Om ni testar enlisy, vill ni då kunna göra det i qemu?

Permalänk
Inaktiv

Om ni testar enlisy, vill ni då kunna göra det i qemu?

Tjena!

Eftersom vi i enlisy gänget beslutat att inte använda oss utav det gamla IDE-systemet (ATA, ATAPI osv) för diskar i de kommande utgåvorna av disten, och istället använda oss utav de nya pata drivarna (som dock är rätt experimentella) där ison inte går att köra i qemu, så undrar vi om ni tycker det gör något eller om ni verkligen vill kunna köra ison i qemu?

EDIT: Ska väl tillägga att resultatet från denna omröstning beslutar hur vi ska göra.

Permalänk

Iaf nu, innan det har blivit mer klart, skulle det vara mysigt att kunna testa det i qemu.

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstende. Jag är tveksamm till att installera ett instabilt OS på min dator då jag har extremt begränsat utrymme och endast kan köra 2 OS i dualboot.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem

vad då? är det inte enklast och köra på senaste linux kernel bara?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
vad då? är det inte enklast och köra på senaste linux kernel bara?

Vi kör på senaste versionen av linux kärnan men vi har avaktiverat det gamla ATA systemet och börjat köra med PATA helt och håller som jag sa tidigare. Och eftersom vi har gjort det så får vi namnet sd(x) på enheterna istället för hd(x) och qemu hittar inte iso filen och image filen som sda utan hda osv

Permalänk
Avstängd

Blir det för jobbigt att bara ha kvar en iso med ATA? Jag för min del bryr mig inte, är inte så mycket problem att bara partitionera bort nån gigabyte för att testa och sen flytta tillbaks till min huvudpartition.

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Medlem

tja.. dom skulle ju kunna ha två kärnor att välja på.. en med gamla och en med nya.. borde inte vara så svårt

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Jag har kommit på följande sätt man kan lösa detta på:

1. Göra en extra ATA-only iso (innebär två extra kärnor inkl en extra iso)

2. Kunna välja en förinställd rad i gfxboot som startar kärnan med ATA-stöd, och sedan därefter så installerar installatören ATA kärnan om den märker detta - annars så installeras den vanliga. (innebär två extra kärnor inkl lite ändringar i gfxboot och installatören)

3. Lägga alla disk-controllers i en initrd/initramfs och sedan avgöra med en rad i grub vilket system som ska laddas in - föresätter givetvis att installatören lagt in detta i menu.lst för grub. (innebär en hel del extra arbete som kanske bara blir helt rörigt)

Som det är nu så behöver man ingen initrd/initramfs alls för att kunna starta upp disten.

Jag röstar iaf på alternativ 2

Permalänk

ja, lugnt! Det är så jag konsumerar mina OS

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Inaktiv

Nu är det bestämt att det blir två isos, en för pata och en för det gamla ata.
Allt eftersom tiden går kommer dock ata ison fasas ut.