Permalänk
Medlem

Bästa AMD64 till s754?

Nu är det såhär att jag tänker uppa min CPU.

Jag har ett MSI K8N Neo Platinum moderkort just nu med AMD Athlon 64 2800+

Eftersom det är ett lite smågammalt system nu kan man komma över kraftigare CPUer till rimliga priser.

Dock ser jag att det finns många olika och det är där jag blir lite osäker.

Vad rekommenderar ni kunniga? Jag ska ha den mest att spela med, har precis införskaffat ett maffigt graffekort, så ironiskt nog är det CPUn som laggar efter nu.

Tittar bara lite som snabbast på Tradera, där finns till s754 inte bara Athlon 64 utan även Sempron. Finns inte även Barton (Bartom?) till 754?

Vilket ska jag ha egentligen?
Klarar min bräda så "starka" CPUer och vilken kylning rekommenderar ni experter till en sådan uppning?

Snälla Bullen.. Hjälp mig.

(PS; som vanligt är det inte killen som skrivit brevet som läser det nu)

Visa signatur

NEVER give up, NEVER surrender! -Cpt Jason Nesmith
Det går inte så bra, men roligt har jag!

Permalänk
Vila i frid

http://www.anandtech.com/printarticle.aspx?i=2036

Din nuvarande CPU bör kunna hottas ca 33%, dvs från 1.80 GHz till 2.4 GHz enbart genom att höja HTT från 200 till 300 och kanske höja vCore 0.05 eller 0.1 volt. Kom bara ihåg att sänka minneshastigheten ett snäpp eller ställa upp minnesspänning 0.2 volt. Då slår den de flesta Athlon (i deras originalfart).

Permalänk
Medlem

Faktum är att Atlhon 64 av de snabbare modellerna till 754, 3400+ exempelvis, är svåra att få tag på. Den du redan har är alldeles jämförbar med de snabbaste till 754, men med en rejält mycket lägre frekvens. Detta är dock ganska enkelt att åtgärda och skulle du lyckas så bra som hasenfrasen skriver, vilket inte är omöjligt alls - se min sign, så har du helt gratis fått en ordentlig höjning av prestandan.

P.s Barton är betydligt slöare än Athlon 64or per mhz och existerar inte till socket 754. Till socket A finns/fanns dock Barton i en hel rad modeller och där fanns även Sempronmodeller varav vissa hade bartonkärna - därav missförståndet?

Visa signatur

Athlon64 3000+@250x10=2500mhz (ska högre) C7000B-CU| 2x512 Vitesta pc4000 | m-atx MSI K8NM FISRB | Powercolor x800pro VIVO @545/540 | 2x120gb | DVD-RW | Antec Sonata 2 | Superpi 36s

Permalänk
Medlem

Tack för den bra infon!

Dock har jag aldrig klockat förr, så frågan är om jag vågar ge mig på det?
Pillade lite i BIOS en gång o var sedan tvungen att nolla BIOS för att datorn blev kolsvart. *hrrm*

Hur menar ni att sänka minneshastigheten eller höja minnesvolten? Vad heter de inställnigarna i BIOS? Så kan jag iaf börja titta OM jag vågar.

Men i övrigt, vågar man sätta en 3400+ i min burk? Har 1GB RAM just nu, ska köpa ett till snart.

En 3400+ Athlon64 hittar man ibland på Tradera, men Ebay har det nästan hela tiden, från olika mer eller mindre seriösa säljare.

Vad ska man tänka på o vara noggrann med när man köper en CPU över auktion?

Visa signatur

NEVER give up, NEVER surrender! -Cpt Jason Nesmith
Det går inte så bra, men roligt har jag!

Permalänk
Medlem

AMD Athlon 64 3700+ (2,4GHz) var den kraftigaste s754 som fanns dock är de hopplöst svåra att få tag på, gav själv upp letandet 2005 och köpte en AMD Athlon 64 3400+ (2,2GHz) istället. Skillnaden mellan Athlon 64 och Sempron 64 i s754 är bara storleken på cache minnen.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem

En s754 A64 3400+ har 2,4GHz, så att du vet. För att 2 av mina vänner har varsin så jag vet. Min 3000+ går på 2,0GHz orginal. Men måste skaffa nytt moderkort för att kunna klocka då detta är låst. Eller så köper jag en C2D E6300 + Dual Vsta. Sitter och funderar nu.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RadioNova
En s754 A64 3400+ har 2,4GHz, så att du vet. För att 2 av mina vänner har varsin så jag vet. Min 3000+ går på 2,0GHz orginal. Men måste skaffa nytt moderkort för att kunna klocka då detta är låst. Eller så köper jag en C2D E6300 + Dual Vsta. Sitter och funderar nu.

Tänkte samma sak där när det gäller frekvensen på 3400+. Men sen såg jag i Jarls sign att det är en 3400+ med clawhammerkärna han sitter med (clawhammer har 1mb L2 chache, Newcastle har 512kb). De 3400+ jag har sett har varit Newcastlekärnor (samma som min ex.) och har då haft den högre frekvensen, men med dubbla cache kanske den får en högre pr-rating.

Till trådskaparen: Frågan är vad du har att förlora på att göra ett seriöst försök att klocka? Om man tar det lugnt och är påläst så är riskerna minimala om du frågar mig. När man sitter på så billiga komponenter är det utan tvekan inget att fundera på, särskillt om du nu också sitter och funderar på att uppgradera. Om du vill vara på den säkra sidan så gör backup på sånt som du är rädd om ifall du skulle få problem. Men som sagt, inte mycket att vara orolig över. Att du fått nollställa bios en gång är ju bara bra, då vet du ju hur man gör. Det kan man få göra emellanåt medan man försöker hitta maximal stabil klock. Lycka till!

Visa signatur

Athlon64 3000+@250x10=2500mhz (ska högre) C7000B-CU| 2x512 Vitesta pc4000 | m-atx MSI K8NM FISRB | Powercolor x800pro VIVO @545/540 | 2x120gb | DVD-RW | Antec Sonata 2 | Superpi 36s

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

RadioNova JAG VET 2.2

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jarl
RadioNova JAG VET 2.2

Ok, visste inte att det fanns 2 olika versioner av 3400+ eller att de inte gick i samma. :S Men okej Ska kolla va mina kompisar har för kärna då..

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Vart jag hittar de berörda CPUerna vet jag iaf. Men ni nämnde en annan sak som jag tänkte på när jag såg det.. Jackhammer? Venice? Newcastle?

Är detta något jag måste tänka på angående passform på något sätt eller är det bara modell/specifikationsnamn?

Om det finns någon bra tutorial är det bara att peka mig dit!

Vill ju liksom inte köpa en för dyra pengar som sen inte visar sig passa/fungera pga att det är clawhammer och jag..eh..typ har newcaslte i moderkortet?

Än så länge har ni varit löjligt hjälpsamma, är oerhört tacksam!!

Visa signatur

NEVER give up, NEVER surrender! -Cpt Jason Nesmith
Det går inte så bra, men roligt har jag!

Permalänk
Medlem

Hmm. Ingen skillnad på om det är Newcastle eller Clawhammer du stoppar i så länge det är samma socket alltså 754.

Det som jag skulle vilja veta är varför det är lägre klockfrekvens på Newcastle?

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Googlat lite och funnit att Clawhammer och Newcastle s754 båda ursprungligen var Hammer 0.13 men att de fick varsitt namn, skillnaden dem emellan var just cache, såvitt jag erfarit släpptes det inte någon Newcastle 3700 på 2.?GHz, månne på grund av att s939 lanserades. Den 3700 jag inte fick tag på var en Clawhammer på 2.4GHz, på sin tid top of the line processor. Iallafall så är ju AMDs benämningar en rätt så snårig djungel.
Toms har en lista här:
http://images.tomshardware.com/2005/11/21/the_mother_of_all_c...

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RadioNova
Men måste skaffa nytt moderkort för att kunna klocka då detta är låst.

Låst eller inte, finns det någon form av support för ditt chipset i CLOCKGEN (hämtas från cpuid.com) så kan du klocka ditt kort hur som helst trots att det är "låst". Clockgen kan ställas in att ställa upp hastigheten vid start av datorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Låst eller inte, finns det någon form av support för ditt chipset i CLOCKGEN (hämtas från cpuid.com) så kan du klocka ditt kort hur som helst trots att det är "låst". Clockgen kan ställas in att ställa upp hastigheten vid start av datorn.

Finns inte. I know.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Vila i frid

Har du gått igenom alla klocktyper och satt "Ignore GSB/PCI" och sett vilken hastighet "PLL Control" säger?

Permalänk
Medlem

En sista fråga på en återuppväckt tråd.

På Ebay ligger en 3700+ 1MB på runda 200$ medan en 3400+ 512Kb är på runda 100$.

Är det värt hela 100$ att få dubbel L2 Cache? Vad innebär det för mig effektivt?

Visa signatur

NEVER give up, NEVER surrender! -Cpt Jason Nesmith
Det går inte så bra, men roligt har jag!

Permalänk
Medlem

Kan knappast vara värt, skiljer bara några % i test.
http://www23.tomshardware.com/cpu.html?modelx=33&model1=501&m...

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift