Solaris, hur se vilken version?

Permalänk
Medlem

Solaris, hur se vilken version?

Sitter här med en finfin SUN server som kom med en förinstallerad version av Solaris. Jag antar att det är 10:an som ligger inne men vill gärna kolla för att vara säker. Hur visar man vilken version som är installerad?

Programvaran som ska på funkar bara på 8:an så antagligen måste jag nedgradera och då kommer nästa fråga.

Hur fasen lägger man in ett os utan vare sig skärm- eller tangentbordsport?

Kan tillägga att jag är totalgrön på Solaris men har petat lite med andra unixsystem tidigare.

Permalänk
Medlem

jag vet inte men du installerar i alla fall ett OS genom comporten med en terminal emulator. Finns även Linux och BSD till sun sparc.

Permalänk
Medlem

vilken maskin handlar det om?

som meto säger blir det till att hitta en passande nollmodemkabel och 'styra' burken från en annan mer tangentbord- och skärmanpassad maskin.
själva installationen kanske måste ske från en annan server (över ethernet) om du inte har någon optisk enhet i din server.

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

uname -a

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
vilken maskin handlar det om?

som meto säger blir det till att hitta en passande nollmodemkabel och 'styra' burken från en annan mer tangentbord- och skärmanpassad maskin.
själva installationen kanske måste ske från en annan server (över ethernet) om du inte har någon optisk enhet i din server.

Det är en SUN Netra 240.

Har en konsollkabel så det är ok, sitter även en optisk enhet i burken så där borde det inte vara något problem. Har bara ingen vana alls av att installera sånt på "distans".

Tack Petrucci, får kolla det kommandot.

Permalänk
Medlem

isåfall blir inte installationsförfarandet något problem.
anslut via comporten och boota bara från installationscdn med ev någon text-only-växel.

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

Tack för infon. Då har jag iaf ett hum om hur det ska gå till, lär väl få lite vägledning men det är ju aldrig fel att veta lite grunder.

Permalänk
Medlem

det som kan bli trixxigt är att skicka break-signal via terminalen vid booten.
kör du hyperterm i win är det crtl-break/pause som gäller tror jag...?

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
det som kan bli trixxigt är att skicka break-signal via terminalen vid booten.
kör du hyperterm i win är det crtl-break/pause som gäller tror jag...?

Ja det är ctrl-break som skickar break i hyperterminalen.

För att se vilket OS ger man kommandot

unam -r

5.8 är Solaris 8
5.9 är Solaris 9

gissar på att 5.10 är solaris 10 (har ingen sådan maskin som jag kan kontrollera på).

Du kan också ge kommandot:

uname -a

som ger mera info om maskinen.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem

uname -r säger 5.10 om det du kör är solaris 10

Permalänk
Avstängd

Hmm... Jag tycker du ska prova dina v5.8 apps på Solaris 10 först (den heter egentligen v5.10, SUN kallar 5.10 för Solaris 10), eftersom Sun garanterar binär bakåtkompatibilitet tillbaka till Solaris v2.6.

Fattar inte hur Sun gör det, om Solaris kan köra ALLA apps tillbaka sedan 10 år tillbaka. Varför kan inte andra OS göra det? Något är skumt. Hur kan SUN gå ut och GARANTERA bakåt kompatibilitet helt officiellt? Är det inget skumt i görningen?

http://www.sun.com/software/solaris/guarantee.jsp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emilsson
Hmm... Jag tycker du ska prova dina v5.8 apps på Solaris 10 först (den heter egentligen v5.10, SUN kallar 5.10 för Solaris 10), eftersom Sun garanterar binär bakåtkompatibilitet tillbaka till Solaris v2.6.

Fattar inte hur Sun gör det, om Solaris kan köra ALLA apps tillbaka sedan 10 år tillbaka. Varför kan inte andra OS göra det? Något är skumt. Hur kan SUN gå ut och GARANTERA bakåt kompatibilitet helt officiellt? Är det inget skumt i görningen?

http://www.sun.com/software/solaris/guarantee.jsp

Du, det där lät riktigt intressant. Måste dubbelkolla 3:e-partsprogrammet.

Permalänk
Avstängd

Varsågod.

Som sagt, om SUN går ut och officiellt deklarerar binär bakåtkompatibilitet ända tillbaka till v2.6 (inte v5.6) så måste väl garantin gälla? Så, får du det inte att funka, så kanske du kan maila till SUN och kräva att de får ditt program att funka, pga de har officiellt garanterat det. SUN får skylla sig själva, när de är så korkade att de lovar total bakåtkompatibilitet 10 år tillbaka.

Permalänk

Dock behöver inte binär bakåtkompatibilitet nödvändigtvis betyda att de garanterar att alla program går att köra. Ett program kan ju ha spärrar inbyggda eller kräva äldre libs (av någon form) eller dylikt.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

den viktiga frasen är "binary compatability" vilket är samma sak som exempelvis openbsd har för att köra linux och andra binärer..

Citat:

Through its binary compatibility layer, OpenBSD/i386 can run Linux, FreeBSD, BSD/OS, SVR4 (including Solaris) and IBCS2 binaries, to some extent. Most applications will work flawlessly.

enda skillnaden är att Sun har support på sin lösning då de har programerare som får betalt för att fixa eventuella buggar i den..

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Avstängd

Jag vet inte om ni läste länken? Där står:

"Sun has maintained binary compatibility between operating system releases for nearly a decade, enabling existing Solaris applications to run unmodified on Solaris 10. This means that Solaris applications developed ten years ago will run on Solaris 10 unchanged, taking full advantage of new and advanced Solaris features. With Solaris 10, Sun now guarantees source code compatibility between SPARC and x86 processors, ensuring applications can run across platforms with a simple recompile.

Guaranteed application compatibility from release to release of Solaris
Guaranteed application compatibility between x86 and SPARC platforms "

Lämnar den texten utrymme för era tolkningar? Kan det vara så som ni skriver? Eller säger SUNs text klart och tydligt vad det är frågan om?

Permalänk

Läs villkoren. Finns rätt många undantag. De garanterar inte ens att de kommer fixa problemet åt dig. Allt de garanterar är att de, om applikationen inte faller under undantagen (vilka är rätt omfattande), som det heter "will use commercially reasonable efforts to deliver to Party a patch to the Solaris 10 OS".

Om applikationen t.ex. använder något API som är borttaget eller ändrat i 10:an så faller det under undantagen och då gäller garantin inte. Vad som är "commercially reasonable" är helt upp till SUN att avgöra.

Permalänk
Medlem

Detta kommado ger dig exakt installerad Solaris version:

# cat /etc/release

Edit: Hmmm.... Så lite mera som jag måste kommentera...
Det heter Solaris 10, det är SunOS som heter 5.10....

Det där med binärkompabilitet är väl inte så konstigt... dom har ju haft nästintill full kontroll över SPARC processorn hela vägen.

Visa signatur

1. AMD Athlon XP 2600+@2227 | GT Silent Breeze | ASUS A7N8X | 1536MB TM PC3200 | Radeon X800XL | Raid 0 500Gb + 380Gb HD
2. AMD AthlonXP 2100+@2403 | Spire Falconrock II | Abit NF7 v1.2 | 512Mb TM PC2700 | Maxtor 80Gb | Radeon 9500

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stebo
Edit: Hmmm.... Så lite mera som jag måste kommentera...
Det heter Solaris 10, det är SunOS som heter 5.10....

Hur förhåller de två sig till varandra? Inte samma sak?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rool
Hur förhåller de två sig till varandra? Inte samma sak?

Från början var SunOS själva operativet och OpenWindows var det grafiska systemet, sedan slogs dessa ihop till den produkten som hette/heter Solaris.

För mera info: http://en.wikipedia.org/wiki/Sunos

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GunnarD
Från början var SunOS själva operativet och OpenWindows var det grafiska systemet, sedan slogs dessa ihop till den produkten som hette/heter Solaris.

För mera info: http://en.wikipedia.org/wiki/Sunos

Jo, så är det... Solaris är ett namn som marketingavdelningen (för övrigt världens sämsta) kommit på. Tekniker på bolaget var inte överförtjusta i början och därav lever SunOS kvar....

Visa signatur

1. AMD Athlon XP 2600+@2227 | GT Silent Breeze | ASUS A7N8X | 1536MB TM PC3200 | Radeon X800XL | Raid 0 500Gb + 380Gb HD
2. AMD AthlonXP 2100+@2403 | Spire Falconrock II | Abit NF7 v1.2 | 512Mb TM PC2700 | Maxtor 80Gb | Radeon 9500

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robban@Lipogram
Läs villkoren. Finns rätt många undantag. De garanterar inte ens att de kommer fixa problemet åt dig. Allt de garanterar är att de, om applikationen inte faller under undantagen (vilka är rätt omfattande), som det heter "will use commercially reasonable efforts to deliver to Party a patch to the Solaris 10 OS".

Om applikationen t.ex. använder något API som är borttaget eller ändrat i 10:an så faller det under undantagen och då gäller garantin inte. Vad som är "commercially reasonable" är helt upp till SUN att avgöra.

Ah! Tack för klargörandet. Tyckte väl att något var skumt, då de lovade bakåtkompatibilitet - inget OS kan göra det. Nånting var ju skumt anade jag. Då hade jag rätt i mina misstankar, de lovar inte total bakåtkompatibilitet för allting - de har strikta regler. Tack!

Permalänk
Medlem

Ok, tar och kommer tillbaka till frågan.

Nu har det bestämts att det är Solaris 8 som ska köras på maskinen.

Jag är helt grön på detta så jag tänkte passa på och lära mig lite på vägen.

- Hur funkar det med licenser för Solaris, kan man köpa äldre versioner?
- Jag kommer installera som ni rekommenderade, via ett terminalprogram. Något speciellt som rekommenderas till windowsmiljö?
- Något speciellt man måste tänka på när man lägger in operativet?

Jag kommer att kopiera partitionsstrukturen från en befintlig enhet så där slipper jag tänka.

Hoppas bara att jag fått det hela rätt när det gäller partitioneringen.

Man får fram strukturen med,
1. format, för att få fram hårddisknamnet
2. prtvtoc /dev/dsk/namnet för att få ut strukturen
alt
2. print i formatmenyn

Rätt?

Permalänk
Medlem

1. Vet inte... Har för mig att Solaris licensen "följer med" hårdvaran d.v.s. är inbakad i priset. Bör vara grönt. Vill du ha support är det dock en HELT annan sak.
2. Hyperterminal i windows fungerar utmärkt.
3. Swappen (/tmp) bör enligt "gamla" riktlinjer vara 1 - 1.5 x minnesstorleken.

Varför ska du köra Solaris 8? Är det pga en applikation som inte stöder nyare versioner?
Annars bör du verkligen överväga att iaf gå på Solaris 9.

Edit: ang. partitioneringen så brukar jag köra,
swap (/tmp) 1 x installerat minne, resten på root'en.

Att dela upp disken i /export/home, /var osv. brukar bara rendera i massa problem senare....

Visa signatur

1. AMD Athlon XP 2600+@2227 | GT Silent Breeze | ASUS A7N8X | 1536MB TM PC3200 | Radeon X800XL | Raid 0 500Gb + 380Gb HD
2. AMD AthlonXP 2100+@2403 | Spire Falconrock II | Abit NF7 v1.2 | 512Mb TM PC2700 | Maxtor 80Gb | Radeon 9500