Permalänk

Samba: Gömma lost+found?

Hej!

Längsedan jag skrev något på swec, men nu har jag åkt på ett problem som jag inte hittar lösningen på.

Jag delar ut ett par hårddiskar på min Ubuntu-server m.h.a Samba. Finns det något sätt att exkludera mappar som man inte vill ska synas i utdelningen, till exempel "lost+found" som ligger i roten på alla diskarna?

Så här ser själva utdelningen ut i smb.conf:

[storage_5] comment = Storage 5 320GB writable = yes locking = no path = /mnt/storage_5 public = yes

Inga konstigheter alltså, antar jag Fråga gärna om ni inte förstår hur jag menar!

Visa signatur

*** Signaturen raderad på grund av för många rader. Läs forumreglerna. /xphaze

Permalänk

Ta bort mappen bara? Det är ingen som kan läsa den i vilket fall som.

Permalänk
Medlem

i [Global] kan du lägga till "hide unreadable = yes", då visar samba bara de mappar som den användare som är inloggad kan läsa inte resten, funkar fint för att dela ut säg /home, varje användare ser sin egen hemmapp och kanske om man har ett gemensamt utrymme med som alla kan läsa/skriva till..

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Ta bort mappen bara? Det är ingen som kan läsa den i vilket fall som.

Kan man bara ta bort lost+found? Trodde den var till för något eftersom att den automatiskt skapas

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ntity
i [Global] kan du lägga till "hide unreadable = yes", då visar samba bara de mappar som den användare som är inloggad kan läsa inte resten, funkar fint för att dela ut säg /home, varje användare ser sin egen hemmapp och kanske om man har ett gemensamt utrymme med som alla kan läsa/skriva till..

Tackar! Det funkade perfekt, ser mycket bättre ut nu

Visa signatur

*** Signaturen raderad på grund av för många rader. Läs forumreglerna. /xphaze

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Citat:

Hade det på känn att jag läst det någonstans innan, orkade dock inte kolla upp det nu

Undrar om det automatiskt skapas en ny om fsck hittar trasiga filer om katalogen saknas?

Visa signatur

*** Signaturen raderad på grund av för många rader. Läs forumreglerna. /xphaze