Permalänk
Avstängd

SCSI eller SATA raid?

Tjenamoss.

Hade tänkt sätta upp en lite mer seriös store för lagring, med 4 st diskar till att börja med. Jag ska köra RAID5.

Men jag undrar om det är lönt att satsa på scsi diskar, känns ju som de inte utvecklats så mycket på senare.
Hade tänkt köra SATA 300 diskar men vill ha ÄKTA hårdvarustöd för raiden, inte sån lömsk silicon image controller som sitter inbygg i moderkortet och kräver speciella drivrutiner o trams för att skapa en äkta array.

Så, någon som sitter inne på värdefull information som de kan dela med sig? Tips på bra kort och liknande.

Ska köras under Linux, därför jag lägger den här.

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem

SATA givetvis. Eller SAS om plånboken tillåter.

3ware/Highpoint kort fungrar på rikigt i Linux.

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle nog satsa på SATA, mer för pengarna om du ser till hur mycket utrymme du får.

Permalänk
Medlem

highpoint har inte gjort riktiga kontrollers på länge.. då deras kort nästan alla iaf är hybrid kort som lastar av allt tungt på CPUn..

För riktig raid 3ware visst, ICP har en del fina saker nämligen ROC kort, där allt ligger på kortet allt presenteras till OSet som en enda disk och kortet sköter allt. (www.icp-vortex.com) de kostar ju dock därefter med.

om pengar inte är ett problem så SAS i så fall SATA är snabbt för linjära arbeten men hanterar inte belastning från flera olika källor som det nästan alltid är i moderna datorer spec bra. SATA blir bättre men inte i klass med SCSI ännu..

edit, något att tänka på dock som gäller alla dessa format är att skaffa backplane lösningar, då arrayer med flera diskar kommer att ha diskhaveri, det är som inte en fråga av "om" utan om "när" en disk dör och det sista du då vill göra är att skruva isär hela maskinen för att byta en disk. med backplane hållare, slädar, burar vad man nu känner för är det bara att rycka disken och sedan stoppa i en ny. 5 min jobb om man har bra saker som visar vilken disk som falerat genom en lampa eller liknande.

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Medlem

Jag skulle satsa på SAS om inte ekonomin hindrar. SAS-diskar har c:a 10 gånger längre driftstid än SATA (som med undantag av WD:s Raptor inte är avsedda för 24/7 drift). SAS diskarna har betydligt lägre accesstider. En SAS-disk kan kopplas till två kontrollerenheter för reduans.

Ett alternativ är att skaffa en SAS-kontroller men använda SATA-diskar i början. SATA-diskar kan styras av en SAS-kontroller men inte tvärtom.

Visa signatur

Fagerja