Alienware släpper specialmodell

Permalänk
Melding Plague

Alienware släpper specialmodell

Tillverkaren Alienware har idag släppt en specialmodell av sin bärbara dator Area-51. Modellen heter m5790 Special Edition och kan levereras med en överklockas Core 2 Duo-processor på 2,66 gigahertz, två hårddiskar i raid 0 samt Atis senaste grafikkort för bärbara datorer.

Läs nyheten: Alienware släpper specialmodell

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Priserna startar på cirka 9 100 kronor exklusive moms och tull och för att få de bäst presterande komponenterna får man räkna med att hosta upp med ungefär dubbelt så mycket.

man får nog räkna med mer än så, visst kan man beställa den där men då får man ju inget lokaliserat tangentbord tex, eller OS. (som givetvis inte heller går att välja bort trots att man kan kundomisera det mesta annars..)

hur mycket sponsrar MS burktillverkarna med egentligen för att det ska fortsätta så här?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

tycker det var mycket prestanda för pengarna jag jämfört med andra bärbara.. raid0 i en bärbar är nog uppskattat

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem

Hur klarar man kylningen på 2 st 7200rpm hårddiskar i en laptop? Jag undrar om jag skulle våga lämna den med hårddiskarna på högvarv under en längre tid.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Hur klarar man kylningen på 2 st 7200rpm hårddiskar i en laptop? Jag undrar om jag skulle våga lämna den med hårddiskarna på högvarv under en längre tid.

Knappast man har HDD på hela tiden i en laptop, för att spara batteri tid och slippa värmen

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Knappast man har HDD på hela tiden i en laptop, för att spara batteri tid och slippa värmen

Knappast?
Jag är väldigt mån om batteritiden men att stänga av hårddisken för det är jag inte villig att göra.

Och det lär inte ta lång tid innan hårddiskarna når sin max-temp. En timmes spelande och hela datorn har nog nåt sin max-temperatur vad gäller alla komponenter i princip.
Att stänga av hårddisken kan man visserligen göra för att spara batteri, men det är inte på något sätt en ursäkt till att ha sämre kylning eller icke tillräckligt kylning - inte under några omständigheter...

Men för det tvivlar jag inte på att de inte kan ha fått in bra kylning nog. Handlar bara om utrymme och ljudnivå. Utrymmet hör ju till de större i en 17" laptop i alla fall.

Permalänk
Medlem

Eftersom det kan vara svårt nog att få bra kylning till hårddiskarna (raidade) i ett vanligt chassi så tycker jag det borde vara svårt i en laptop. Speciellt om man har ett hett grafikkort (jämnfört med anra laptops).
Sen är ju detta enligt mig en "desktop replacement" och kommer nog användas som en stationär betydligt mer än vad den kommer att användas på batteri. Då kan det mycket väl vara så att den används till torrent eller dylikt.

Permalänk
Avstängd

Sen vet man inte vilka dunder fläktar som sitter i datorn heller.

Men kanske diskarna är svalare än vad man tror, min laptop hade en 4200rpm 20GB som verkligen var stekhet men utrymmet blev för litet så jag köpte en 60GB på 5400rpm som är mycket svalare

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.