Texteditor utan fönsterhanterare

Permalänk
Medlem

Texteditor utan fönsterhanterare

Hejsan, jag letar efter någon slags textredigerare som kan köras från konsolen, alltså inget X inblandat.

Visa signatur

Antec SLK3000B: AMD Athlon XP 2500+ Barton <> 512 MB RAM <> GeForce FX5700 <> 160GB Maxtor
Gallerier: Gravyr <> Kabeldragning

Permalänk
Medlem

vim (älska), nano, pico mm.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

emacs, vim, ...

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

ee, är en väldigt enkel och bra texteditor ifall man inte har koll på alla dessa kommandon. Du säger dock inte vilket OS du kör heller? Ifall det är linux så kommer (i de distrubutioner jag provat) inte med som standard utan det får installeras själv.
Vill man gå till snäppet mitt imellan ee och vim så finns emacs som är en mycket kompetent texteditor.

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Medlem

Tack för alla tipsen, jag använder slack.

EDIT: Editorn "joe" var perfekt för mina ändamål

Visa signatur

Antec SLK3000B: AMD Athlon XP 2500+ Barton <> 512 MB RAM <> GeForce FX5700 <> 160GB Maxtor
Gallerier: Gravyr <> Kabeldragning

Permalänk
Medlem
Permalänk

emacs FTW

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

jed.

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Medlem

det är alltid någon lustigkurre som ska slänga ur sig:

Citat:

ed is the standard Unix text editor.

...så det är väl lika bra att det blir gjort...

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

nja, då föredrar jag nog sed.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
nja, då föredrar jag nog sed.

heh, att använda sed som man använder en texteditor må vara extremt leet, men inte speciellt kul.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

nano

enkel och funktionell, krävs inget unix-skägg eller nörd-brillor.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
nano

enkel och funktionell, krävs inget unix-skägg eller nörd-brillor.

Vad är det för fel på unix-skägg nu då?

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

Nano - Enklaste, använder fortfarande
ee - Lite mer funktioner men fortfarande enkel
Vi/Vim - Mer avancerad
Emacs - Mer avancerad

Själv föredrar jag Vim före Emacs också.

Permalänk
Medlem

vim über alles!

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
nja, då föredrar jag nog sed.

Skrev du det för att leka cool? sed är ju inte ens en editor utan en stream editor... eller förklara för all del hur du editerar en conf fil t.ex. med sed.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik.
Skrev du det för att leka cool? sed är ju inte ens en editor utan en stream editor... eller förklara för all del hur du editerar en conf fil t.ex. med sed.

det var väl iofs en fortsättning på den lite mer uppsluppna tonen som tubgirl satte.

men nog går det att redigera konfigurationsfiler med sed om man känner för det. det finns nog till och med fall där det inte skulle vara helt fel att använda sed för det ändamålet.

men jag skrev det för att leka cool också. lyckades jag? snälla, säg att jag lyckades. snälla???

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
det var väl iofs en fortsättning på den lite mer uppsluppna tonen som tubgirl satte.

men nog går det att redigera konfigurationsfiler med sed om man känner för det. det finns nog till och med fall där det inte skulle vara helt fel att använda sed för det ändamålet.

men jag skrev det för att leka cool också. lyckades jag? snälla, säg att jag lyckades. snälla???

nä några flickor lär du inte få.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Nano - Enklaste, använder fortfarande
ee - Lite mer funktioner men fortfarande enkel
Vi/Vim - Mer avancerad
Emacs - Mer avancerad

Själv föredrar jag Vim före Emacs också.

Tycker nog tvärtom där faktiskt, fast det beror nog på att jag inte lärt mig hantera vi/vim. Emacs känns mer nybörjar vänlig imho.
Idén till vi/vim må vara ganska bra fast jag har en förmåga att tappa bort mig fall jag är i kommand mode eller ej och det utan att märka det förrens det är försent...

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vladmir
Tycker nog tvärtom där faktiskt, fast det beror nog på att jag inte lärt mig hantera vi/vim. Emacs känns mer nybörjar vänlig imho.
Idén till vi/vim må vara ganska bra fast jag har en förmåga att tappa bort mig fall jag är i kommand mode eller ej och det utan att märka det förrens det är försent...

Bara trycka Esc om man är osäker. Vi är bra att kunna, då det är den editor som oftast finns med i ett *nix som standard... Bortsett från sed då;)

Förr eller senare hamnar man i det läget att man måste editera en fil och man har inte sin favoriteditor installerad. Då måste man kunna vi, men det räcker oftast med att kunna öppna en fil, ändra den, spara den.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

Sant, vet inte hur jag ska säga det här utan att låta dum, men jag brukar glömma esc ibland :P. Men som jag sa så beror det väl på att jag aldrig satt mig ner för att lära mig vi/vim, kanske blir i framtiden :).

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik.
nä några flickor lär du inte få.

Bah, det är ett välkänt faktum att det ändå inte finns några (interagerande) flickor på internet.

Och Vim är det som gäller .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.