Vilken texteditor använder ni?

Permalänk
Medlem

Vilken texteditor använder ni?

Frågan gäller den texteditor ni använder mest. Vissa använder olika editors till olika syften, då är det den editor som ni har igång längst tid som räknas.

Permalänk

Vim blir det mest nu när man har lärt sig den någorlunda. Blir lika fundersam varje gång :wq inte fungerar i någon annan editor

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

de få gånger jag gör det brukar jag använda Joe - gammal vana bara

EDIT : endast för små configfiler då...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Textredigerare.app

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

gvim/vim för stora grejer, nano för små grejer

Visa signatur

Grejer jag tycker om: OpenBSD, FreeBSD samt Gentoo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Vim blir det mest nu när man har lärt sig den någorlunda. Blir lika fundersam varje gång :wq inte fungerar i någon annan editor

Bloat, ZZ skall det vara, ett tecken mindre ju (är samma som :wq).

Gissar att jag inte behöver skriva editor..

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem

gedit och nano. Men jag letar efter en grafisk snabb texteditor som liknar Notepad++. Några förslag?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

gedit och nano.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har nyligen börjat använda Ubuntu och började igår fundera lite på vad det finns för bra editorer som passar för att t.e.x. skriva Latex-dokument. Är det Vim som rekommenderas då?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nano för smågrejor och ee för större grejor. Försöker lära mig Vim också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagle
Bloat, ZZ skall det vara, ett tecken mindre ju (är samma som :wq).

Det är ju 4 tangenter shift+z + shift+z, :x är bara 3 tangenter!

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Hedersmedlem

nano för det mesta, vim är den enda "ordentliga" editorn jag kan.
Kör mest TextEdit.app på Mac dock.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Röstade VI för att det oftast blir så, men jag föredrar emacs.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

Pragmatic tip #22: Use a Single Editor Well

Den jag valt är... emacs.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tmi
Har nyligen börjat använda Ubuntu och började igår fundera lite på vad det finns för bra editorer som passar för att t.e.x. skriva Latex-dokument. Är det Vim som rekommenderas då?

latex-mode i emacs fungerar rätt bra för LaTeX, tycker iaf jag. men som sagt, bestäm dig för en editor och lär dig den bra - om du redan kan lite vim, fortsätt med vim. är du ny på editorer i allmänhet, kolla runt lite på alternativen och prova vilken du trivs bäst med.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk

ee / vim.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Vim blir det mest nu när man har lärt sig den någorlunda. Blir lika fundersam varje gång :wq inte fungerar i någon annan editor

det har man varit med om. helst när man skulle trycka a + d i en screen fast man skrev :wq sedan enter som hände ett tag sedan.

håller på att migrera till vim mer o mer.. några saker måste man har man kvar att lära sig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sweclockers verkar verkligen vara ett tillhåll för Vim-fantaster. Ni är ju inte riktigt kloka.

Snart kommer väl nån och röstar på ed också, och påstår att det är den standardiserade texteditorn.

Själv så använder jag Emacs till det mesta, men ibland Nano om jag bara ska göra någon liten ändring i en konfigurationsfil eller liknande.

Permalänk
Medlem

Gedit brukar det bli oftast. Har jag inte tillgång till fönsterhanterare så blir det VIM.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk

Kör nano när jag ska trixa i configurationsfiler och dylikt. Ska jag koda drar jag igång Kdevelop.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

Emacs har gällt ända sedan jag började anväbda Linux, men har dock börjat använda även vim på sistone.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

TextMate
Vim i terminalen.

Permalänk
Medlem

Vim här.
Oavsett om det är OS kryss, linux eller wintendo(det lilla jag kör).

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

Emacs på min arbets dator och ee på servern.

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Medlem

Vim für alles!
Förstår mig inte på dem som har svarat "vim till stora grejjer, nano till små", vim är ju mycket snabbare i alla lägen.

Permalänk
Medlem

Kryssade för Vim men kör cream: http://cream.sourceforge.net/ Skönare Vim.

Visa signatur

Stolt användare av en ibook 300 MHz (dasslocket)

Permalänk
Medlem

vim i terminal, leafpad under X11

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Joe är ett bra val om man vill ha en editor som är enkel som nano, men inte lika handikappad.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

vim med vimshell patchen.. kan det bli mer underbart. man behöver inget mer.

Permalänk
Avstängd

Jag gillar VIM, för det följer Unix filosofi; litet, rent, gör en enda sak bra. Emacs är för stort och åbäkigt. "Emacs är ett bra operativssystem, synd bara att editorn suger".

Men oftast använder jag en editor i en IDE. Den mesta av tiden när man programmerar stora projekt, så hoppar man bara runt bland massa filer ju. Man skriver och ändrar, bara en liten del av tiden, och bara några rader i taget då. Typ. Att kunna orientera bland 100tals filer med VIM tror jag inte är lika smidigt som att göra det i Eclipse? Eller?

Men jag gillar VIM bäst. Det är snyggt och rent.