Creative X-Fi i pcie-format

Permalänk
Melding Plague

Creative X-Fi i pcie-format

I tillverkaren Creatives bås under Consumer Electronics Show som slutade i torsdags kunde man se ljudkort från Creative i pcie-format, något som varit efterlängtat på entusiastscenen.

Läs nyheten: Creative X-Fi i pcie-format

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt... Kanske man kan byta ut det nuvarande kortet vid nästa uppgradering. Hoppas bara TerraTech, Auzentech, Sunway och Razor följer efter inom kort.

Permalänk
Medlem

Ser ingen anledning varför de ska börja med PCI-e när det blir sämre?

Permalänk
Medlem

Ja då får man se hur lång tid det kan ta innan det kommer ett sånt man kan köpa i affär då. Jag hoppas att det kommer fler produkter med pcie-format nu när moderkorten tappar pci-platser men inga ersättare kommer.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Blir det sämre med fördröjningen föredrar jag not PCI lösning. Sen sitter PCI portarna inte lika dumt till. 1x portarna brukar sitta för nära 16x portarna vilket kan bli till besvär för kort med större kylare. x1950 till exempel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Blir det sämre med fördröjningen föredrar jag not PCI lösning. Sen sitter PCI portarna inte lika dumt till. 1x portarna brukar sitta för nära 16x portarna vilket kan bli till besvär för kort med större kylare. x1950 till exempel.

Och PCI portarna brukar sitta för nära 16x portarna så det är egentligen ingen skillnad

Permalänk
Medlem

Måste utsluta detta mina pcie 1 är mellan sli -.-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Birks
Och PCI portarna brukar sitta för nära 16x portarna så det är egentligen ingen skillnad

Kör man inte mini-atx är detta i regel inget problem.

Permalänk
Medlem

Hoppas dom har så att man internt kan koppla headphones och mic till fronten på lådan.

Har klagat till dom på det sedan 2002.
(Nu har dom det bara på ett av sina kort)

Permalänk
Medlem

Creative klarar knappt av att göra en PCI version av X-Fi som fungerar som det ska med alla moderkort eller bra drivrutiner till det. Så jag har inga förhoppningar om detta kort.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Hedersmedlem

Uppdatering: Creative har tagit kontakt med oss och förklarat att kortet endast är för oem-kunder och de har inga planer att börja sälja det i detaljhandeln.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Creative klarar knappt av att göra en PCI version av X-Fi som fungerar som det ska med alla moderkort eller bra drivrutiner till det. Så jag har inga förhoppningar om detta kort.

Funkar inte ditt X-Fi kort som det ska?, jag hade bara problem i ett par spel innan jag uppdaterade drivrutinerna. Nu funkar allt som det ska. Det var värre när jag hade SB Live, deras drivrutiner var så urdåliga att man borde få pengarna tillbaka

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Funkar inte ditt X-Fi kort som det ska?, jag hade bara problem i ett par spel innan jag uppdaterade drivrutinerna. Nu funkar allt som det ska. Det var värre när jag hade SB Live, deras drivrutiner var så urdåliga att man borde få pengarna tillbaka

Nej jag äger inget längre, jag hade så mkt problem med det. 3 olika moderkort och det fungerade inte alls bra. Jag började förstå vilket dåligt köp jag gjort när jag såg hur många på XS hade problem, samt när Asus inte rekommenderade mig att använda X-Fi med de 2 moderkort jag ägde + att på DFI's street fick jag höra samma sak. Oftast krävs det nya drivrutiner från Creative i samband med en bios uppdatering från moderkortstillverkaren.

Här är några av problemen listade som jag haft. Jag hade kortet i 8 månader men ingen lösning kom.

http://www.ngohq.com/home.php?page=articles&go=read&arc_id=76
http://chris.pirillo.com/2006/05/20/huge-creative-x-fi-proble...
http://xfi.blogspot.com/2006/08/x-fi-crackling-continues.html

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Uppdatering: Creative har tagit kontakt med oss och förklarat att kortet endast är för oem-kunder och de har inga planer att börja sälja det i detaljhandeln.

men jippi, ännu ett företag med hjärnsläpp! (är det en epidemi tro?)

för vad ska paketburkar med riktiga digitalanslutningar till..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Uppdatering: Creative har tagit kontakt med oss och förklarat att kortet endast är för oem-kunder och de har inga planer att börja sälja det i detaljhandeln.

Detta lär inte bli något problem då OEM-prylar går att få tag på i många mindre datorbutiker. Logitech Ultra-X någon? Bulkade produkter öht...

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk

ok hur blir det med vista. är det bara veärsting korten som fungerar där eller?

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Hedersmedlem

OEM som i köpa med ny dator hos handlaren på hörnet eller som i ny dator från valfri internationell märkesdatorfirma?

När creative får tummen ur hålet och gör något så verkar skiten rinna ut. Även om de klagar måste de väl lägga ner ännu mer utveckling på att få ljudkort att fungera bra på pci-e. Annars kommer utvecklingen vara så här: rätt var det är så börjar vanliga PCI-portar försvinna från moderkort (eller att man kan behöva den enda kvarvarande till något gammalt annat viktigt kort) och alla moderkort har integrerat ljud. Om inte creative har något att komma med på pci-e så står de utan marknad nästan.
Nästa gång det köps ljudkort (förra var soundblaster live 1024) så blir det stor granskning av vad konkurrenterna har. För creative är ingen favorit hos mig som ni hör. Ena taget är det pcie, sen är det vista som ändrar drivrutinsmodellen (och kanske för att rensa upp) så då klagar de för att de måste göra om drivrutinerna. Men det kanske är där knölen sitter, de har aldrig varit bra på drivrutinerna och speciellt inte till andra operativsystem.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Trevligt... Kanske man kan byta ut det nuvarande kortet vid nästa uppgradering. Hoppas bara TerraTech, Auzentech, Sunway och Razor följer efter inom kort.

Håller med

När Terratec kommer med ett nytt kort för PCIe så blir det ett köp direkt.

Permalänk
Medlem

En sak som irriterar i alla fall är att vi som fortfarande sitter med 3-4 pci-kort och vill byta moderkort, prolle och minne måste ha fler pci platser lediga och inte några värdelösa pcie x1 platser. Vilken idioti att börja med pcie x1 platser när inga produkter finns att sätta i dom.

ASUS Commando är faktiskt ett undantag så en eloge till ASUS. Men allmänt är det skitkasst att ta bort pci-platser och ersätta dessa med pcie x1 när det inte finns kort som stödjer pcie x1 ännu, nästan i alla fall.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Hedersmedlem

Själv ser jag det från en lite (men inte mycket) annorlunda vinkel, det är kasst att det inte finns tillverkare som gör så mycket pcie x1 kort. Det är där jag lägger skulden.
Men jag känner att det börjat röra på sig lite på senare tid. Intel har gigabit kort för PCI-express x1. Deras desktopkort med ändelsen PT samt serverkortet. (Sen server dualport och quadport korten kräver pci-express x4).
D-link har sitt DGE-560T gigabitkort.
Terratec har tv-kort Cinergy 2400i DT som går i x1.
Vill man ha ett simpelt SATA-kort så man får 1 extern eller 1 intern plats till så kan man köpa ett billigt från komplett.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG