Permalänk
Medlem

Athlon XP VS Celeron notrwood

Tänkte bara be om lite extra utlåtande angående ett par burkar.

Kompisen har en Celeron baserad burk just nu med dessa spec.

Celeron baserad på pentium 4 nortwood och den ligger på 2.4Ghz med 400Mhz fsb. Satans slött as kan man säga.

Moderkortet är VIA baserat mins dock inte början på chipset benämnigen men slutar på 266 så är nog nåt i stil med KM266.

Stödjer i alla fall MAX PC2100 i singel channel å det sitter nog PC2700 nerclockat i den på totalt 512Mb.

Så max 2.1Gb/sek.

Moderkortet är m-atx desutom så det blir lätt fullt med isntickskort.

Sedan har ett audegy2 ljudkort, ett ati 9200 128Mb grafikkort och 3st diskar, 120Gb,160Gb och 200Gb. DVD bränanre och trådlöst Vlan.
250W PSU som är något kortare än normala ATX.

Datorn kör Kubuntu så linux är det som gäller.

Nu ska min syrra flytta och ska sälja sin dator till min polare.

Jag byggde den åt henna på överblivna delar för några år sedan och med linux i åtanke och det har körts på den.

Det sitter en Athlon XP 1800+ palomino på 1.53Ghz och 266Mhz fsb.
Asus moderkort med KT400 chipset och det sitter 512Mb PC3200 i det.
Grafikkortet är ett 5900U.
Sitter 80Gb disk med vill jag minans å en DVD å cd brännare.

han vill ju ha dom bästa komponenterna i en å samma burk från båda burkarna. Så frånga är om XP proppen är minst lika snabb som celeron processorn. Den ska ju motsvara en P4 willy på 1.8Ghz men i pracktiken är den minst lika snabb som en 2Ghz P4 men celeron är ju inte kända för sin hastighet så frågan är ju om XP proppen inte är misnt lika snabb?

jag hade i så fall tänkt å plocka över hans 3st diskar å bränanre till XP maskinen och ljudkortet och trådlösa Wlan kortet då nätaget är lite starkare där med. 5900U kortet trivs bäst med minst 300W PSU så hans 250W är nog lite klen.

Sedan fungerar ju nvidia kortet stans mö bättre än ati i linux då drivisarna är stabilare och han vill ju ha sin reciver och TV inkopplade till hemabion så därför tycker jag själv XP maskinen borde ge bäst config. Nu på sistone har ati drivisarna vart sattans buggiga med TV-out så han har inte fått det å fugnera ricktigt.

Så vad ska man välja? Stoppa över hans diskar, ljudkort mm i Athlon XP maskinen eller eventuelt nalla chassi å nätag till celeron maskinen å flytta 5900U grafikkortet te den?

Själv röstar jag på XP maskinen men var ganska lägesedan man pysslade med så gammla riggar så lite svårt å hitta testar på hur dom processorerna står sig mot varan. Celeron processorn är ju betydligt mer handikappad mec PC2100 i singel channel än vad en XP processor lider av det.

Permalänk
Medlem

5900U kortet krossar 9200 kortet utan problem..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
5900U kortet krossar 9200 kortet utan problem..

Nja det var ju inte primära problmet förutom att celeronmaskinens nätag å mobo sög lie för å stoppa det krotet i men det hade gått om man nallat agget. Syrran skulle i väg åå skit så vi hämtade burken i dag och polarna röstade på XP proppen med å ajg hittade efter många om å men ett gammalt test där 1700+ slog celeron 2.6 i 9 av 10 grejor så vi bygge i dag om hans burk med syrrasn burk. Norpade en 256Mb sticka med. Med Kubuntu så flyter den satans bra nu gämfört medceleron maskinen såvar en del extra klös i den. Mobot gjorde nog sitt att det var bättre med.

han vart nöjd med skillnaden i alla fall så.

Evetuelt ska vi jaga beg minne hos poalren på torsdag som hittat ett antal 512Mb ddr minnen så han vart sugen på 1.5Gb ram te de sitter 3x256mb av olika märken nu från båda burkarn.

Sjukt att en soppas gammal burk har soppas klös i sig med rätt mjukvara. med 17TFT och kubuntu ser det minst lika bra ut som en upp piffade windows XP maskin men det flyter hela tiden. bränan cdskivor surfa, lysna på musik sammtidigt med ca 30% CPU use. även film sammtidigt med i divx testade vi utan direckt lagg.