Permalänk
Medlem

Felsökning/problem

Jag köpte lite extra ram-minne till min dator(2x1024mb för å vara exakt) för någon vecka sedan och enda sen jag stoppade i minnet har datorn varit extremt ostabil, det som alltid händer är att skiten "hård-fryser" dvs. jag måste trycka på resett knappen. Problemet uppstår oftast efter några tiotal minuter inne i windows/spel (kan variera kraftigt, någon gång har jag inte ens kommit förbi login utan det frös när jag tryckte login till windows) och detta har såklart börjat gå mig på nerverna då datorn i nuläget är totalt oanvändbar.

Minnet jag stoppade i var i princip exakt likadant som satt i datorn innan, den enda skillnaden är storleken på stickorna. minnena är Corsair Value S PC3200, mitt moderkort heter MSI K8N NEO4-F s939 och ett 400W nätagg.

Det konstiga med allt det här är att vissa saker kan man göra hur bra som, körde 12 timmars pass med Prime95 - inga fel, körde memtest86+ i 24timmar utan att hitta några fel, installera spel och dylikt har även fungerat hur bra som helst. men sen kraschar det när man spelar något spel (har kraschat några gånger i windows med som jag nämde ovan)

har ärligt ingen aning vad som kan vara felet vilket gör mig en smula frustrerad om jag ska vara ärligt. Samlade på mig lite information, något av det är förmodligen totalt värdelös info medans något kanske inte är det, svårt för mig att bedöma
minnes setup:

* Storlek/sticka - slotfärg

512-grön/1024-lila/512-grön/1024-lila

* memtest86+ visade följande info:

Settings: RAM: 160mhz (DDR321) CAS: 2.5-3-3-7 / DDR-1 (64 bits)

MemMap: cache
e820-Std: On
TCL: 2.5
TRC: 12T
TRFC: 24T
MIV: 200mhz

* Info från BIOS:

Current DDR clock: 167mhz
Memory Voltage: 2.65V

skulle vara evigt tacksam ifall någon skulle kunna peka mig till problemet

tack på förhand.

EDIT:

såg precis att jag varit efterbliven och postat i fel sektion :/

Permalänk
Medlem

Hej. Har du provat att ta ur 512 stickorna och sedan spelat? Hadde liknande problem med min MSI K8N NEO4-F bräda när jag körde med 4stickor. Du klarar dig med 2gb ram.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk

Hej!

Om du läser denna tråd så får svar på dina frågor.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5...

/Dockan

Visa signatur

Netgear CG3100 Cable modem Comhem-- Firmware: 3.9.21.8.V0020

Permalänk
Medlem

okey, tack så mycket dockan och kyro, får prova ta ut dom 2 * 512mb modulerna sen när jag kommer hem