. komplett verkar bara sälja venice:ar och opteron 165.

dock verkar opteron 165 vara en minst sagt grym processor.
för 1400-1500 så får jag en CPU av serverkvalitet med 1MB cache per kärna som tydligen ska gå att klocka till hiskeliga hastigheter om man vill det. Fabriksklock kommer dock vara lägre än det jag har nu. (2.0GHz som jag sade.)

Som jag har fattat det så kör 939 på DDR SDRAM så allt borde fungera bara med att byta processor.

Nu frågar jag bara er trevliga datornördar huruvida en opteron 165 är det som man vill ha sittande i sin 939-dator tills tidernas ände, eftersom jag troligtvis kommer ha den som server då jag byter huvudarbetsstation nästa gång.
Det lär ju inte släppas några nyare modeller av CPU till 939 i framtiden?

Jag är dock lite orolig att 165:an är specad till 110W TDP. Vet ni om den brukar gå varmt? har funderat lite på X2 EE SFF annars, men tror att den bara gäller AM2?

Är det någon som för både med dynamiska frekvenser och överklockning, som den här killen?
http://www.htpcnews.com/forums/index.php?showtopic=21635

Personligen är jag alldeles kär i Cool & Quiet och tycker det är den bästa innovationen sedan skivat bröd. jag vill inte ha en dator som idlar på i 2.4 GHz när man skulle kunna dumpa frekvensen och vcore till 800MHz/1V motsvarande.

tackar för feedback och god jul.

Visa signatur

Laptop: Ascentia 800n | 50MHz Intel i486DX2 | 8MB RAM | 300 MB HDD
WS: Venice 3200+ | SeaSonic S12-430W | AC Freezer64 | 1GB RAM | 5200RPM 80GB 2.5' HDD | GF6600GT passivt | ASUS A8N-SLI
Srvr: mini-itx Via C7 1.2GHz passiv + PSU i en papplåda

Permalänk
Medlem

På datorbutiken finns 4200+ dualcore med 1mb L2 cache (2*512)

Själv har jag 4600+ varianten som jag köpte på komplett men finns inte kvar där. Googla så kanske du hittar den men annars blir nog denna bra.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E8400 @ 4005 | True 120 Extreme | 2*2048 Corsair Xms2 6400 5-5-5-18 @ 891 | Asus P5Q Deluxe | HD 4850 @ 700/1100 accelero S1 Rev 2 | P180B | corsair HX 520w

Permalänk

Köpte en 4600+ från dustin förra veckan. Den fanns i lager så jag fick den på en gång. Sitter i samma sits som du; vill inte byta bräda och minnen innan det finns lite mer att välja på till socket 775 (RD600 osv).

Visa signatur

Intel Core 2 Quad Q8200 : Sapphire Radeon HD4850X2 2Gb : Gigabyte P35-DS3 : 4*1024 Mb DDR2 6400 : WD Raptor 74 Gb : Maxtor 200 Gb : Samsung Spinpoint 250 Gb : X-Fi XtremeGamer Fatal1ty : Logitech G5 : Silverstone TJ09 : Corsair CMPSU-750TX : Benq G2420HDBL@1920*1080

Permalänk
Medlem

Jag tror inte du blir missnöjd med en Opteron 165. Var själv i samma situation som du och bestämde mig för en Opteron 170. Dom är speccade för max 110 watt men det är lägre på de flesta, runt 75w.

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk

4200+ respektive 4600+ kostar 300 (datorbutiken) respektive 800 kr (dustinhome) mer och är fabriksklockade till 2200 respektive 2400 MHz jämfört med opteron 165 på 1800.

Båda dessa har dock hälften av cache-minnet jämfört med opteronen och så vitt jag vet så är Denmark mer klockvänlig än Manchester?

därför tror jag att 165:an kan vara ett bra köp.

gör multipliern på 9 resp 10 att det är någon större skillnad mellan 165:an och 170:an?

btw, jag är sååå jävla avundsjuk på alla amerikaner. NewEgg har helt underbara priser. det mesta kostar svenskt pris/10 eller mindre i dollar vilket sparar på en 3:edel av priset.

Visa signatur

Laptop: Ascentia 800n | 50MHz Intel i486DX2 | 8MB RAM | 300 MB HDD
WS: Venice 3200+ | SeaSonic S12-430W | AC Freezer64 | 1GB RAM | 5200RPM 80GB 2.5' HDD | GF6600GT passivt | ASUS A8N-SLI
Srvr: mini-itx Via C7 1.2GHz passiv + PSU i en papplåda

Permalänk
Medlem

Med en högre multipel så behöver du inte höja HTT:n lika mycket när du klockar, några andra direkta fördelar vette fan om det finns...?

Jag valde 170'an bara för att jag tyckte det lät bättre med 2GHz än 1.8GHz.

Den körs nu i 2.5GHz utan att ha ändrat något annat än HTT multipeln till 4 och höjt HTT'n till 250. Inga voltökningar och med standardkylare. Funkar fin-fint.

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Medlem

Även jag sitter i samma sits som er. Men min fråga är snarare: ÄR det värt att köpa nu eller ska man vänta ett tag till? Det känns som risken är ganska stor för att priserna kan rasa på 939-proppar nu när dem verkligen är påväg ut. Eller kommer man få svårigheter att få tag på dem om man väntar längre? Kan dem kanske isåfall rentav stiga i pris på grund av det??

Opteron 170 verkar grym. Dustin har den dock ej i lager, hur lång tid kan man tänkas få vänta om man ändå beställer den? Vågar man tro på vad dem säger (1-2 dagar)?

Well, man kan ju undra i evigheter, men någon gång måste man agera

Permalänk

Själv sitter jag på en 3800+ Venice och tänker samma tanke. Det är redan nu jäkligt svårt att få tag i s939 prollar verkar det som. Själv sitter jag o klurar på om jag skulle byta moderkort till ett med Pci-e port (har AGP nu) och skaffa ett nytt graffe. För s939 prollen är tillräckligt bra, så man klarar sig ett tag till.

Permalänk
Medlem
Permalänk

köpte en opteron 170 från netshop.se för inte så länge sen
snabb leverans och vettigt pris. låg till och med en Lion chockladbit med i kartongen men den gav jag till farsan.

amd har dock slutat tillverka 939 processorer så priserna kommer nog stiga allt eftersom dom blir svårare att få tag på.

Visa signatur

I don't trust anything that bleeds for seven days and doesn't die.

Permalänk

hmmm, nja...jag tror jag har kvar min 3800+ Venice@ 2.7Ghz, känns som det ända värda är att uppgradera till en maffig X2. Eller?

Permalänk
Medlem

Är det inte lika bra o slänga på 300:- till och köpa en 175:a istället?

Permalänk
Medlem

du undrade on den var varm? här kommer lite info från min
mina temps på min 165:a temp från EVEREST Ultimate Edition

överklockad 2,6ghz

cpu 30
core1 26
core2 23

detta med winampen o msn igång

Visa signatur
Permalänk

Det verkar onekligen som att situationen är lite oroande nu när s939-opteron inte längre tillverkas.

hittade denna ett år gamla länken:
http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=28250
risken är att priset kommer gå upp som med DDR-ram.
tror ni att den risken är överhängande fram tills tex mitten på januari räknat?

jag har ju crucial ballistix PC3200-minnen. skulle dessa hänga med att klocka processorn till typ 2.5-2.6 GHz med multiplier på x9? i annat fall kan det vara bra att lägga 300 till och köra på en opteron 170.

Jag kommer inte köpa inom de närmsta veckorna, men det är bra att vara med på hur läget ser ut.

bjonss13:
oj, det är onekligen bra temperaturer. är det på luft?

jag kör med en Artic cooling Freezer64, vilket är en föredömligt tyst fläkt med Q-Fan igång, dock inte den mest effektiva.

Visa signatur

Laptop: Ascentia 800n | 50MHz Intel i486DX2 | 8MB RAM | 300 MB HDD
WS: Venice 3200+ | SeaSonic S12-430W | AC Freezer64 | 1GB RAM | 5200RPM 80GB 2.5' HDD | GF6600GT passivt | ASUS A8N-SLI
Srvr: mini-itx Via C7 1.2GHz passiv + PSU i en papplåda

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CheeseWeaver
Det verkar onekligen som att situationen är lite oroande nu när s939-opteron inte längre tillverkas.

hittade denna ett år gamla länken:
http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=28250
risken är att priset kommer gå upp som med DDR-ram.
tror ni att den risken är överhängande fram tills tex mitten på januari räknat?

jag har ju crucial ballistix PC3200-minnen. skulle dessa hänga med att klocka processorn till typ 2.5-2.6 GHz med multiplier på x9? i annat fall kan det vara bra att lägga 300 till och köra på en opteron 170.

Jag kommer inte köpa inom de närmsta veckorna, men det är bra att vara med på hur läget ser ut.

bjonss13:
oj, det är onekligen bra temperaturer. är det på luft?

jag kör med en Artic cooling Freezer64, vilket är en föredömligt tyst fläkt med Q-Fan igång, dock inte den mest effektiva.

Du kan ju köra med dividers annars, det påverkar inte så jättemycket men är väl klart att det kanske är att föredra 1:1 så en Opteron 170 är nog ett bra val.

Hur mycket har du kört dina minnen i nu?

Permalänk
Medlem

japp på luft men jag har en urkass cpu andra i samma steppnings serie klockar mycket bättre!!!

har en termaltake big tyfone cpu kylare

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CheeseWeaver
Det verkar onekligen som att situationen är lite oroande nu när s939-opteron inte längre tillverkas.

hittade denna ett år gamla länken:
http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=28250
risken är att priset kommer gå upp som med DDR-ram.
tror ni att den risken är överhängande fram tills tex mitten på januari räknat?

Hmm, köpte alldeles nyss en Opteron 180 från SHG.biz med tillverkningsdatum 0646. Dom verkar produceras fortfarande vad jag kan se.

Visa signatur

ASRock X470 Taichi, AMD Ryzen 7 5800X, 2x16GB G.Skill Ripjaws V CL14 3600MHz

Permalänk
Medlem

Även jag tog beslutet igår att köpa en opty 170 Känns dunderbra med tanke på att den trots allt står sig väldigt bra mot en E6600. Cirkus 1900:- med frakt hos netshop.se blev det, mkt bra! Hoppas nu den klockar bra och håller sig sval Det är nästan bud på att köra en XP 64-bit install nu med kanske? Vill egentligen inte formatera eftersom jag har så mycket program i en mycket vältweakad windowsmiljö men vad ska man göra...

Permalänk
Medlem

Ursäkta, ursäkta... Jag sitter också på en gammal s939-processor - en AMD A64 3500+.

Min fråga är vad skillnaden mellan Opteron och AThlon är? Vilken processor bör man satsa på i 1500-kronor-klassen? En opteron elr en annan av s939-processornerna som finns att tillgå.

Visa signatur

| Asrock Dual Sata II | Athlon 64 [2,2ghz@2,495ghz] 3500+ | MSI7900gto 512mb | 2*512 + 1*1024 mb pc3200 kingston | Creative XFI X-treme Music | 200 + 400 gb SATA Samsung spinpoint + 300gb Xtern IOMEGA | Hiper Type-M 580W | Aver TV Media Go 007 |

Permalänk

Opteron är en Athlon 64 som är smått anpassad för servermarknaden , dom har generellt sett bättre kärnor för att få absolut maximal stabilitet i stockhastighet vilket även leder till att dom generellt sett klockar bättre än A64 , samt all Opteron har 1mb cache minne per kärna.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Medlem

Opteron är inte stabilare än athlon64 i stockhastighet. Dummaste jag hört.
Både är stabila i sina respektive stock klockhastigheter som AMD släppt dom i.

Opteron är en Athlon64 med mer cache och annat namn på kärnan istortsett, speciellt s939 Opterons som inte behöver ECC/REG minnen.
Den extra cachen gör inte så mycket för Opteron, men det är ju aldrig fel med mer.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

Okej.
Men isåfall vilken processor är bäst att köpa av dom i prisklassen runt 1500 kr då jag mestadels är ute efter att ha en dator som kan vara på dygnet runt och som är väl anpassad till spel.

Visa signatur

| Asrock Dual Sata II | Athlon 64 [2,2ghz@2,495ghz] 3500+ | MSI7900gto 512mb | 2*512 + 1*1024 mb pc3200 kingston | Creative XFI X-treme Music | 200 + 400 gb SATA Samsung spinpoint + 300gb Xtern IOMEGA | Hiper Type-M 580W | Aver TV Media Go 007 |

Permalänk
Medlem

Ta vilken du känner för, vissa spel kan nog dra minimal nytta av cachen från Opteron.
Vet inte riktigt hur priserna ligger nu, om en opteron och en x2 i samma frekvenser ligger på ungefär samma pris, så ta en Opteron.

Opteron får med en bättre boxad kylare, med heatpipes om jag inte minns fel. Tror bara X2 4400+/4800+ fick den typen av kylare.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk

Så varför får då Opteron bättre kärnor då , för att alla serverägare sitter och OCar hela dagarna lr LOL , förmodlingen är det för att säkerställa maximal driftsäkerhet och stabilitet 24/7/365 .

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Medlem

Tror du att AMD skulle skeppa Athlon64 om dom inte var stabila i frekvenserna dom är speccade för?
Jag kräver ockå en stabil cpu, kan ju anta att du också gör det?

Opteron är för servrar,och har annat namn för att skilja dom från desktop marknaden. Enda anledningen till att du ser Opteron 1xx till s.939 är för att dom är för low-end servrar.
AMD ansåg att för low-end så behövs inte ECC/REG minnen.
Opterons är lägre klockade bara för marginalernas skull.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk

Klart att A64or är "stabila" men säg om man skulle köra P95 säg 3år i sträck skulle AMD verkligen kunna garantera att inte en enda felberäkning skulle ske , Opteron prollarn får ju uppenbarligen bättre kärnor av någon anledning och det har garanterat att göra med att fel inte får uppstå tex på servrar som lagrar känsliga saker och man vill ha en god kvalitets marginal för att så inte ska ske.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Medlem

Bara marginalerna som är större som jag sa. Marginalerna till när den blir ostabil vid en för AMD acceptabel spänning.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

Alltså, som jag kollat runt på olika forum världen runt så klockar _inte_ Opteron 939 bättre rent generellt. Det finns lika många citroner där. Allt hänger på steppingen. Just nu finns nästan bara Opterons att få tag i, så valet är lätt.

Generellt kan man säga att Athlon X2 med Manchester-core har en medel max-klock på ca. 2.6GHz och de med Toledo-core en medel-max på 2.7GHz, detta innefattar Opteron. Allt högre än det är rätt stepping och tur. Mycket få ex klarar över 3GHz, de flesta av dem som klarar den saken har blivit FX-prollar och fullt upplåsta. Och dyra.

Jag fick med den bästa Heatpipe-kylaren med 4 Heatpipes till min 4600+, men det var en 110W-modell. Naturligtvis skickar dom inte med en lika bra kylare med 65W modellerna. Dessvärre klockar inte 65W bättre än 110W. Som sagt, allt hänger på steppingen.

Det sägs att fler Opteron 165 än Opteron 170 har bra stepping, men de kräver ju samtidigt högre HTT för att nå samma frekvens.

edit. man kan få många olika varianter i AMDs boxar, Manchester-köpare kan få Toledo-cores med avstängt cache och Toledo-köpare kan få FX med låst multipel. Själv fick jag faktiskt en 85W-modell enligt alla cpu-test program fast det står 110W på kartongen. Mycket tur/otur med i leken.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Som entusiast är man ju ute efter att klocka men hur är det egentligen om man vill ha den vassaste utan ens tänka på överklockning?

FX60 är ju knappast prisvärd och en Opteron 185 är ju definitivt lite dyr.
Är det ens lönt att tänka på en uppgradering om man redan sitter med en x2 4200?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
Som entusiast är man ju ute efter att klocka men hur är det egentligen om man vill ha den vassaste utan ens tänka på överklockning?

FX60 är ju knappast prisvärd och en Opteron 185 är ju definitivt lite dyr.
Är det ens lönt att tänka på en uppgradering om man redan sitter med en x2 4200?

nä, det tycker inte jag.

edit: eller om du nu inte ska klocka så kanske du måste uppgradera iaf! men det blir dyrt.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W