Permalänk

Processor funderingar

Hej

Jag har en Athlon 3800+ Venice klockad till 2,67 Ghz. (S939)

Funderar på att uppgradera till en cpu med dubbla kärnor.
X2/opteron eller FX....

Jag använder datorns prestanda 100% till spel.

Är det någon vits med en uppgradering i det här läget?
Hade tänkt mig en ny cpu för runt 2500.- i så fall
Hur mycket gör det egentligen?

Är det värt det?

//Patrik
AMD Athlon 3800+
2 gig ram
ASUS A8N-SLI Deluxe
2x 7800GTX SLI
X-FI

Visa signatur

X2 6000+ -- 4GB ram -- 2x8800GT SLi -- Zalman 600W -- X-FI

Permalänk
Medlem

Du kan inte räkna med att kunna klocka så mycket mer än 2.67GHz med en annan processor. Vinsten i så fall är istället att den processorn skulle kunna vara en Dual-Core.

Problemet är att endast ett fåtal spel utnyttjar kapaciteten i en Dual-core processor, så prestandavinsten blir ändå ganska liten.

Ja, du kan köra XP och grafikdrivrutinerna på ena coren, men det utnyttjar ändå inte mer än några procent av processorkraften.

Dock kan du vara säker på att det kommer spel skrivna för fler än en core, så en viktig pusselbit är hur länge du tänkt ha riggen. Om du tänkt leva med den ett år till eller mer, så tror jag definitivt att Dual-Core är en bra uppgradering. Skulle i så fall satsa på en Opteron 165 och klocka.

Det bränner c:a 1500 av budgeten. Den tusenlapp som är kvar skulle jag spara till i april nån gång när det kommer DX10-kort i mellansegmentet. Med litet tur har tusenlappen då växt till 1500 och du får kanske 500-1000 till för ditt 7800-kort.

Ytterligare en variant är att köpa ett moderkort med socket 775 som tar DDR-minnen. Tror dessa Asrock-kort klarar det.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=148365
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=78049
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=104215
(Be om råd - jag kan för litet om dessa kort för att säga vilket som klockar bäst)

Då kan du köpa en E4300 eller E6300 och klocka. Sen kan du uppgradera till DX10-kort och DDR2 efterhand.

Så för att sammanfatta de alternativ jag tycker verkar rimliga:
1. Opteron 165 nu (c:a 1500) + DX10-kort i april
2. 775-moderkort + Intel-processor nu (c:a 750 + 1500), DDR2 och DX10-kort senare.

Jag tycker inte det verkar bra att köpa ett DX10-kort nu. Dels är de utanför din budget eftersom de startar på c:a 4000. Vidare är de inte konkurrensutsatta, så priset är så högt det bara kan vara.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk

Inte riktigt vad jag frågade om...

Men okej, jag fattar poängen.

Gällande grafikkort så är en uppgradering i nuläget inte aktuell.
Jag kör 2st 7800gtx i SLI, och för att ta ytterligare ett steg i prestanda plus dx10 så måste det bli 8800gtx och dom är än så länge löjligt dyra.

Gällande processorn så väntar jag & ser hur det utvecklar sig... Kör i princip bara BF2 i nuläget. Inväntar Crysis m.fl.
Får se hur datorn står sig då, förmodligen blir det en ny dualcore cpu då.
Kanske ett nytt grafikkort, men som sagt, för att stega över min nuvarande rigg måste jag nog lägga minst 3-4 papp på ett gf för att märka någon direkt skillnad.

& så mycket lägger jag inte enbart på det. 3-4 tusen kan jag lägga på en hel uppgradering.

Hur som helst... tack för svaret.

/Patrik

Visa signatur

X2 6000+ -- 4GB ram -- 2x8800GT SLi -- Zalman 600W -- X-FI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av natashero
Inte riktigt vad jag frågade om...

Men okej, jag fattar poängen.

Gällande grafikkort så är en uppgradering i nuläget inte aktuell.
Jag kör 2st 7800gtx i SLI, och för att ta ytterligare ett steg i prestanda plus dx10 så måste det bli 8800gtx och dom är än så länge löjligt dyra.

Gällande processorn så väntar jag & ser hur det utvecklar sig... Kör i princip bara BF2 i nuläget. Inväntar Crysis m.fl.
Får se hur datorn står sig då, förmodligen blir det en ny dualcore cpu då.
Kanske ett nytt grafikkort, men som sagt, för att stega över min nuvarande rigg måste jag nog lägga minst 3-4 papp på ett gf för att märka någon direkt skillnad.

& så mycket lägger jag inte enbart på det. 3-4 tusen kan jag lägga på en hel uppgradering.

Hur som helst... tack för svaret.

/Patrik

Ah.. Missade att du hade *två* 7800-kort... Ledsen för det.

Då är det nog definitivt processor som står i tur att uppgraderas, och en Opteron 165 skulle kanske vara en lämplig investering.

Problemet med att vänta är att 939-processorerna slutade skeppas vid årsskiftet, så de som finns i butik nu är de sista som finns att få tag på ever. Om du väntar så kan du räkna med att bara de dyraste butikerna har kvar 939-processorer, om de ens finns att få tag på.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk

Oj...

Det kan vara bra att veta....
Kanske lika bra att försöka hitta en nu då.

Tack för hjälpen!

P.

Föresten....
Opteron vs X2?

Vad tror du om dessa:
http://www.itservice.se/dialectit/index.jsp?showArticle=13380...
http://www.microstore.se/ItemInfo?itemId=53248159
http://www.shg.biz/produkter/list2.asp?mode=infobox&varenr=32...

Men?....
Opteron 150 2,6 Ghz
vs
Opteron 170 2,0 Ghz (!)

Tack igen för hjälpen

Visa signatur

X2 6000+ -- 4GB ram -- 2x8800GT SLi -- Zalman 600W -- X-FI

Permalänk
Medlem

Opteron 150 är inte dual-core.
165, 170, 175, 180 och 185 är det.

Opteron har 1MB cache, medan de flesta X2:or har 512kB. Man kan klocka mycket, men inte mera cache, plus att Opteron 'känns' mer stabilt. Därför skulle jag ta en sådan. Alla borde klocka ungefär lika bra, men 165 har 9 i multiplier 170 har 10 och 175 har 11. Vet inte vad som passar ditt moderkort & minnen bäst.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk

Okej... tänkte att det var så....

Jag fattar inte det här med Ghz längre...

Jag har varit med från början, 486, P, PII 350 , PIII 550 , P4 1,6....sen bytte jag till AMD. Först 1700+ därefter sempron 3000+ sedan A64 3800+...

Men... Min kompis P4 ligger på 3 Ghz (!) ....och den är snart 4 (!!) år gammal.

En Opteron 165 ligger på endast 1,8 Ghz.... visst den går att klocka upp med enkla medel kanske till 2,1-2,2 (därefter krävs mer avancerad kylning etc)
men ändå.... det är 2007 ffs.

Min nuvarande cpu kör jag i 2,67 Ghz...

Är det så att Ghz inte spelar någon roll längre?
Eller jag fattar inte... Om man räknar med 11mån intervaller (du vet vad jag menar va?)
Så borde en Intel CPU teoretiskt sett kunna ligga på 48 Ghz nu om den låg på 3 Ghz för 4 år sedan....

Eller har utvecklingskurvan avstannat helt?

Har inte haft tid att "hänga med" dom senaste åren, så....

Hittade denna processor:
http://www.itservice.se/dialectit/index.jsp?showArticle=77833...

En Opteron 175 på 2,2 Ghz
Borde kunna klockas till 2,5 eller nåt utan modifieringar....

Känns lite "fel" att gå ner i Ghz dock.... Men jag har väl fått det om bakfoten....

Vad som passar mitt moderkort bäst vet jag ej. Gällande klockning alltså....
Får googla lite på det

Tack!

P.

Visa signatur

X2 6000+ -- 4GB ram -- 2x8800GT SLi -- Zalman 600W -- X-FI

Permalänk
Medlem

Hej (igen)

Rent förenklat kan man säga att AMD Ahtlon 64 gör 1.5 ggr så mycket per klock-tick som en Pentium-processor. En Athlon64 på 2GHz är då ungefär lika snabb som en Pentium på 3GHz.

Nya Core2 Duo har valt en liknande exekveringsmodell som AMD Athlon 64, men är ytterligare några procent snabbare per klock-tick än AMD Athlon64. En Core2 Duo vid 2GHz är därför snabbare än en gammal Pentium i 3GHz (och en Athlon64 i 2GHz).

Det om jämförelsen Pentium - Athlon 64

Jag har själv nyligen köpt en Opteron 165 som jag iskallt räknar med att klocka till 2.7GHz på luft. Eftersom du kör din nuvarande 3800+ i 2.67GHz trodde jag inte det skulle vara några problem för dig att göra samma sak. Ganska många når 2.9-3GHz

Alltså: Jag förutsatte att du skulle klocka din Opteron till minst samma klock som du kör din 3800+ i.

För övrigt så är det är nästan identiska kärnor i Opteron som i X2, så det går att jämföra klockfrekvenser dem emellan. Framförallt med 4400+ och 4800+ eftersom de har samma storlek på cachen. Gör det att det blir klarare?

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

"För övrigt så är det är nästan identiska kärnor i Opteron som i X2, så det går att jämföra klockfrekvenser dem emellan. Framförallt med 4400+ och 4800+ eftersom de har samma storlek på cachen. Gör det att det blir klarare?"

Ser inte varför det skulle bli "klarare":P

Permalänk
Medlem

Hej Natashero!
Jag tycker absolut att det är värt att uppgradera till dualcore.
Jag bytte min 3000+ till en 3800 X2 och upplever en klar skillnad när jag spelar.
Det kanske inte framgår på tester men faktum är att man slipper dom där tokdyken i fps som kan inträffa då och då. Alltså bättre minimum fps. Bara det tycker jag är värt 1500:-

Välj Opteron i första hand, men de vanliga X2 är inte kattskit dom heller

/jacozz

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.