Intel främjar Mini-itx?

Permalänk
Melding Plague

Intel främjar Mini-itx?

Tidigare denna månad lanserade AMD sin formfaktor för mindre datorer där det inte funnits någon huvudstandard för moderkort tidigare. Idag rapporteras det att Intel skall stödja standarden Mini-itx som är utvecklad av tillverkaren Via.

Läs nyheten: Intel främjar Mini-itx?

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

inte specielt oväntat, man stödjer ju knappast konkurrenten

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Medlem

Intel oxh mini-ITX låter som ett lockande koncept. Kanske en trevlig liten HTPC maskin

Permalänk
Medlem

Standarder är goda nyheter.
Flera standarder är inte lika goda nyheter, men ändå bättre än ignen standard alls.
Jag längtar till den dag då jag verkligen kan få för mig att bygga en miniburk och ha valmöjligheter på samma sätt som man har när man bygger en i full skala.Iinte där än på ett tag dock, även om standarder är en ypperligt steg mot det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Intel oxh mini-ITX låter som ett lockande koncept. Kanske en trevlig liten HTPC maskin

Måste hålla med, men lockande som det är så gråter jag på sidan om. Why oh why kan de inte bara samsas om ens det minsta lilla. Tänk vad underbart det vore om man för miniburkar hade samma läge som man har för vanliga. Man har i praktiken bara en standard att följa. Det vore en fröjd att börja bygga miniburkar på allvar. Nu är ju inte två standarder så illa heller, förutsatt att de kan samsas om marknaden så vi inte blir fast med två minivarianter av compaq's specialbyggen.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

..Pentium III?

Permalänk
Medlem

Kanon, hoppas de får lite fart på mini-ITX
Nästa burk jag bygger har jag tänkt ett tag ska vara i väldigt litet format och ha större delen av lagring och sånt, nätverksbaserat på en filserver.
En förrutsättning är dock att det finns vettiga små moderkort och vettiga lådor!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
..Pentium III?

eller en hederlig s479-processor......

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
eller en hederlig s479-processor......

Pentium M isåfall, men det känns ju också rätt out of date

Permalänk
Medlem

479, då går väll core2duo oxå eller? alltså laptop versionen

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

Vad menar ni? I och med denna kampanj kommer det troligtvis komma Mini-ITX-moderkort med desktop-sockets. Vore konstigt annars.

Jag tycker mer om Intels val än AMDs. Mini-ITX har funnits länge och fungerar bra, onödigt med fler.

Permalänk
Medlem

Finns ju redan ITX-kort för socket 478, 479, 754 och 775.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem

Det ar klart att det ar formycket att vanta sig att de tva stora ska stodja samma standard, smaaktigt men forutsagbart...

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Intels val att stödja en existerande 'formfaktor' är bättre än att skapa en ny men ska ett format få fotfäste så måste hela marknaden enas istället för att enskilda aktörer kör sitt egna race (och det gjorde väl Via med Mini-ITX kan man anta).

"Flera standarder" är nästan en oxymoron. Många standarder = ingen standard.

Visa signatur

Nexus NX-4090 | Abit A8N Ultra | AMD 64 3500+ Venice | 512 Mb Kingston PC2700,
| Sapphire X800 XL Ultimate | Seagate Barracuda 120 Gb ATA | Lian Li PC60

Permalänk
Medlem

Kan dom inte göra prestanda-monster-Mini-ITX moderkort? Skulle vara skönt att ha fläskdator i kompakt size.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Kan dom inte göra prestanda-monster-Mini-ITX moderkort? Skulle vara skönt att ha fläskdator i kompakt size.

instämmer (y)

<=- (^-^ ) -=>

Visa signatur

OS: Windows 11 Prro | Chassi: Fractal Design Define 7 Svart | Moderkort: Asus Rog Strix Z390-F Gaming | Kylning: Corsair CPU Cooling Hydro H100X / 2*240mm | CPU: I9 Socket-LGA1151, 8-Core (16-Thread) 3.60GHz@5Gh (1.33v) | PSU: Corsair 1200W | HDD: Corsair SSD 120GB (OS), Intel 256GB SSD (Games), Seagate 1TB HDD (APPS/DL), Seagate 1TB HDD (Recordings) | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: Gigabyte GTX 980 Ti 6GB | Monitor: HP Omen 27, TN-panel, 27", 165Hz och Nvidia G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakim
"Flera standarder" är nästan en oxymoron. Många standarder = ingen standard.

Jag funderade också rätt länge på den innan jag skrev det, men sen kom jag fram till att en standard ju är ett ramverk för hur vissa aspekter av någonting skall vara, och då i sig inte behöver vara unik. Alltså kan det utan problem finnas flera standarder inom samma område så länge de inte blir för många. Det lät iallafall rätt logiskt i min värld.

Många standarder = ingen standard blir ju dock sant om man får ett läge där alla gör som de vill och kallar det för sin egen standard. Med bara 2 så tror jag dock inte att det blir samma sak.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Det håller jag med om Belga.

I vilket fall så är det positivt att de mindre formaten får mer uppmärksamhet.

Visa signatur

Nexus NX-4090 | Abit A8N Ultra | AMD 64 3500+ Venice | 512 Mb Kingston PC2700,
| Sapphire X800 XL Ultimate | Seagate Barracuda 120 Gb ATA | Lian Li PC60