Saker varje ny Mac-ägare borde veta

Permalänk
Medlem

Saker varje ny Mac-ägare borde veta

Som nybliven Mac-ägare kan det vara lite överväldigande att byta till ett nytt operativsystem. Gamla vanor sitter i, och är du Windows-användare så är det lätt att du försöker tvinga din Mac att bete sig som du är van även om det inte riktigt fungerar som du hade tänkt.

Jag tänker skriva om några tips som gör livet med din nya fina Mac så enkelt som möjligt.

Katalogstukturen
Mac OS X har en katalogstruktur hämtad från UNIX-världen, det är egentligen inte så viktigt men kan vara bra att veta. Du har en hem-katalog där du förväntas spara dina filer, lägg dina skolarbeten i Dokument, dina låtar i Musik och senaste TV-avsnitten i Filmer så är det lätt att behålla ordningen.

Installation av program
Först och främst, ditt Windows-program fungerar inte till Mac om inte 1) det finns en Mac-version, 2) du använder en emulerings eller viritualiserings-mjukvara. Detta gör ingenting då det finns gott om bra program till OS X. (För mer information, kolla Vanliga program längre ner, eller tråden FAQ Program till Mac OS X.)
Det finns två huvudsätt att installera program, antingen får man en skivavbild (dmg-fil) med programmet eller så måste man köra ett installationsprogram.
Om det är en dmg-fil, dubbelklicka på den (detta behövs inte ibland beroende på inställningarna i t.ex. Safari).

Sedan drar du programmet inne i den öppnade skivavbilden till din Program-mapp i sidofältet.

Nu kan du mata ut och kasta bort skivavbilden (dmg-filen).
Behöver du installera programmet så kommer du istället se något som liknar det här inne i skivavbilden.

Dubbelklicka på filen och installeraren kommer att starta.

Klicka dig igenom, programmet kommer att hamna i din Program-mapp (mest troligt) då allt är klart.

iTunes
iTunes var inte precis mitt favoritprogram då jag switchade till Mac men det berodde till stor det på att jag försökte få det att fungera som Winamp. Väl investerad tid är att se till att all ny musik du lägger till i ditt iTunes-bibliotek är korrekt taggad (äpple-i visar taggar på markerade låtar). För att se dina senast tillagda låtar kan du göra en smart spellista.

Använd Partyblandning så kan du lägga till låtar du vill höra efter den du lyssnar på just nu istället för att byta då låten har spelat klart. Tänk på att bara musik som importeras till katalogen Musik/iTunes/ kan tas bort direkt i iTunes. För att ta bort andra låtar kan du använda Applescriptet Whack Current Track.

iPhoto
iPhoto är lite skrämmande från början, och taggar du inte dina bilder och har väldigt många så kan det kännas som att du tappar bort dem då du importerar. Innan du lägger in bilder börja med att lägga till några nyckelord, här är mina.

Varje gång du importerar bilder så markera bilder med samma "kategori" och tryck äpple-i, nu kan du ange bildens nyckelord.

Varför vill du göra det? Jo..

Metadata och Spotlight
Mac OS X tillåter en att söka i filers metadata, t.ex. nyckelord för bilder eller id3-taggar för musik. Detta gör att du slipper söka efter filnamn eller datum utan kan koncentrera dig på vad filen innehåller. Exempel på Spotlight-sökningar:

jag typ:bild bloodhound gang typ:musik jobbansökan typ:e-brev

Du kan också skapa smarta mappar som dynamiskt uppdaterar sitt innehåll.

Quicksilver och Dock
Du är säkert van vid startmenyn eller snabbstartfältet och vill ha alla dina program i Dock. Gör inte så. Det är bättre att du bara har dina mest använda program där. Tänk på att du ska hitta vilka program du har igång utan att måsta leta igenom 20 ikoner. Använd istället Quicksilver, ett allt-i-allo-program, men framförallt en programstartare. När du har installerat Quicksilver, tryck ctrl-space (eller den tangentkombinationen som är angedd i inställningarna) och något liknande visar sig.

Skriv in första bokstäverna i det program du vill starta och tryck på enter. Det kan kännas lite ovant i början, jag menar, ska man måsta skriva namnet på programmet man vill starta? Men tro mig, efter en tids användning kommer du inte att klara dig utan. Det finns även plugins till mängder av andra program. Jag rekommenderar iTunes-pluginet. Bra tutorials om hur man använder Quicksilver finns under hjälp-delen, läs dem, du kommer att tjäna in tiden.

Vanliga program
Motsvarigheter i Windows och Mac OS X:

  • IE, Firefox -> Safari, Firefox

  • Trillian, MSN -> Adium, MSN

  • DC++ -> Shakespeer

  • uTorrent, Azureus -> Transmission, Azureus

  • Photoshop, Dreamweaver -> Photoshop, Dreamweaver

  • EditPlus, UltraEdit -> TextMate, Smultron

  • mIRC -> Colloquy, X-Chat Aqua

  • VLC, MPC -> VLC, MPlayer

  • Filezilla -> Transmit, Cyberduck

Snabbkommandon och Best Practise
Minimera inte program, göm dem med äpple-h så kan du äpple-tabba tillbaka till dem sen.
Finder är ingen acceptabel Utforskare, styr inte ditt OS igenom filhanteraren.
Upplever du att du utför samma operationer gång på gång? Skapa ett Automator-arbetsflöde.
Om du måste använda menyerna för samma operation två gånger, lär dig snabbkommandot den andra gången.
Om du har problem, sök här på Sweclockers och på 99mac.

Permalänk
Medlem

Idéer på mer saker du kan lägga till:

- Hur man installerar program (Både via installationsguiden och vanlig drag'n'drop).
- Sidor med program (Versiontracker, Macupdate)

Sen några för dom som tänker bli Mac-användare:
- Hur man uppdaterar systemet
- Systeminställningar
-

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

lite av det har han redan lagt till i FAQ, länka dit kanske istället.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

En bra starterguide som kan bli ännu bättre om du lägger till det bogg sa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Idéer på mer saker du kan lägga till:

- Hur man installerar program (Både via installationsguiden och vanlig drag'n'drop).
- Sidor med program (Versiontracker, Macupdate)

Sen några för dom som tänker bli Mac-användare:
- Hur man uppdaterar systemet
- Systeminställningar

Du får jättegärna lägga till det själv, så kan alla bidra med saker de tycker nybörjare bör veta.

Permalänk
Medlem

Jättebra lista!
Jag kan ta och skriva lite om terminalen och allt skoj man kan göra med den.

Lite OT, men, vad är det för Quicksilvertema du använder?

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluray
Jättebra lista!
Jag kan ta och skriva lite om terminalen och allt skoj man kan göra med den.

Lite OT, men, vad är det för Quicksilvertema du använder?

Perfekt!

Temat heter Bezel, finns bland pluginsen.

Permalänk
Medlem

Lite OT här med: Jag kan inte installera Quicksilver alls.. Jag laddar ner det ifrån hemsidan och sen packas det upp automatiskt men sen när jag ska trycka på .dmg-filen så står det att skivan inte känns igen.. Vill gärna prova Quicksilver men det har aldrig fungerat för mig.

Visa signatur

MacBook Pro 15.4" Retina | 2.3 GHz i7-3615QM | 16 GB DDR3L 1600 MHz | 256 GB SSD | 10.9.3 Mavericks
PowerBook 12" | 1.5 GHz PowerPC G4 | 1.25 GB DDR PC2700 | 80 GB Toshiba | 10.5.8 Leopard

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 1331891
Lite OT här med: Jag kan inte installera Quicksilver alls.. Jag laddar ner det ifrån hemsidan och sen packas det upp automatiskt men sen när jag ska trycka på .dmg-filen så står det att skivan inte känns igen.. Vill gärna prova Quicksilver men det har aldrig fungerat för mig.

Även om du laddar ner från en alternativ källa, tex denna http://nyx.bogg.org/files/QS.3800.dmg ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 1331891
Lite OT här med: Jag kan inte installera Quicksilver alls.. Jag laddar ner det ifrån hemsidan och sen packas det upp automatiskt men sen när jag ska trycka på .dmg-filen så står det att skivan inte känns igen.. Vill gärna prova Quicksilver men det har aldrig fungerat för mig.

1. Laddar du ner med Safari? Pröva med Firefox (eller omvänt).
2. Fortfarande inte? I terminalen:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superjoppe
Även om du laddar ner från en alternativ källa, tex denna http://nyx.bogg.org/files/QS.3800.dmg ?

Schyst, nu verkar det fungera. Konstigt att det inte gjorde det tidigare då. Tack superjoppe och Akira

Visa signatur

MacBook Pro 15.4" Retina | 2.3 GHz i7-3615QM | 16 GB DDR3L 1600 MHz | 256 GB SSD | 10.9.3 Mavericks
PowerBook 12" | 1.5 GHz PowerPC G4 | 1.25 GB DDR PC2700 | 80 GB Toshiba | 10.5.8 Leopard

Permalänk
Medlem

Äsch, varför skulle man vilja Cmd-tabba? Lika bra att ha alla fönster öppna samtidigt och bara köra Exposé mellan dem.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

jag skulle vilja ha 'cykla-app-och-visa-alla-dess-fönster-a-la-expose' på krull-tab el. motsvarande.
(dvs. i princip tabba i 'visa aktuell apps fönster'-mode i expose)

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
jag skulle vilja ha 'cykla-app-och-visa-alla-dess-fönster-a-la-expose' på krull-tab el. motsvarande.
(dvs. i princip tabba i 'visa aktuell apps fönster'-mode i expose)

Gör det då...bara tabba...

tryck F10
sen tabbar (bara tab, inget annat) du friskt och trycker enter när du kommer till fönstret du vill ha

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Jo, en fråga till.. På bilden när du öppnar Safari i Quicksilver så är Safari till vänster och Open till höger.. Jag har inte hittat i inställningarna för Quicksilver hur det blir så för mig.. Jag har det så att Safari är uppe och Open är nere,så att säga..Inte bredvid varandra. Hur får man det så att det blir vänster-höger istället för uppe-nere?

Visa signatur

MacBook Pro 15.4" Retina | 2.3 GHz i7-3615QM | 16 GB DDR3L 1600 MHz | 256 GB SSD | 10.9.3 Mavericks
PowerBook 12" | 1.5 GHz PowerPC G4 | 1.25 GB DDR PC2700 | 80 GB Toshiba | 10.5.8 Leopard

Permalänk
Medlem

Finns det ingen Wiki med, Mac inriktning, där Alla kan hjälpa till att bygga upp såna här underbara informationskällor på ett friare sätt?

Visa signatur

01001000 01100001 01110010 00100000 01100100 01110101 00100000 01110100 01110010 10000110 01101011 01101001 01100111 01110100 00111111 00100000 00111010 00101001

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Gör det då...bara tabba...

tryck F10
sen tabbar (bara tab, inget annat) du friskt och trycker enter när du kommer till fönstret du vill ha

alltsammans på krulle-tab var det efterfrågade alltså, inget annat.

edit/klargörande: det är alltså att byta 'grepp' som jag tycker är suboptimalt.

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
jag skulle vilja ha 'cykla-app-och-visa-alla-dess-fönster-a-la-expose' på krull-tab el. motsvarande.
(dvs. i princip tabba i 'visa aktuell apps fönster'-mode i expose)

Kolla Witch: http://www.petermaurer.de/nasi.php?section=witch

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 1331891
Jo, en fråga till.. På bilden när du öppnar Safari i Quicksilver så är Safari till vänster och Open till höger.. Jag har inte hittat i inställningarna för Quicksilver hur det blir så för mig.. Jag har det så att Safari är uppe och Open är nere,så att säga..Inte bredvid varandra. Hur får man det så att det blir vänster-höger istället för uppe-nere?

som akira skrev tidigare heter temat "bezel", installera plugginet med samma namn under plugin delen så kan du välja det bland resten av de teman som QS kommer med default, då får du det utseendet med 2 paneler. Använder det själv, är mycket snyggare och smidigare än orginal temat.

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Inaktiv

Vad sägs om att klistra tråden?

Permalänk
Medlem

ntity: Ah okej. Hängde inte med där förut om att det krävdes ett plugin.. Ska prova det Håller med, ser mycket snyggare ut än originaltemat.

Visa signatur

MacBook Pro 15.4" Retina | 2.3 GHz i7-3615QM | 16 GB DDR3L 1600 MHz | 256 GB SSD | 10.9.3 Mavericks
PowerBook 12" | 1.5 GHz PowerPC G4 | 1.25 GB DDR PC2700 | 80 GB Toshiba | 10.5.8 Leopard

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .mp3
Vad sägs om att klistra tråden?

Jag tänkte ta och slänga in en länk i samlingstråden om ett tag. Lite rensning för att göra det mera till en FAQ/guide behövs först dock, så att all orelevant chat försvinner.
Jobba gärna på med guider/tips, jag lovar att slänga in den i samlingstråden snart.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
alltsammans på krulle-tab var det efterfrågade alltså, inget annat.

edit/klargörande: det är alltså att byta 'grepp' som jag tycker är suboptimalt.

Aah

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

För dom som precis har köpt laptop så kan man ju scrolla genom att dra åt önskat håll med båda fingrarna på plattan..

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spanXen
För dom som precis har köpt laptop så kan man ju scrolla genom att dra åt önskat håll med båda fingrarna på plattan..

sjukt trevlig funktion.
macbooksen har dessutom väldigt trevliga trackpads - när släpps första *booken utan 'musknapp'?

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
sjukt trevlig funktion.
macbooksen har dessutom väldigt trevliga trackpads - när släpps första *booken utan 'musknapp'?

Du kan ju klicka med plattan, bara att välja i systeminställningar.

Permalänk
Medlem

givetvis, vad jag menade var ju att knappen bara är i vägen.

alltså: när släpps första *booken utan 'musknapp' - med en större trackpad istället?

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Inaktiv

Aktiva skärmhörn
Det finns ett smidigare sätt att få tillgång till Exposé, Dashboard och Skärmsläckaren än att använda sig av F-tangenterna. Lösningen kallas aktiva skärmhörn. Denna funktion hittar du under Systeminställningar -> Dashboard och Exposé. Bland inställningarna är det bara att välja vilken ut av F-tangenterna du vill koppla till ett visst hörn av skärmen. När du sedan har valt vilket/vilka hörn du vill använda för du bara muspekaren till de hörn så aktiveras Exposé, Dashboard eller vad du nu har valt.

Om du vill undvika misstaget att föra muspekaren till det hörn du har valt av misstag kan du när du väljer hörn hålla ner cmd, alt eller ctrl när du väljer vilken utav F-tangenterna som ska kopplas till just det hörnet. Då måste du hålla ner den valda tangenten när du för muspekaren till det hörnet för att funktionen ska aktiveras.

Permalänk

Trevligt initiativ. Lite scrollhjulsknep-och-knåp:

Om man inte vill köra med mighty mouse utan vill använda sin, exempelvis, logitech-mus så kan man iallafall scrolla sidledes genom att hålla ner shift.

Zooma skärmen (tex om man vill se ett telefonnummer eller så men man kan inte stå nära datorn) så håller man ner ctrl när man scrollar.

Om man vill göra texten större i ett webbläsarfönster så håller man ner ctrl+cmd när man scrollar. Ja, eller mindre för den delen. Funkar tydligen med alt+ctrl också.

Vill man gå bakåt i läsaren så håller man ner alt när man scrollar.

Nytt (för mig) sött kortkommando i Finder:

CMD+SHIFT+A öppnar programmappen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .mp3
Aktiva skärmhörn

....

Tack, det visste jag inte! Det finns alltid nya saker att lära sig i OS X...

Visa signatur

R7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U