Produkttest: LG L245WP-BN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Njae, jag vet inte om jag tycker det känns speciellt farligt, jag känner mig ganska trygg än så länge

Ja, tack för det... sluta leka Saida då.

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Andra upplösningar?

1920x1200 är ju en trevlig upplösning (kör själv 2048x1536x32 crt förstås)

Jag hade dock velat veta lite om hur andra upplösningar än native fungerar, hur många kan köra Oblivion med de inställningarna tex?

/J

Permalänk
Medlem

jag har en 24 tumms dell tft, jag kan inte bli nöjdare

Visa signatur

Vadå dega?

Permalänk
Inaktiv

Re: Andra upplösningar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JugsteR
1920x1200 är ju en trevlig upplösning (kör själv 2048x1536x32 crt förstås)

Jag hade dock velat veta lite om hur andra upplösningar än native fungerar, hur många kan köra Oblivion med de inställningarna tex?

/J

vad har du för skärm? (modell, alt. teknik, storlek och "ratio")

Permalänk

På en lcd lyser "pixlarna" hela tiden, därför sämre svarta än t ex plasma där dioderna kan släckas/vridas för att uppnå optimal svärta.

Skulle vilja veta om man i testet använde endast hdmi-ingången eller om vga ingången också testades??

Visa signatur

sukram

Permalänk
Medlem

Själv är man rätt nöjd med sin nya skärm som är på 21" knappt den fick plats på skrivbordet. Fast 24" varför inte...

Visa signatur

Fotograf med eget företag och grymt teknikintresserad.
www.kimsanfridsson.com

Permalänk
Medlem

Det viktigaste är att få färgåtergivning i referensklass. En LCD skall kunna ha en detaljerad skarp bild med fin ljusstyrka och färger. Svärtan kan nog aldrig bli perfekt. Men om bilden håller referenskvalité för övrigt kan jag leva med en inte helt OK svärta. Däremot billiga LCD som dessutom har sämre färger, ojämn skärpa osv kan jag absolut inte leva med.

Ett annat absolut krav är naturligtvis HDCP. Kan jag inte få ut full HD kvalite med Blu-ray eller HD-DVD med Vista blir skärmen ointressant. Klart att en 24 tummare eller större kan komma att användas för film ibland.

Visa signatur

Mvh!

Permalänk
Medlem

Ofta man betalar 9k för en sån skärm. Good luck LG.. Den kostar säkert väldigt mycket att tillvärka. :>

Visa signatur

Moderkort: MSI nForce4 Ultra || CPU:Opteron 146 @ 2600mhz orginalkylning || Minne: 2x1024mb @ 260mhz Kingston HyperX || Hårdisk:120+250+300+500gb || Gainward 7900GS 256mb || Antec P180 Black || Tagan 480w ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wiizard
Ofta man betalar 9k för en sån skärm. Good luck LG.. Den kostar säkert väldigt mycket att tillvärka. :>

Du betalar inte för produkten i många fall, snarare utvecklingen/forskningen.

Visa signatur

MBP.

Permalänk

Trevlig skärm lite för dyr dock.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SLiCE
skulle nog tagit en Acer 26 Tummare för 7600 istället

http://www.shg.biz/link.asp?goto=infobox&varenr=2056055

wow--- viste inte denna fanns.. kan inte annat än hålla med...5 MS!!
detta är great..
hehe nu är det bara kolla någon recension av denna..
ärligt vet jag inte varför Swec valde att recensera en LG... det finns många fina skärmar som kostar mindre..

Permalänk
Medlem

Om man ska gå efter rapporterna från CES så lönar det sig att vänta; alla större märken presenterade 120Hz-LCD under mässan och enligt rapporterna är bildkvaliteten betydligt bättre på alla sätt och vis(alltså inte bara Hz som förbättrats).

OLED var dock tydligen totalt, ojämförligt överlägset bildkvalitetsmässigt. Men där kommer det fortfarande att dröja minst ett år innan de första superdyra skärmarna går attt köpa.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xylion
För 9k får man ju 2st Fina 22" o då kan man få plats med massa fönster
Ne det är dyrt som föregående talare påpekar.

Hade gärna sett lite bilder på Skärmen "in action" särskilt med 2 st webläsarfönster öppe samtidigt eftersom författaren talar för det så mkt.

Finns inget som heter fin 22" LCD skärm ... I alla fall inte om man är mån om bildkvalite. Man kan inte jämföra olika LCD tekniker rakt av som folk gör.

Att ha två fönster bredvid varandra "maximerade" är inte lyckat alls i min mening men det är förstås en mycket subjektiv åsikt.

Citat:

L245WP-BN får helt klart godkänt för sin skärpa, men definitivt inte mer. Problemet är att det är svårt att få en helt perfekt skärpa över hela bildytan även om man försöker finjustera den så mycket som möjligt. Ser man på film eller spelar spel med skärmen är det knappast något som märks, men om man däremot sitter och läser stora textstycken som breder ut sig över hela skärmen kan det bli problem. Det ska dock understrykas att problemen inte är av alltför allvarlig karaktär.

Jag vill gärna ha en lite bättre förklaring här. Vad menas egentligen?
En LCD har fasta pixlar, dvs. rent tekniskt kan själva skärmen i sig inte ha något annat än perfekt skärpa utifrån de fysiska förutsättningarna. Eller tänker jag fel?

Visst kan dot-pitchen osv. störa men känns inte som det är det ni menar.

Det som kan spöka till det är en risig signal eller något så att bildinformationen läcks över till fler pixlar än vad som var tänkt. Detta bör verkligen inte skärmen ha några problem med. Däremot om man använder ett gammalt grafikkort så kan det vara boven.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Det finns inte speciellt många TFT-skärmar som kan visa svart. Eller snarare, det finns inga som kan visa svart. Man får fortfarande spilljus från CCFL-röret bakom även om pixeln är stängd. Mörkt + ljus = grått. Ska man ha svart får man ha en annan sorts skärm. Plasma fungerar bättre på den fronten.

LCD (LED) skärmar kan ju i teorin visa helt svart. Sen hur dagens LED skärmar fungerar vet jag inte, de är inte särskilt vanliga heller. Men de har väl varigt på ingång i ett par år nu så borde dyka upp i handeln när som helst för oss dödliga
Hoppas jag...

Och alla som klagar på priset.
Även studenter kan lägga 9 papp på en skärm, inga problem. Handlar om prioriteringar. Och skärmar prioriterar inte folk alls i normalfallet. Vilket är tråkigt (tycker jag).

Det är skärmen du använder datorn med och att den är bra rent ergonomiskt är viktigt. Sen så är det så mycket roligare att sitta med en bra skärm. Jag själv, som student, skulle lätt lägga 10 papp på en skärm om jag fick en bra skärm, jag tycker inte att dagens 24" skärmar (som jag suktat efter länge) är bra nog - men då de blir det så blir det riktigt intressant.

Vad betalade du för datorn? (exkl. skärm)
Lägg minst hälften på skärmen!
Anser jag ...

Wow, en 26" skärm för mycket mindre än en 24" skärm, den måste vara skitbra!
Suck säger jag bara. Men visst, de flesta tittar bara på priset och i vissa fall även på de extremt missvisande specifikationerna. Men som datorintresserad som hänger på sweclockers borde man veta bättre!

Permalänk
Avstängd

Handlar hellre en p991 för 300kr o köper 8800gts i sli.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Avstängd

Fråga: Är det samma panel i den här som i Apples 23"

(hmm kanske inte kan säga så då det skiljer en tum mellan dem)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Fråga: Är det samma panel i den här som i Apples 23"

(hmm kanske inte kan säga så då det skiljer en tum mellan dem)

Nej, det är inte samma som i apples 23". Som du säger så skiljer det en tum mellan dem så kan omöjligt vara samma.

Permalänk
Medlem

9000:- för en ok 24 tummare tycker jag är ganska överkomligt. Köpte min 24" för 14900:- för ett ra tag sedan har inte ångrat mig en sekund. Och till de som säger att man kan ha dubbla skärmar har nog inte testat och jämfört. Jag har haft det före jag skaffade min 24 tummare. Tyckte det var ok, men skulle aldrig gå tillbaka till det. Jag ahr stor skärm av 2 anledningar, bättre spel upplevelse och bättre översikt när jag inte spelar. Jag tycker det går mkt bra att ha 2 st webläsarfönster uppe brevid varandra. Det du missar med att ha 2 st brevid varandra är ju spel upplevelsen (finns några få spel som stödjer dubbla eller trippla skärmar men väldigt få) och det är för min del mer än halva grejen. Tror inte många som köpt större skärm frivilligt skulle gå ner till 17"/19".
Jag har prövat de flesta konfigurationerna av skärmar och för spel eller annat finns inget som slår storlek (om man förutsätter att bildkvaliten är densamma).

Därimot finns det ju prisvärda 22" nu också om man vill ha lite billigare. Asus 22" verkar ok, finns för en bit under 4kkr.

Skulle jag köpa 24" skulle jag nog satsa på Benqs nya den verkar mkt bra i de test jag läst. (billig också)

Permalänk
Medlem

Två skärmar vs en stor beror ju på vad man gör. Finns ju vissa fördelar med två skärmar som man aldrig får med en stor, anser jag.

Du kan inte lägga undan fönster och sådant du alltid vill ha öppet men till en annan skärm med en stor skärm och såå stor är inte dagens skärmar.

Visst skulle jag gärna ha en 24" skärm men då skulle jag använda min nuvarande skärm som andraskärm. För att gå från två skärmar till en är enligt mig svårare än att gå från en stor skärm till en liten.

Men det är förstås en smaksak.

Permalänk
Medlem

Jag ville bara förtydliga recensentens påstående om att skärmen inte känns 100% skarp då jag såg att någon bad om det.

Jag var testkanin och tänkte att fan inte kan en lcd-skärm vara oskarp över dvi och beställde en då jag tyckte den såg trevlig ut för övrigt.

Jag körde över dvi->hdmi kabeln som medföljer skärmen och mycket riktigt som det påpekas så känns skärmen inte 100% skarp, kan inte sätta fingret på vad det är men det känns som att köra analogt men endå inte :).

Jag har en rätt bra skärm och jämföra med då jag har en HP2335(23" 1920*1200) brevid och LGn är märkbart sämre i skärpa.

Min skärm åkte tillbaka till butiken eftersom jag som tur var köpt den över postorder och där har man ju en härlig ångerrätt.

Jag avråder alla som läser detta å det starkaste att köpa denna skärm om det inte kommer ett förtydligande på att LG åtgärdat problemen med skärpan eller förklarar vad det beror på.

Om man nu ska bortse från skärpe problemen är den riktigt trevlig. men en skärm för 9000kr som inte är skarp det fungerar då inte för mig.

Permalänk

Sådär då var den köpt. Tur så får man en nyare revision där nackdelarna i recensionen är åtgärdade.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.