Hitachi lanserar den första terabyte-hårddisken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Det som aldrig slutar förvåna mig är att folk som haft positiva egenskaper inte kan se längre än så..

Eller negativa?

Citat:

Marknadsföring?
Hitachi är kanske ensamma om jusst sin teknik, men alla andra tillverkare har ju sina lösningar på problemet och då ingen tillverkare mig veterligen har några som helst problem med det så ser jag inte fördelen med hitachis lösning (ur en konsuments perspektiv).

Nädu Echo, nu får jag allt sätta ner foten. Jag skulle inte kalla mig för hdd "guru" (självsmicker är ofint), men en och annan disk har jag snubblat över sedan början på 90-talet.

Jag skulle vilja påstå att sk contact start/stop i högsta grad påverkar diskens livslängd. Dvs den fysiska kontakt som uppstår vid start/stop. Seagate tex garanterar 50000 sådana kontakter (tex ST310211A X-box disken) ... Det kan låta mycket, men väl värt lite eftertanke när man ställer in energisparfunktionerna. Jag har hört en siffra (kan absolut inte bekräfta den med vetenskaplig fakta) att en start/stop motsvarar 6H drift i slitage.

kan man eliminerara denna kontakt så har man vunnit mycket, så jag skulle vilja påstå att denna funktion är bra mycket mer än bara ett marknadsföringsknep.

Mvh Rikard

Visa signatur

AMD A64 X2 4200+ (E6)| Asus A8R MVP | BFG 8800GTX | Twinmos 2x1GB | WD Raptor 150 | OCZ 520W Powerstream | Audigy 2

Permalänk