Fördröjning av internet i Ubuntu.

Permalänk
Medlem

Fördröjning av internet i Ubuntu.

Hejsan!

Rätt ny med detta. Men allt har fungerat rätt bra förutom en sak.
När jag startar Ubuntu så tar det ca 5-10 min innan jag får någon åtkomst till internet?
Tacksam för lite hjälp.

Mvh Hund.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Kanske dumma frågor:

Men det fungerar feldritt i windows eller på någon valfri live-cd?
Vad har du för version av Ubuntu?
Vad har du för typ av nätverkskort och vad kopplar du upp dig mot?

Tar dte 5-10 min när datorn är "ifred" eller använder du den under tiden så att du av misstag kan ha startat ett program som gör att internet sparkar igång..?

Permalänk
Medlem

-I Windows fungerar det felfritt.
Med Ubuntu's Live-CD fungerade det bra har jag för mig? Inte säker.
-Version 6.10.
-Nätverkskortet är ett integrerat, moderkortet är Abit AN7.
-Låter datorn vara ifred.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Du svarade fel på alla frågor

Prova att köra "sudo dhcpcd" i terminalen och se om det hjälper.. Det är det enda jag kan komma på..

Vad har du för typ av internetuppkoppling..?

Permalänk
Medlem

Fel? Nu är jag borta?

Skall pröva det nästa gång jag startar om datorn.

Adsl.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Inte fel egentligen, bara så att dte låter mer som om inget är fel och därför blir det svårare att hitta något som är fel

Jag har inga fler idéer..

Permalänk
Medlem

om du kör med DHCP så ändra systemet till fast IP, Linux segar alltid för mig utan fast.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Han kan väl inte ha fast ip? Brukar inte adsl vara dynamisk ip? Fast han kanske har en egen router hemma och då är det ju valfritt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jangs
Han kan väl inte ha fast ip? Brukar inte adsl vara dynamisk ip? Fast han kanske har en egen router hemma och då är det ju valfritt.

ah, tänkte inte på det. ingen router existerar inte i min skalle.

fast IP går la att ha på tex BBB?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Har ingen router.

Aja, men får väl ha tålamod då.
Men ändå lite flummigt om det ska krångla sådär?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
fast IP går la att ha på tex BBB?

Jag har inte funderat eller testat något speciellt, men jag har BBB och kör dhcp.

Det händer att jag får ny ip när jag startar om datorn, ibland och ibland inte. Har aldrig testat statisk ip.

EDIT:
OnT: Tycker det verkar väldigt konstigt problem du har..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jangs
Jag har inte funderat eller testat något speciellt, men jag har BBB och kör dhcp.

Det händer att jag får ny ip när jag startar om datorn, ibland och ibland inte. Har aldrig testat statisk ip.

jag kan blanda ihop det med annan leverantör möjligen, hursomhelst är det nog nått du får ställa in hos BBB-konto eller liknande först isf. fattade man kunde ha upp till 5 olika, bra för dem som inte har router eller gör serverhantering smidigare.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
jag kan blanda ihop det med annan leverantör möjligen, hursomhelst är det nog nått du får ställa in hos BBB-konto eller liknande först isf. fattade man kunde ha upp till 5 olika, bra för dem som inte har router eller gör serverhantering smidigare.

Jag kan ha 5 (har testat 4 i alla fall ) datorer inkopplade på mojängen jag fick från bredbandsbolaget utan extra router. Men jag får i alla fall nya ip ibland, inte alls lika ofta som jag fick när vi hade adsl dock.

Permalänk
Medlem

Jag har också ett AN7 moderkort men aldrig haft det här problemet på mitt kort om det kan vara intressant, jag har kört både med DHCP från min router och med DHCP från min ISP och ett statiskt IP på mitt interna kort.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

kanske hjälper att installera om datorn..? låter som en "tråkig" lösning men fungerar det tycker jag att det är värt det. Ubuntu tar ju relativt kort tid att installera om.
Annars kanske du kan köra "ps -e" eller "ps -aux" direkt när datorn startar om sedan ca 10 min senare när internet fungerar och jämför? Förutsatt att du inte göra något på datorn under tiden

Då får du ju reda på om något program startats / stängts av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jangs
kanske hjälper att installera om datorn..? låter som en "tråkig" lösning men fungerar det tycker jag att det är värt det. Ubuntu tar ju relativt kort tid att installera om.
Annars kanske du kan köra "ps -e" eller "ps -aux" direkt när datorn startar om sedan ca 10 min senare när internet fungerar och jämför? Förutsatt att du inte göra något på datorn under tiden

Då får du ju reda på om något program startats / stängts av.

Har prövat att installera om Ubuntu. Dock samma sak nu med. :/
Men ska pröva det du sa. Vet inte vad det gör men jag lär väl märka det antar jag.

Edit: Har märkt att när jag använt Ubuntu och sedan kör igång Windows XP så går det oerhört sakta, när man loggat in så ser man bakgrundsbilden bara, sedan efter någon minut så kommer allting igång, efter det har vi heller ingent internet.
Man får starta om modemet och tjafsa en stund innan den hittar på internet igen.
Aldrig varit så innan jag körde in Ubuntu?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.