Prismässigt kommer AMD-processorerna troligen vara litet billigare än Intels med motsvarande prestanda. De har legat där hittills och jag tror inte det ändras så lätt. Väldigt många noviser tror fortfarande det måste vara 'Intel inside', så AMD måste lägga sig lägre för att övervinna denna tröskel.
Prestandamässigt tror jag de kommer ligga ganska jämnbördigt med Intel klock-för-klock, trots att AMDs prollar görs med 65nm, och Intels i 45nm. Den mindre tillverkningsprocessen kommer troligen även göra att Intels processorer är svalare.
AMD har fortfarande en fördel i och med att den har integrerad minneskontroller, och jag tror det är det som gör att den kan konkurrera trots större tillverkningsprocess. Dock tror jag Intels prollar även i fortsättningen kommer klocka avsevärt bättre, i och med den erfarenhet av höga frekvenser Intel fick från Netburst-arkitekturen.
En annan fördel AMD har, är dess HyperTransport-protokoll, som borde komma i version 3.0 ganska snart. Som argument för HyperTransport har det bl.a. talats om att Intels processorer inte får tillräcklig bandbredd för att alla 4 cores kör på en enda 1333MHz buss, men det verkar inte stämma om man ser på de prestandatester som finns av Q6700. Det får säkert större betydelse i servrar, där AMDs bandbredd faktiskt ökar ju fler processorer man stoppar in, och Intels fortfarande delar på samma buss, men jag tror ändå effekten är överskattad. Visst, 4 socklar och uppåt, men inte på 1-2 processorer.
Istället tror jag HyperTransport kommer få bekänna färg om/när man börjar införa höghastighetssocklar för instickskort av olika former, t.ex. specialiserade FPGAer eller generella 'Stream Processors'.
AMD/ATI har ju redan släppt en SDK och ett beräkningskort byggt på X1900-GPUerna som räknar rätt fort, c:a 550GFlop enligt AMD/ATI själva. Eller c:a 20-40x en vanlig processor på folding@home.
Med HyperTransport som buss istället för PCI-Express som nu, så borde det bli ännu lättare att programmera den, och man borde kunna få ett beteende/API som är mer likt en 'Cell', dvs. processorn i Playstation 3. Visserligen inte lätt att programmera den heller, men nog enklare än nuvarande konfiguration.
Vad kan då Intel göra för at hålla sig kvar på tronen? Till att börja med bör man nog satsa på att ta igen den uppenbara fördelen AMD har i sin integrerade minneskontroller. De äger redan på tillverkningsprocess och klockfrekvenser, och det är bara minneskontrollern som hindrar dem från att totalt krossa AMD. Det är dock en ganska lång process, så under tiden borde de kunna tjäna på att släppa loss litet patent och sådant och låta NVidia tillverka chipset för 2, 4 och 8 socklars servrar. NVidias erfarenhet av opteron-chipset borde komma väl till pass.
Så.. fritt fabulerat från hjärnsläpp blandat med rykten jag snappat från bl.a. the Inquirer, Ars Technica och Slashdot.
Tidigare fabulering från 2 år sedan.. Bl.a. trodde jag SLI skulle ha dött ut för ett år sedan
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=4...