Linux filsystem - fullt eller fel?

Permalänk
Medlem

Linux filsystem - fullt eller fel?

Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on /dev/hda3 185G 178G 0 100% /

Så .. yeah. Inte helt rätt. 185-178 != 0, i alla fall enligt mina mattekunskaper. Vad i hela världen beror detta på, och hur kan jag komma till rätta med det?

Jag testade följande (som root)

$ init 1 $ umount /dev/hda3 $ fsck /dev/hda3

och fick bara svaret "clean" eller dylikt. Verkade schysst, mao.

Andra förslag mottages tacksamt.

Har provat att ta bort fler (stora) filer, men "Avail" är fortfarande 0, vilket gör det svårt att flytta nya filer till disken.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja den är full! och att 185-178=0 är också rätt

Alla unix system avsätter några % av tillgängligt utrymme på partitonerna som bara root kan komma åt, detta för att root alltid skall kunna komma in och jobba och för att systemet skall fungera, en användare skall aldrig kunna fylla en disk helt och hållet.

Det df visar som tillgängligt är vad vanliga användare kan använda.

Man kan ändra hur mycket som skall avsättas till root med "tunefs" kommandot men det är inte rekomenderbart på root (/) disken.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem

... och att det fortfarande finns 0 byte tillgängligt diskutrymme efter att jag har plockat bort 4 GB filer är också bra eller? Jag har även mappat upp delar av disken på en windows-dator, och från den kan jag inte ta bort någonting - får meddelande "access denied .. make sure the disk is not full .. osv", men det går bra att ta bort filerna direkt på linuxdatorn.

Tack för ett bra svar, dock - det där visste jag inte.

Tillägg: jahapp, plockade bort en 4 GB till, och nu verkar den vara på banan igen.

Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on /dev/hda3 185G 173G 2.6G 99% /

Fascinerande ... tack Gunnar!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan bero på du utnyttjat merän vad användare får utnyttja, då kommer inte 0 ledigt öka förän du kommer under den gränsen. Dina siffror tyder på det, du har tagit bort 8GB men Avail. är bara 2.6GB

Att det inte går att ta bort filer från en windows dator kan bero på att windows av någon anledning först försöker skriva till "disken" men eftersom den är full så kan den inte skriva och då drar windows slutsatsen att den inte kan ta bort filen. i *nix världen gör datorn som man säger åt det att göra.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem

Huh? Vad kör du för filsystem?

Permalänk

Siffrorna verkar stämma, som standard reserveras 5% vilket leder till ~175,75GB tillgängligt för användaren.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

alla ordentliga FS på *nix gör detta, den enda som kan gå över 100% gränsen är root, det är även en mycket bra anledning till detta:

om det var så att du inte reserverade 5% eller vad man nu känner för att välja med tunefs, så kan en process som antingen blir övertagen eller på annat sätt gett upp ta ner hela maskinen genom att fylla disken om den har en öppen fil på "fel" disk.

det resulterar även i att användningen av disken kommer att sölas ner, då många FS i dagsläget använder detta extra utymme för att minimera fragmentering och andra saker som kan vara störande..

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dataper
... och att det fortfarande finns 0 byte tillgängligt diskutrymme efter att jag har plockat bort 4 GB filer är också bra eller?

En annan grej att tänka på: en skillnad mellan *nix och Windows är att du i *nix kan ta bort en fil som fortfarande accessas (är öppen). Tar du bort en sådan fil tas dock endast bara själva directoryentryt bort, alla diskblock ligger kvar eftersom de fortfarande refereras från nåt program. Först när programmet stänger filen (antingen för att programmet gör det av sig själv eller att man avslutar programmet) så avallokeras utrymmet.
Det brukar man glömma bort titt som tätt när man ska rensa upp fulla diskar. Ofta är ju stora loggfiler bra kandidater att ta bort. Vips har man tagit bort ett gäng filer utan att få tillbaks mer disk och blir då tvungen att starta om nån serverprocess bara för att man klantat sig...
I dom lägena är att istället trunkera filerna, t.ex. med cp /dev/null <fil_att_trunkera>