Intel på god väg med 45 nm processorer

Permalänk
Melding Plague

Intel på god väg med 45 nm processorer

Intel har bekräftat att de har fungerande exemplar av Penryn-kärnan som bygger på en 45 nanometers tillverkningsteknik.

Läs nyheten: Intel på god väg med 45 nm processorer

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Yay ^^ Snart kommer 45 nm ut på marknaden. Hoppas AMD följer Intel.

Permalänk
Medlem

Verkar som de börjar tillverkningen redan i år, eller menar dom möjligen andra halvan av nästa år?

"The company would not comment on whether or not Penryn's launch window was moved up, but added "These are good indicators of how healthy our 45 nm manufacturing and future product designs are looking so far as we plan to begin manufacturing production in the second half of the year ramping to three 300mm factories in 2008."

Permalänk
Medlem

Trevliga nyheter. Way to go!

Visa signatur

| Gentoo & Win XP | AMD Athlon xp 2,5k+ | 2x 256 ddr sdram, 333 mhz Twinmos standard | epox 8rda+ | club 3d 9600pro | 80 maxtor + 2*250GB samsung | Antec Sonata | Macbook alu

Permalänk
Avstängd

Det var ju kul.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aero
Trevliga nyheter. Way to go!

Skön dator du har i signaturen.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Nu går det undan, får hoppas att AMD satsar hårt på att komma ifatt Intel annars blir dom nog mer omkörda, om inte varvade

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Ajajaj, kom igen AMD !

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk

Tyvärr tror jag inte AMD längre är med i matchen. Nåja inte mig emot. Jag gjorde missen att hoppa på deras tåg med 939 sockeln, den levde inte länge...

Edit; Jaja skrev ATI när jag menade AMD, whatever ATI är inte med i matchen dom heller...;)

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Verkar som de börjar tillverkningen redan i år, eller menar dom möjligen andra halvan av nästa år?

"The company would not comment on whether or not Penryn's launch window was moved up, but added "These are good indicators of how healthy our 45 nm manufacturing and future product designs are looking so far as we plan to begin manufacturing production in the second half of the year ramping to three 300mm factories in 2008."

H2'07 börjar 45nm-godiset skeppas, från en eller två fabriker då antagligen med tanke på att dom skall ha igång tre fabriker 2008.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

jaha... se på fan...

Näpp, mina planer på AMD rigg igen ser ut att skrotas ordentligt om inte AMD avlägsnar x antal tummar omgående och får fart på utvecklingen.

Var FAN är K8L!?!?!?! Nu börjar det bli släppdags om AMD ska vara med i leken med den takt intel rusar på.

Permalänk
Medlem

kan nån förklara mig vad 45nm är. Och vad hjälper det? Bättre prestanda eller ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarKzY
kan nån förklara mig vad 45nm är. Och vad hjälper det? Bättre prestanda eller ?

http://en.wikipedia.org/wiki/45nm

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Hur många 45 nanometers processorer får plats på 300 millimeters wafers och hur många 65 nanometers processorer får plats?

Visa signatur

Shuttle SN95G5v2 | Opteron 175 | G.SKILL 2GBZX 2-3-2-5 | Geforce 7800GS | Raptor 74Gb | SpinPoint F1 1TB | X-Fi Xtrem Gamer | Sennheiser HD-555 | ViewSonic VP191b

Min vattenkylda Shuttle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asshole
Hur många 45 nanometers processorer får plats på 300 millimeters wafers och hur många 65 nanometers processorer får plats?

svårt å säga. 45nm är ju bara storleken på dom intergrerade kretsarna i kisel chipet. Så hur mö plats det tar beror på antal komponenter, i regel transistorer för en processor och även hur många lager den består av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Tyvärr tror jag inte ATI längre är med i matchen. Nåja inte mig emot. Jag gjorde missen att hoppa på deras tåg med 939 sockeln, den levde inte länge...

ATI har aldrig varit med i matchen, AMD däremot har precis övergått till 65nm och det kommer dröja ett tag innan de byter till 45nm. Enligt spekulationer (fakta?) ska inte 65nm bli så långvarigt dock för AMD.

ATI är en grafikkretsleverantör som även tillverkar styrchipset för moderkort. De blev nyligen uppköpta och ägs nu av AMD.

Socket 939 levde väldigt länge tillsammans med socket 754 och lever fortfarande idag. Jag köpte ett socket 939-moderkort med en Opteron 146 för inte länge sen alls till riktiga fyndpriser. Det fungerar alldeles utmärkt om man inte är prestandabög och behöver ett par tusen extra i 3DMark05 för att må bra.

Socket 939(940) med tillhörande Athlon 64- och Opteronprocessorer har ju varit en av AMD's största framgångar om inte den största! Ät lite barr och läs fakta

EDIT: pa1983, har jag förstått det fel (?), men det är väl inte storleken på komponenterna som är 45nm utan avståndet mellan banorna som de lyckas krympa, och iofs omfattar ju det även transistorer då dessa littreras (litograferas?) i samma veva, sant

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog

EDIT: pa1983, har jag förstått det fel (?), men det är väl inte storleken på komponenterna som är 45nm utan avståndet mellan banorna som de lyckas krympa, och iofs omfattar ju det även transistorer då dessa littreras (litograferas?) i samma veva, sant

Gatelength är det som syftas på, jag vet inte vad det heter på svenska.

I vilket fall så brukar chipsen med samma transistorantal bli ungefär 40% mindre eller så om jag minns rätt.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem

Vad fort intel jobbar nu.. AMD måste komma ifatt nuu.

Visa signatur

| Core 2 Duo E6300 | Shappire Radeon 2600XT 800Mhz/1720Mhz | 2,5 GB RAM DDR2 PC5300 | Biostar A7A 8.0 | Silentium T1 | Razer Diamondback| 400GB HDD (2x200gb) | Win XP| LG Flatron L222WS | Seasonic 350W |

Windows Vista Suger! Åratal har dom haft på sig och de är va dom kommer med.

Permalänk
Medlem

Inte så jättekonstigt att de lyckats. Den här nya 45nm processorn är ju i grun och botten en core 2 duo/Core 2 Quad, med undantaget ca. 50 nya sse instruktioner.
Det är inte lite i och för sig, men om man jämför med att "tejpa ut" en helt ny arkitektur så är det svåra egentligen "bara" att få till litografin rätt. Arkitekturen vet de ju om att den fungerar i grund och botten kan man ju säga.

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Det var ju kul.

Skön dator du har i signaturen.

?

Permalänk

Till vilken Socket kommer 45nm uppenbara sig?

Visa signatur

Asus P5W-DH Deluxe (1707 BIOS, rev 1.04G), Conroe E6600 L632A604 @ 400x8 - BIOS vCore 1.43, Corsair TWIN2x2048-6400C4D Dominator, Geforce 8800GTS, Tagan EasyConnect 530W, Seagate Barracuda 120 GB (for OS's), Samsung 400 GB (data), NEC 3550A DVD, Noctua NH-U12, Antec P182B. WD Raptor 74/150 GB (for OS's) Ska inhandlas[/B]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarKzY
kan nån förklara mig vad 45nm är. Och vad hjälper det? Bättre prestanda eller ?

Japp.. mindre ström förbrukning bland annat.
==============================================
Toshiba recently demonstrated 15 nm gate length and 10 nm fin width using a sidewall spacer process.
==============================================

En atom har diameter mellan 0.1 till 0.7 nm ^^

Visa signatur

= The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he didn’t exist! =