Permalänk
Medlem

Mer nytt minne --> Trasig dator?

Hej, Köpte nyss 1Gb ram minne till min dator, hade 1 Gb sen förr också.. men efter jag satt in de nya minnena så har min dator blivit seg som fa* och det går inte att spela.. Lirat BF2142 utan problem förr! Så jag tar ut minnen men problemet kvarstår. Spelet funkar bra att starta upp, och sådära.. sen då man ska connecta till en server det är då de fryser i ett par sek sen laggar det oavbrutet...

Jag hade två 2 st Corsair VS512MB400 Value Select 512Mb DDR PC3200 400MHz 184pin CL2.5
[512DDRCV400] sen tidigare sen köpte jag 2 st Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 512MB Unbuffered, Non-parity, 64Megx64, CL2.5.. de sa att de skulle va ok ihop?

Sen köpte jag till ett vattenblock till mitt grafikkort också men de kan ju inte ha förstört något?

vet inte hur jag ska kunna felsöka heller, tog ju ut minnen man det hjälpte ej :/ (tog ut de nya)

Någon som varit med om det förr eller någon som känner igen det och vet vad det kan vara... Snälla, tar emot all hjälp jag kan få.. skicka på förslag..

Har ett Asus A8N-E nForce4 Ultra 4DDR-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN
Socket939 ATX [ASA8N-E] moderkort

Den är lite segare än var den var förr nu i windows också :/
/Kim

Visa signatur

/KeEm, KeWm

Permalänk
Medlem

kollat om du måste installera, nått? (troligen inte..)
i allra värsta fall får du prova att formatera..

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akka
kollat om du måste installera, nått? (troligen inte..)
i allra värsta fall får du prova att formatera..

Okej men det förljde inte med någon skiva eller något sånt..

Varför skulle man behöva formatera, tänkte för att sätta in mer ram och en kylare forde inge program uppdateras.. eller? toh ju ut de nya ramen också men det är ändå problem :/

Visa signatur

/KeEm, KeWm

Permalänk

testa att byta plats på minnena och kolla bios osv kan vara ngt där. jag antar att du har instalerat om allt effter att du instalerade minnena.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

funky_monkey
Vad är det jag ska kolla efter i BIOS?

Alltså jag har inte installerat om något alls, eller kan det göra det automatiskt?

Visa signatur

/KeEm, KeWm

Permalänk
Medlem

Memtest 86+

Testa med alla minnen, och får du fel, så testa med ett par i taget.
Inte helt sällsynt att minnena behöver slappare timings, eller mer spänning för att fungera korrekt när man kör fullt med minnen. Om du informerar om dina nuvarande inställningar, kanske vi kan vara mer hjälpsamma.

Sen måste jag tyvärr informera att allt "kan" förstöra datorn. Monteringen av vattenblock kräver viss hantering, man kan fysiskt skada kortet, tex genom att råka peta loss mindre detaljer, sällsynt, men det har hänt förr. Man kan även el-chocka grafik kortet när man handskas med det, vilket tyvärr även gäller moderkort, hårddiskar, och... minnen. Sök på ESD. Nu säger jag inte att det är vad som inträffat, utan bara att det kan vara boven i dramat. Min personliga erfarenhet med Corsair har främst varit att de vill ha lite extra vmem.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Memtest 86+

Testa med alla minnen, och får du fel, så testa med ett par i taget.
Inte helt sällsynt att minnena behöver slappare timings, eller mer spänning för att fungera korrekt när man kör fullt med minnen. Om du informerar om dina nuvarande inställningar, kanske vi kan vara mer hjälpsamma.

Sen måste jag tyvärr informera att allt "kan" förstöra datorn. Monteringen av vattenblock kräver viss hantering, man kan fysiskt skada kortet, tex genom att råka peta loss mindre detaljer, sällsynt, men det har hänt förr. Man kan även el-chocka grafik kortet när man handskas med det, vilket tyvärr även gäller moderkort, hårddiskar, och... minnen. Sök på ESD. Nu säger jag inte att det är vad som inträffat, utan bara att det kan vara boven i dramat. Min personliga erfarenhet med Corsair har främst varit att de vill ha lite extra vmem.

B!

Jag satte in vattenblocket och alla minnen samtidigt, men sen då jag märkte att de inte funka så tog jag bort de två nya minnena och lät de andra två äldre sitta kvar och då tycker jag att de ska funka.

Vad menar du med slappare timings och extra vmem?

Jo jag vet vad som kan hända om man inte använder ESD skydd, men de skickade inte med något så.

Men jag blir så sur, kör med exakt samma sak nu som jag hade innan jag satte in de nya minnena det ända extra är ett vattenblock och det tar ju inte mer ström så de lär ju inte vara det, sen står det att mitt VGA kort är ok.. Sen är det också konstigt att spelet flyter på helt ok tills man öppnat den bana man ska ha osv, vad är det du vill veta mer om inställningarna?

Tack för informationen

Visa signatur

/KeEm, KeWm

Permalänk
Medlem

Som sagt, börja med memtest.
ESD skydd är inget försäljningsstället ska "skicka med" utan, EDS skydd, är precis som skruvmejsel, och värmeledande pasta, en detalj som du får tänka på själv. Rent krasst, skulle försäljningsstället kunna hävda att det inte är frågan om en garantiskada på varor som hanterats felaktigt. Och om du nu vet vad som kan hända om maninte vidtar ESD skyddande åtgärder, varför är du då förvånad över att det inte automatiskt försvinner bara för att du plockar ur de nya minnena igen?

För att återknyta, slappare timings, och vmem... tja, läs i överklocknings-faqen?

Slutligen, kan det mycket väll vara så att din nymonterade kylare inte sitter rätt, och därför överhettas ditt gfx. Rent teoretiskt skulle du klart kunnat slå av en flisa, eller rent av krossat kärnan med, men det torde inte ge segt, och laggit uppträdande. Jag tror dock mer på memtest. Såvida du inte pelat på cpukylaren när du var där och rota i alla fall.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Som sagt, börja med memtest.
ESD skydd är inget försäljningsstället ska "skicka med" utan, EDS skydd, är precis som skruvmejsel, och värmeledande pasta, en detalj som du får tänka på själv. Rent krasst, skulle försäljningsstället kunna hävda att det inte är frågan om en garantiskada på varor som hanterats felaktigt. Och om du nu vet vad som kan hända om maninte vidtar ESD skyddande åtgärder, varför är du då förvånad över att det inte automatiskt försvinner bara för att du plockar ur de nya minnena igen?

För att återknyta, slappare timings, och vmem... tja, läs i överklocknings-faqen?

Slutligen, kan det mycket väll vara så att din nymonterade kylare inte sitter rätt, och därför överhettas ditt gfx. Rent teoretiskt skulle du klart kunnat slå av en flisa, eller rent av krossat kärnan med, men det torde inte ge segt, och laggit uppträdande. Jag tror dock mer på memtest. Såvida du inte pelat på cpukylaren när du var där och rota i alla fall.
B!

Okej, nej kylningen på CPU eller GPUn sitter inte fel om det nu inte är så att min temp visar fel eftersom Cpun ligger på ca 29 grader och Gpun på 23 grader. Men skulle grafikkortet va skadats skulel de väl inte stått att det är OK?... och skulle det överhuvudtaget då gå att starta spelet?

Jag skrev till dom jag köpte minnena av fick en adress till en sak som testat allt såntädra grafikkort, minnen osv om de är ok, men fick de inte alls till att funka så jag vet inte hur jag ska göra.

Visa signatur

/KeEm, KeWm