Problem med X/Skärmupplösning i Fedora Core 6

Permalänk
Medlem

Problem med X/Skärmupplösning i Fedora Core 6

Jag tänkte för ett tag sen testa beryl/compiz på min Fedora burk och installerade därför nVidia drivrutiner. Tyvärr backade jag inte upp min gamla xorg.conf fil och nu kan jag inte köra bättre upplösning än 800x600.

Har testat lägga till olika upplösningar i xorg.conf, men i loggen för xorg säger den bara att upplösningen ej är "supportad" el. liknande. De enda upplösningen som funkar är 800x600 el. 640x480 och det är när jag kör med drivisarna som kommer med FC (när jag kör xorg.conf skapad mha xorg.conf -configure). Kör jag med nVidias driver så kan jag bara köra 640x480.

Jag misstänker att detta beror på att min monitor inte är specad i xorg.conf, dock vet jag inte hur jag ska göra detta. Har testat system-config-display. Där kan jag välja exakt modell (HP L1925 TFT), men inga data för monitorn uppdateras i xorg.conf.

Frågan är hur installationsprogrammet identifierar X-inställningar eftersom att det från början gick att köra upp till åtminstone 1024x768 (minns inte om det gick med 1280x1024 också) - alltså utan nvidias driver.

Strulet började när jag installerade nvidias driver. Efter det gick det att köra 1280x768, dock gnällde monitorn på att den inte supportade uppdateringsfrekvensen, men bilden var trots det synlig. Det stog även vad den ville att jag skulle ställa om frekvensen till. Kollade i preferences för display och där stog ju redan den frekvensen inställd. Iofs kollade jag inte i loggen vad som sades där just då...

Hursomhelst tröttnade jag på att köra så och körde därför xorg -configure och därefter spelar det alltså ingen roll om jag kör nvidias konfig eller xorg's, jag kommer inte upp högre än 800x600.

Nån som har några tips på hur/om man kan autodetecta monitorn eller hur man skall få tag på rätt värden? Monitorn finns ju t.ex. i system-config-display så rätt data borde ju gå att hitta nånstans. Det kanske iofs inte är monitorkonfigen som är problemet, har tyvärr ruggigt dålig koll på X konfigurationer i Linux...

HW:
Monitor: HP L1925 TFT
GFX: nVidia 6500

Permalänk

Hur ser din "Display"-sektion i xorg.conf ut?

såhär ser iaf min ut:

SubSection "Display"
Viewport 0 0
Depth 24
Modes "1280x1024" "1024x768"
EndSubSection

Permalänk
Medlem

Tjohoo, äntligen!

Testade förut att bara mata in de upplösningar jag ville ha, men då sa ju xorg att den inte supportade den upplösningen eller nåt liknande i loggen.

Hittade nån configguide på en FreeBSD sida som gav lite hints. Kollade upp horiz/vert refresh i monitormenyn och petade in dom värdena i Monitor sektionen som HorizSync och VertRefresh. Nu funkar det både med nv och nvidia drivern, kalas! Frågan är varför inte system-config-display funkade!?
Undra om man kan få till compiz nu. Verkar ju vara lite mer meck med sån i Fedora än i t.ex. Ubuntu men det vore kul att testa!

Permalänk
Medlem

system-config-display funkar bara på de inställningar som redan finns i xorg.conf, ett stort minus för linux, men det håller på att ordnas till har jag hört... compiz borde du lätt kunna hitta en giude för på nätet, och lycka till

Permalänk
Inaktiv

Beryl i fc6 är mycket enklare än i ubuntu (iaf om man har nvidia-drivrutinen som du har?). Blev ganska förvånad.
>yum install beryl

Ladda lite moduler i /etc/X11/xorg.conf också:

Section "Module"
Load "dri"
Load "glx"
Load "extmod"
EndSection

Egentligen kanske det bara är extmod som behövs...men moduler är roligt.
Sen är det iaf klart. Bara att köra beryl-manager!