installera ubuntu på ny partition

Permalänk
Medlem

installera ubuntu på ny partition

Jag har 3 partitioner just nu (40gb, 200gb och en på 300gb). Jag hade tänk skära av 50gb från hårddisken jag har 300gb på. Det jag kör med just nu är WinXP och på denna separata 50gb partition vill jag lära mig linux. Jag har valt ut ubuntu helt slumpmässigt (det verkar funka bra för många).

Det jag behöver hjälp med här är vilket system denna 50gb partition jag bör partionera den till? Jag kan välja mellan följande i programet PartitionMagic som jag valt att utföra detta i: Ext2, Ext3 och Linux Swap. Vilken av dessa tre ska jag välja?
Och efter att partitionen blir klar, är de då bara för mig att starta om datorn med Ubuntu skivan i och köra igång installationen?

En sissta viktig fråga, kommer jag få välja vilket av mina två operativ som ska startas varje gång jag startar min dator?

Visa signatur

Dell Inspiron 7577

gammalt: Antec P180, AM3 X6 1055T@3,3ghz, Scythe Mugen2, Asus M4A87TD EVO, Samsung 830 128gb SSD, 4x2gb Gskill Ripjaws PC-16000, GTX 670, OCZ 600watt.

Permalänk
Medlem

Re: installera ubuntu på ny partition

Minska bara den stora partitionen så att utrymmet är ledigt, sen låt ubuntu partitionera det åt det. Då kommer du få en partition med (antagligen ?) ext3, sen en swap-partition.

Sen installeras nog GRUB, som är en starthanterare, där du sen kan välja mellan dom installerad OS:en.

Permalänk
Medlem

ok, så jag kan göra en NTFS partition på 50gb som ubuntu själv sedan kommer fixa så det passar den?

Visa signatur

Dell Inspiron 7577

gammalt: Antec P180, AM3 X6 1055T@3,3ghz, Scythe Mugen2, Asus M4A87TD EVO, Samsung 830 128gb SSD, 4x2gb Gskill Ripjaws PC-16000, GTX 670, OCZ 600watt.

Permalänk
Medlem

Den kommer hitta på alla diskar, formaterad eller inte.
Så ordna allting under installationen du.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.