Dell lanserar tuff bärbar dator

Permalänk
Medlem

Men vilka fjolor till militärer som måste se tangenterna för att skriva. Jag må kanske vara lite tillkorta på stavningen, men skriva utan att kolla på tangentbordet har jag kunnat sedan några år tillbax. Med tanke på att dom där jepparna dessutom utbildas till viss del via datorspel, var via cs jag har mitt knappminne även om det gör att jag håller vänsterhanden ett steg åt vänster, så tycker man ju att dom inte skulle behöva ha belysning på tangenbordet. Fast å andra sidan är det väl viktigt att skriva in koden till atombomben rätt :P. Kanske bara syns ******* på skärmen :P.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

militären använder rött ljus för att det ska synas ut mindre till "fiender"
lysdioderna på datorn är förhoppningsvis bara delvis till tangenterna och mestadels till andra saker man har till hands, o andra sidan, skärmen lär ju lysa upp fett, lr man ska köra dos lr matrix linux på den

Permalänk
Avstängd

satans överpris och inte speciellt bra specs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rocket
satans överpris och inte speciellt bra specs

Utifrån det där inlägget verkar du inte ha förstått vittsen med datorn alls.

Sen om datorn är prisvärd eller fyller sitt syfte har jag ingen aning om, men rent spontant får jag intrycket att du inte gör det heller...
Har jag fel får du gärna komma med lite detaljer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurk
Det är en väldigt vanlig missuppfattning att man skulle se bra i rött ljus... men rött ljus är installerat för att den tid som går åt för att anpassa ögonen till mörkerseende från vanlig belysning minskar med rött ljus. Man ser väldigt dåligt i rött ljus f.ö. och har exprimenterat med andra mindre tröttande våglängder (grönt/blått) men bara konstaterat att det sliter mindre på ögonen än rött/gult osv.
Fundera du lite på varför man behöver ha mörkt i en ubåt istället, när går man från ljus till mörker... och sedan kan du fundera över vad man har för belysning i en cockpit på ett flygplan, astronomiobservatorium, övervakningsanläggningar osv... inte fan är det rött ljus.

f.ö. att sitta framför en skärm i ett mörkt rum ger inte bra mörkerseende... tänk serverrum och se en monitor för att notera likheten.

Dom där röda dioderna är bara en gimmick som spinner på missuppfattningen att man ser bra i mörker med rött ljus.

/G

men det är bra för oss som sysslar med foto mycket. jag vet själv otaliga gånger rullar blivit förstörda när jag skulle föra över dem till datorn bara för att jag glömde använda ljus som inte förstör rullarna.

jag ger därför denna inovation

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tullen
Men vilka fjolor till militärer som måste se tangenterna för att skriva. Jag må kanske vara lite tillkorta på stavningen, men skriva utan att kolla på tangentbordet har jag kunnat sedan några år tillbax. Med tanke på att dom där jepparna dessutom utbildas till viss del via datorspel, var via cs jag har mitt knappminne även om det gör att jag håller vänsterhanden ett steg åt vänster, så tycker man ju att dom inte skulle behöva ha belysning på tangenbordet. Fast å andra sidan är det väl viktigt att skriva in koden till atombomben rätt :P. Kanske bara syns ******* på skärmen :P.

OFFt: Synd att du inte gjort lumpen, hade gjort dig gott...

ONt: Själv gjorde jag lumpen som tekniker och visst jag har inga problem att skriva utan att titta på tangentbordet. MEN! Försök lära en 50år gammal officerare att skriva utan att titta på tangentbordet... ja det är meningslöst.
Kommer ihåg att de klagade när man hade Rödljuset på i båten för de såg inget, stackarna.

Sedan om man jämför en sådan här dator med en man spelar CS på så vette f**n om man ens ska ta en disskution med dig....

Ps: Lite för onykter för att stava korrekt så klaga gärna

Visa signatur

"Svaret på frågan är inte alltid en lösning till problemet"
# A64 3700+ @ 2.8GHz (280*10) # Corsair TwinX 2*1024 2.3.3.6 (187MHz) # PoW Geforce 7800GT @463/1200 # 8050p i 3dmark05

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xylion
MEN! Försök lära en 50år gammal officerare att skriva utan att titta på tangentbordet... ja det är meningslöst.

är det därför Försvaret ska göra sig av med officerare som närmar sig den åldern tro?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Värst vad folk hakat upp sig på militärbiten. Det stod väl bara att datorn var tillräckligt fukt-, damm- och stöttålig för att uppfylla militär standard, det står inget om att militärer skall använda datorn.

Själv tycker jag att det verkar vara en trevlig dator att ha ute på fältet, de gånger som man måste vara ute i verkligheten och inte bara sitta i sin lilla kokong på kontoret. Vet ett antal tillfällen då den skulle behövts (det är inget kul med cementdamm eller beläggningssmet i laptopen, eller i tangentbordet till laptopen för den delen)

PS. För den som undrade så var det fältjobb på cementbruk och pappersbruk, DS.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Rödljusets eventuella fördelar och/eller påverkan av mörkerseendet torde väl negeras av att det är EN LYSANDE JÄVLA TFT-SKÄRM på 6+ dm² mitt framför ögonen?!

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phantas
Det står Dell på den, lika bra att kasta i soptunnan. >_<

Idiot, Dell må lura okunniga människor på pengar (med rabatterbjudanden som går upp och ner konstant) och sälja oprisvärda stationära datorer, men bärbara datorer kan de!

Kjell Brel - Om vi pratar om ett jobb så är det inte nödvändigtvis så att det är en flashig layout på programmet. Det finns oerhört många program som än idag används som är helt uppbyggda av ASCII-tecken. Dvs svart bakrund och grön text eller liknande. En sådan skärm lyser inte upp så mycket.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Håller med Random person. Men som sagt så ska du alltid göra en nyinstall av windows när du köper en ny dator, Dell är ju som alla andra företag vad gäller att lägga in skitprogram som bara tar plats + kraft. : )

Visa signatur

AM2+ Gigabyte DS3 780 - AM2 5200+ X2 2.7 GHZ - 4096 MB DDR2 PC6400

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av silverridge
[B]toughbook Om ni kikar på bifogad länk så förstår ni varför verksamheten som jag jobbar inom tycker att Dell:en är en bra produkt...

Provat en så på farsan jobb tål inprincip allt iaf c:a 3dl disel

Visa signatur

Amd Ryzen 5 3600 | Sapphire Radeon 5600 xt Pulse| 16gb |Corsair Carbide Spec-05

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tallefjant
Provat en så på farsan jobb tål inprincip allt iaf c:a 3dl disel

Jo dom är rätt bra på att stå ut med omilda miljöer, vilket iofs också är vad dom är gjorda för (det är också det som panasonic och nu också dell tar betalt för).

Maskinen är alltså knappast framtagen primärt för militärtbruk som vissa tycks ha förstått det hela som. Utan det är helt enkelt en maskin som skall brukas i miljöer där dylika maskiner normalt inte alls trivs pga förhållandena.

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Medlem

"Militär standard" är väl en sorts klassning egentligen? Jag har för mig att det brukar stå på vissa komponenter i ELFA-katalogen till exempel.

Jag kan helt klart tänka mig folk som vill ha den här typen av produkter. De som använder datorn ute på fabriksgolvet eller kör omkring på byggarbetsplatser. Fältbiologer eller arkeologer. Seglare och annat båtfolk. Även de som egentligen inte jobbar i påfrestande miljöer men ändå vill ha hög tillförlitlighet på sin utrustning kan också vara intresserade.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
men det är bra för oss som sysslar med foto mycket. jag vet själv otaliga gånger rullar blivit förstörda när jag skulle föra över dem till datorn bara för att jag glömde använda ljus som inte förstör rullarna.

jag ger därför denna inovation

Du menar analogt foto såklart... vi "andra" har inte detta bekymmer.
Jag antar att du kör med röda grejer på skärmen med eller stänger av den helt när du börjar hantera rullarna? Eller hur ser ditt arbetsflöde ut?

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Citat:

känslighet för stötar, vätska, luftfuktighet och damm

Frågan är väll bara hur tålig den är. Att dränka den i några liter disel ställer jag mig frågande till. Likaså att ha den släpandes runt i leran...
Men börjar det likna ericssons Hajjfena så kan vi snacka

Visa signatur

"Jag har funnit det"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurk
Du menar analogt foto såklart... vi "andra" har inte detta bekymmer.
Jag antar att du kör med röda grejer på skärmen med eller stänger av den helt när du börjar hantera rullarna? Eller hur ser ditt arbetsflöde ut?

/G

exakt, jag har ett speciellt rött tema jag kör med för skärmen. filmen matar jag in via floppyporten, den använder man ju aldrig ändå nuförtiden. (bad för framkallningsvätskan finns i botten)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Va nog de fulaste jag sätt. Vem vill ha rött ljus som lyser mot skärmen? Blir ju ingen rolig bild direkt...va håller dom på med egentligen?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Äsch... En vanlig D620 med multi cover duger minst lika bra

Permalänk
Medlem

Alla barnen hade en fungerande dator utom Kjell, han hade en Dell!
xD

Visa signatur

Datorsystem: Uppdaterar...