Plextor minskar den optiska tillverkningen

Permalänk
Melding Plague

Plextor minskar den optiska tillverkningen

Igår vi att tillverkaren Plextor möjligen skulle sluta tillverka optiska enheter och fokusera på andra marknader. Idag har vi fått ett officiellt svar från Plextor.

Läs nyheten: Plextor minskar den optiska tillverkningen

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

jäkligt synd, Plextor har alltid gjort kvalitets brännare och andra optiska enheter.

Permalänk
Medlem

Och till vilka priser? De har alltid varit mist 50% dyrare än andra tillverkare vilket jag personligen inte har tyckt varit värt. Finns optiska enheter som i min mening är stabilare än Plextors produkter och kostar mindre än typ hälften. De får helt enkelt skylla sig själva. Deras grej har alltid varit att ha de snabbaste brännarna ut först, men vad hjälper det när DVD och CD media ligger 6-8 månader efter.

PS. Har haft en Plextor själv som jag betalade nästan 2k för. Nu har jag en Sony för 400 kr som gör sitt jobb mycket bättre.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem

Kvalite och märke betalar man gärna extra för, och Plextor är och har varit just ett sådant märke.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Birks
Kvalite och märke betalar man gärna extra för, och Plextor är och har varit just ett sådant märke.

Det andra du nämner kan man väl stryka. Betala extra bara för att det ska stå Plextor på brännaren, urlöjligt. Däremot betalar jag gärna lite extra om det skiljer mycket kvalitetsmässigt.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Det andra du nämner kan man väl stryka. Betala extra bara för att det ska stå Plextor på brännaren, urlöjligt. Däremot betalar jag gärna lite extra om det skiljer mycket kvalitetesmässigt.

Precis min mening.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
jäkligt synd, Plextor har alltid gjort kvalitets brännare och andra optiska enheter.

Inte nu på senaste tiden. De har haft oerhört mycket returer. Det är rätt känt att deras senaste modeller har brustit i kvalité. Skulle nog tycka mer synd om Benq som har gått i KK i Europa. Deras enheter var ofta i topp.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem

Det är precis det jag vill ha sagt. Plextor har skapat sig ett namn bara för att de har haft de snabbaste bännarna ute på marknaden först av alla. Har inte ett skit med kvalitet att göra. Skulle inte installera en Plextor idag ens om jag fick den gratis.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
Det är precis det jag vill ha sagt. Plextor har skapat sig ett namn bara för att de har haft de snabbaste bännarna ute på marknaden först av alla. Har inte ett skit med kvalitet att göra. Skulle inte installera en Plextor idag ens om jag fick den gratis.

Skitsnack!.
Plexor var inte tidiga med CD och DVD brännare, Sony, HP och Philips var stora i början när CD brännare nådde konsumenter, för de var störst. Plextor kom och lanserade Grymt bra prestanda och Kvalité.

Visa signatur

Emkill, mannen med Lådan =)

Permalänk
Medlem

Skitsnack?
Åter igen, Plextor var ute med de snabbaste brännarna först, inte de bästa. Om du tog dig lite tid att läsa det jag skriver så skrev jag aldrig att de var först ut med Opriska enhet utan de snabbaste. Har själv haft 6 olika DVD brännare i min burk, mest för att jag håller på med videoredigerig 90% av tiden när jag sitter vid datorn. 2 av dem var Plextors, för jag trodde de varde bästa jag kunde köpa för pengar. Jag hade fel. Den Sony jag har nu har mer eller mindre varit felfri med speciellt budget media. Kan jag inte säga om Plextor.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem

Va?
Ni skrev ju samma sak i förra nyheten bara det att rubriken var felsatt (om man såg till texten).

Permalänk
Medlem

Kan hålla med många i den här tråden.

Har under min tid ägt, Samsung-, Nec- och Plextorbrännare.

Av dessa är det BARA Plextor som faktiskt har gått sönder efter en lång tid av besynnerligt beteende.

Förstår inte alls varför folk betalar 200% mer för en brännare bara för att den hanterar en hastighet och ett format kunden ändå aldrig kommer att använda.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
Skitsnack?
Åter igen, Plextor var ute med de snabbaste brännarna först, inte de bästa. Om du tog dig lite tid att läsa det jag skriver så skrev jag aldrig att de var först ut med Opriska enhet utan de snabbaste. Har själv haft 6 olika DVD brännare i min burk, mest för att jag håller på med videoredigerig 90% av tiden när jag sitter vid datorn. 2 av dem var Plextors, för jag trodde de varde bästa jag kunde köpa för pengar. Jag hade fel. Den Sony jag har nu har mer eller mindre varit felfri med speciellt budget media. Kan jag inte säga om Plextor.

Ja en liten miss. Kan inte klandra dig riktig med att säga att LiteOn kom med en 20x DVD-brännare först. Men plextors tillverkning har minskat.

Jag har aldrig haft en DVD brännare från Plextor, däremot 4 Cd-Brännare. En har gått sönder, men den älsta 8x Brännaren lever än. Jag använder bara den när jag vill bränna skivor som skall hålla kvalité kallar jag det. 24x:aren är inte heller dum, fast den var riktigt dyr

Kvalité är ingen fråga om smaksak, utan vad som håller bäst livslängd.
Vet inte hur gammal du är, men du kanske har sett de gamla "Kodak Gold CDR".
I samma veva som jag köpte Plextorn 8x, köpte jag en Sony 24x, med förhoppningen att man skulle kunna bränna 24x även om skivorna bara klara 8x.
Iaf. fick bränna 8x, Nu idag när man skall titta på en gammal backup, så märker man en markant skillnad. Skivorna som var brännda med Plextorn, går att läsa, med lite problem. Skivorna med Sony brännaren bara tuggar o tuggar, o man får fram index, men inte mycke mer.

Nog sagt, Plextor var Kvalité på den gamla goda tiden.
Jag kan inte svara hur dem står sig idag.

Visa signatur

Emkill, mannen med Lådan =)

Permalänk
Medlem

Förr i tiden var Plextor lika med kvalité, min första 24x cd-brännare var kanon och går lika bra 6 år senare men min PX-708A var inget vidare. Jag fick den utbytt 5 gånger, den sista gången fick jag en nyare modell PX-712A men den är lite halv skum. Oftast gick RMA hantering snabbt får jag säg till deras försvar. Men detta fick mig att byta till NEC.

Visa signatur

AMD 64 X2 4600, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair Twinx2048-4000PT, Point of View 8800GTX, Western Digital 74Gb Raptor , Silverstone Zeus 750W, Lian-Li PC-G70, ViewSonic VP191s

Permalänk
Medlem

Som det ser ut nu är det dom som klagar på detta märke dom som hörs "mest dessutom" så är det alltid.

har själv inte plextor men dom gör bra saker helt enkelt, men som alla så har även dom lyckats släppa produkter som sviktat i kvalite eller haft en dålig produktion. Om folk inte kan fatta detta så tycker jag inte att dom ska öppna sin käft alls, alternativt att vi andra får se hur vissa personer gör sig själva till åtlöje.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camridge
Som det ser ut nu är det dom som klagar på detta märke dom som hörs "mest dessutom" så är det alltid.

har själv inte plextor men dom gör bra saker helt enkelt, men som alla så har även dom lyckats släppa produkter som sviktat i kvalite eller haft en dålig produktion. Om folk inte kan fatta detta så tycker jag inte att dom ska öppna sin käft alls, alternativt att vi andra får se hur vissa personer gör sig själva till åtlöje.

För tillfället känns det som att det är du som gör bort dig med ditt inlägg.
De flesta inlägg som har skrivits här har varit väldigt objektiva och från personer med egen erfarenhet. Du skriver själv att "dom gör bra saker helt enkelt" utan att ens ha erfarenhet av dom ...

Du dumförklarar folk med argument som: betalar man 100%+ mer för en Plextorbrännare så vill man ha kvalitet och livslängd ??

Jag tycker du dumförklarar dig själv när du försvarar dåliga produkter. För det är precis vad det är: Man ska inte behöva betala det dubbla för att få vara med i ett lotteri, där om man har tur, får en spelare som håller längre! Man betalar för bättre material, bättre provning, för att slippa dåliga produkter!

Det är helt enkelt så att det är strategi från Plextors sida. De vill, som de flesta företag, tjäna ännu mer pengar (genom besparningar). Därför brister det i kvaliteten i slutänden. Det är inte försvarbart om man fortfarande tar betalt som om det vore mycket bättre kvalitet än konkurrenterna.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

För någon månad sen kunde man läsa att de skulle sluta sälja DVD-skivor med sitt namn, de tyckte de fick för dåliga priser av Taiyo Yuden som de alltid köpt av. Något annat lika bra märke tyckte de inte fanns så de valde att sluta med det helt.

Antagligen hade de väl redan planerat det här då.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Klart att de valde Taiyo Yuden, för att Yuden gör det bästa, av det bästa ,av media. Tydligen är väl det som krävs för att en Plextor ska funka optimalt.

BTW Camridge
Man sluta inte tillverka en produkt bara för att man har kommint fram till att man tror att man är bäst på det man gör och att det ingen som tror på en, de slutar tillverka produkter för att folk har hittat något som är mera prisvärt. så är det bara.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
Klart att de valde Taiyo Yuden, för att Yuden gör det bästa, av det bästa ,av media. Tydligen är väl det som krävs för att en Plextor ska funka optimalt.

BTW Camridge
Man sluta inte tillverka en produkt bara för att man har kommint fram till att man tror att man är bäst på det man gör och att det ingen som tror på en, de slutar tillverka produkter för att folk har hittat något som är mera prisvärt. så är det bara.

Jo, visst Taiyo Yuden anses vara det bästa, men Mitsubishis idag outsourcade MCC-skivor anses också riktigt bra. Vore dock inte så stor mening med att sälja de under eget namn då de redan är väldigt billiga som Verbatim.
Finns faktiskt ett antal japanska märken som i princip bara säljs i Japan och dessa ska hålla hög kvalité. Maxell till exempel gör egna skivor som håller riktigt hög klass, det mesta av det som säljs under deras namn är dock media från andra, sämre tillverkare.

Apple använder sig till exempel av media från både Verbatim och Maxell som de säljer till sina kunder.

Visa signatur

««« »»»