Permalänk
Medlem

Små elektronik problem.

Håller på att designa en parfymförpackning som ett projektarbete i skolan. Nästan allt är klart, vi har bestämt oss för att ha en lysdiod som lyser upp provröret med den blåa parfymen i. Nu är problemet att vi inte kommer på hur vi skall lösa det med strömbrytare. Har funderat på att lösa det med solceller då den skulle lysa när man öppnar den, men detta fungerar inte då man kanske vill att dne skall lysa i mörker.

Någon som vet om det finns någon strömbrytare som det sitter på bildörrarna för att tända lampan, skulle vara perfekt om det fanns något liknande fast lättare (det skall inte behövas lika mycket kraft för att bryta den).

Eller om det finns någon strömbrytare som är lika lätt som en knapp på en mobil vilket hade varit det bästa.

Tacksam för alla svar!

Mvh / Micke

Permalänk
Medlem

Det du söker efter är återfjädrande knappar.
Dessa används t ex. till starknappen på datorer.
De finns på Elfa, Clas Ohlsson... etc.

Eller så kan ni ju sno en från nåt gammalt chassi?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Jo precis, men söker en återfjädrande knapp med så liten trycklängd som möjligt. Så att man skall kunna ha knappen på en sida av en hårdare pappersskiva och kunna trycka på knappen från andra sidan utan att pappret blir "knöggligt".

Ursäktar min dåliga förmåga att förklara

Permalänk
Medlem

Vet vad du menar, men kan inte förklara den.

Har ett gäng sådanna hemma, men vet inte vad de heter

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Som en mobiltelefonknapp
Lust att ta någon bild?

Permalänk
Medlem

Kan göra det när jag kommer hem.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

är det en tangentbordsswitch han menar? sådana små som brukar sitta på kretskort...om jag inte är helt ute och cyklar

Permalänk

nu vet inte jag hur förpackningen ser ut, eller kommer se ut,
men skulle det inte gå att göra på samma sätt som div
"ha den äran" "grattis på 90 års dagen" kort har att när
man öppnat kortet så spelas en melodi?
istället för en liten högtalare har du en diod.

Permalänk
Medlem

Vad har parfymflaskor med datorer att göra? Eftersom svaret är ingenting så gissar jag att den här tråden kommer att bli låst.

Art.nr 35-657-51 på www.elfa.se är nog det du vill ha.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Det du söker efter är antagligen en mikrobrytare som finns på tex clasohlson. Eller som dubbdäck sa, en Tangentbordsströmställare.
Du hittar mikrobrytare här: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=382433
Dessa fungerar på så vis att när du släpper knappen så lyser dioden och så fort du trycker på den så bryter den strömen. Finns mikrobrytare som är tvärtom också.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lord_dubbdäck
Vad har parfymflaskor med datorer att göra? Eftersom svaret är ingenting så gissar jag att den här tråden kommer att bli låst.

Korrekt gissat.

*Tråd låst*