Nya ljudkort i X-fi-familjen

Permalänk

Angånde skillnad på moderkortets ljudkort och X-fi korten säger jag bara:
Battlefield 2 med Ultra high audio effects.. försök få det med ditt interna ljudkort.

I alla fall på mitt interna (som är realtek skräp) låter battlefield 2 som skräp, den pallar inte alla ljudkällor heller så då missar man en massa ljud.

X-fi kortet har gjort massor för att förbättra mina spelupplevelser.

Permalänk
Medlem

Men ni alla:
Detta kort igen, är det något att ha eller är det något som inte kortet har eftersom det är billigt, mer än att det är bulk alltså?

http://www.mjmultimedia.se/produktinfo.php?id=MzBTQjA3OTIwMDA...

Jag spelar också BF2 och är sugen på att testa skillnaden. Har ett gammalt SB Live! 5.1 nu.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

blade80: Jag kör med det kortet. Fungerar suveränt. Dock betalade jag dubbla det priset när jag köpte kortet.

Permalänk
Medlem
Citat:

I pressmeddelandet meddelar Creative att Microsoft har tagit bort hårdvaruacceleration för Directsound 3D vilket gör att speltillverkare kommer använda sig av API:n Openal vilket även Creative stödjer.

Betyder detta att mitt 3 månader gamla Xtrememusic blir halvt värdelöst i Vista? Stödjer Xtrememusic OpenAL?

Permalänk
Medlem

Uruselt att det inte går att få X-Fi med pci-e, varför skulle jag köpa ett nytt dyrt ljudkort med ett utgående interface?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adamq10
Uruselt att det inte går att få X-Fi med pci-e, varför skulle jag köpa ett nytt dyrt ljudkort med ett utgående interface?

För att du inte kan vänta på att de ska släppa ett X-fi med pci-e?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av djchester
För att du inte kan vänta på att de ska släppa ett X-fi med pci-e?

Är du intresserad av fakta istället så klarar inte creative av att bygga ett ljudkort med pci-e interface. googlar man lite i ämnet hittar man det.

Men det känns lite trist att satsa på något schysst kort att ha länge om det ändå är till en utgående plattform.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Är väl lite mer avancerat än så dock, antar att det handlar om att ljud bearbetas så att det efterliknas om hur örat uppfattar dem för att kunna avgöra avstånd och position. Finns väl ungefär två olika sätt att fixa hyfsad positionering på ljud, surroundljud där man har enskilda högtalare utsatta på vissa platser runtom sig, eller två högtalare tätt emot öronen som sedan sänder ut ljud som härmar hur ett mänskligt öra skulle uppfatta ljudkällor runt en. Jag anser att det sistnämnda borde vara mest exakt, så länge modifieringen av ljuden är bra. Vi har ju bara stereohörsel ändå

Det är stereohörseln som gör att pseudosurround fungerar så dåligt. Genom att utnyttja skillnaden i tid för ett ljud att nå de olika öronen så kan hjärnan uppnå förvånansvärt bra positionsbestämning.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Det är stereohörseln som gör att pseudosurround fungerar så dåligt. Genom att utnyttja skillnaden i tid för ett ljud att nå de olika öronen så kan hjärnan uppnå förvånansvärt bra positionsbestämning.

Det måste väl ändå vara den enklaste saken att simulera?
Rent spontant känns det så i alla fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adamq10
Vad gäller hela diskutionen kring om man hör skillnad eller inte, för oss som hör skillnad och vet vad vi letar efter i ljudbilden är det en klar skillnad mot integrerade ljudkort eller sämre vanliga ljudkort.
För er som har svårt att höra ljudskillnad kan det ju hjälpa till att lyssna efter brusnivåer, det brukar vara ganska tydligt.
Sist men inte minst, kör ni med digital-ut behöver ni inte bry er om vilket ljudkort ni har eftersom själva "ljudkortet" eller DACen då är placerad i stereosystemet istället.

För de som spelar är ett bättre EAX-stöd ytterst påtagligt eftersom det ger andra ljudeffekter till spelet och medför mer realistiska ljud helt enkelt.

Ang. klumpen till höger på kortet

Är inte det minneskretsen ovanför själva cpun?

Ang. 3D-ljud i hörlurar

Det var ju precis detta HL stödde i och med Aureal 3D
http://en.wikipedia.org/wiki/A3D

Några sådana problem har jag inte haft med mitt ljud på SBLive, Audigy och Audigy 2, men o andra sidan har jag nästan aldrig kört originaldrivrutiner heller, lust att utveckla dig? Programvaran är definitivt ultrabloat.

Creative har genom tiderna haft väldiga problem med t ex SMP, många VIA chipset osv. Ofta har det orsakat knaster och sprak, något som de verkar ha lyckats fixa på slutet.

Sen angående DAC, om du inte kör kernel streaming kommer Windows K-mixer och drivarna att "färga" ljudet. Creatives kort samplar som sagt även om ljudet internt om ljudkällan inte är i 48KHz (Live!) eller 96/192KHz (senare modeller).

Men den biten har också förbättrats på senare tid, som tur är.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jokklas
Står ju att den billigare varianten av dessa två kort har optisk utgång. Men man ser ju att det är nån form av multiutgång som kräver en liten adapter för att passa till optisk.

Så.. betyder det att det kommer med en sådan liten adapter eller att man måste köpa en separat, typ en sådan som Pitr- länkar till?

https://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=320935

Så långt jag kan se så finns det ingen optisk utgång på det där kortet utan endast en flexijack som på alla andra x-fi-ljudkort till vilket man ansluter x-fi digital i/o-modulen som jag länkade till. Så enda skillnaden skulle isåfall vara att de skickar med en sådan så man slipper köpa till i efterhand.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pitr-
Så långt jag kan se så finns det ingen optisk utgång på det där kortet utan endast en flexijack som på alla andra x-fi-ljudkort till vilket man ansluter x-fi digital i/o-modulen som jag länkade till. Så enda skillnaden skulle isåfall vara att de skickar med en sådan så man slipper köpa till i efterhand.

Kan man inte bara köpa den här kabeln: http://se.europe.creative.com/shop/product.asp?category=14&su... Dålig bild men det ser ju ut som vanlig optisk i ena änden (vilket också står i texten) och sen nån specialkontakt som kopplas in i flexijack.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peter_lovgren
Kan man inte bara köpa den här kabeln: http://se.europe.creative.com/shop/product.asp?category=14&su... Dålig bild men det ser ju ut som vanlig optisk i ena änden (vilket också står i texten) och sen nån specialkontakt som kopplas in i flexijack.

Möjligt, förutsatt att det sitter en liten optisk sändare innuti flexijack:en vilket det kanske gör, jag har inte tänkt på om det lyser rött ifrån flexijack:et om jag ställer om det till digital i/o. Jag vet iaf att man får ut koaxial digital via flexijack:et med en vanlig koaxial audiokabel.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pitr-
Möjligt, förutsatt att det sitter en liten optisk sändare innuti flexijack:en vilket det kanske gör, jag har inte tänkt på om det lyser rött ifrån flexijack:et om jag ställer om det till digital i/o. Jag vet iaf att man får ut koaxial digital via flexijack:et med en vanlig koaxial audiokabel.

Det lyser rött på mitt iallafal och jag har den billiga varianten som det står om i nyheten. Frågan är om jag kan köra koaxial från det uttaget (blir ju mindre antal omvandlingar av ljudet då...ja jag vet att man normalt inte märker nån skillnad men kan man köra koaxial så vill jag göra det) men jag hittar inget tydligt svar på den frågan. På creatives sida står det bara om de optiska funktionerna.

Permalänk

Kan inte någan snäll människa förklara vilket ljudkort jag ska ta i xfi serien ifall jag använder mina Logictech Z-2300 och Sennheiser HD-515 och inte bryr mig ett skit om någon frontpanel och har en budget på max 1000 eller 200 - 300 hundra mer?

Permalänk
Medlem

Som tidigare forumskribenter undrar även jag:
Får man med x-fi digital i/o-modulen till x-fi extreme gamer?
Kan man koppla ljudet via koaxial?

Pitr-
"Så långt jag kan se så finns det ingen optisk utgång på det där kortet utan endast en flexijack som på alla andra x-fi-ljudkort till vilket man ansluter x-fi digital i/o-modulen som jag länkade till. Så enda skillnaden skulle isåfall vara att de skickar med en sådan så man slipper köpa till i efterhand."

peter_lovgren
"Det lyser rött på mitt iallafal och jag har den billiga varianten som det står om i nyheten. Frågan är om jag kan köra koaxial från det uttaget (blir ju mindre antal omvandlingar av ljudet då...ja jag vet att man normalt inte märker nån skillnad men kan man köra koaxial så vill jag göra det) men jag hittar inget tydligt svar på den frågan. På creatives sida står det bara om de optiska funktionerna."

Permalänk

Nej, jag fick ingen sån med mitt kort iallafall....så jag kan inte testa hur det funkar heller. Men om det stämmer som jag läste på komplett att de skulle sluta tillverka den där modulen (varför?) så kanske man skulle köpa en bara så att man har en ifall ifall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peter_lovgren
Nej, jag fick ingen sån med mitt kort iallafall....så jag kan inte testa hur det funkar heller. Men om det stämmer som jag läste på komplett att de skulle sluta tillverka den där modulen (varför?) så kanske man skulle köpa en bara så att man har en ifall ifall.

Fast med tanke på att de håller på och fasar ut i/o-modulen på den europeiska marknaden så verkar det osannolikt. Jag tror mer på att de har integrerat optiska sändaren i den vanliga analoga kontakten med tanke på att det kom rött ljus ifrån kontakten enligt peter_lovgren.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Citat:

I pressmeddelandet meddelar Creative att Microsoft har tagit bort hårdvaruacceleration för Directsound 3D vilket gör att speltillverkare kommer använda sig av API:n Openal vilket även Creative stödjer.

Vafalls?

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem

Vilket kort är prisvärdast? Värt att lägga ut de extra hundra för Fatal1ty kortet? Ska införskaffa nytt ljudkort och Razer Barracuda lurar till vintern så vill ha lite åsikter angående dessa produkter.

Permalänk
Medlem

nån som har problem med mic och X-fi gamer? jag får i varjefall inte min mic att fungera i ventrilo eller teamspeak av någon obskyr andledning. alla tips och trix uppskattas

Permalänk
Medlem

Summa summarum? Vilet kort ska man köpa för att fåut hårdvaruaxeleration och skillnad på fps i spel?

Duger det med detta?
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=326406&view=detailed
Eller blir det ingen skillnad med det?

Så man måsste köpa:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=326870