Mitt pc3200 minne går endast i 166 mhz

Permalänk
Medlem

Mitt pc3200 minne går endast i 166 mhz

När jag kör cpu-z märker jag att mitt minne endast går i 166 mhz fast det ska klara 200 mhz. Mitt moderkort skall också klara 200 mhz minnen. Jag har 4 st moduler om 512 mb kan det vara så att man inte kan köra full speed om man har så många (har för mig att jag läst om nån som hade ett sådant moderkort)?
Jag kan gå in i bioset (den står på auto nu) och ändra frekvensen till 200 men det kan väl innebära att något går sönder? Eller blir datorn bara instabil? Kom inte och säg testa utan att ha något på fötterna för jag har ingen lust att bränna sönder moderkortet.

ps.(Det står inget i manualen till mitt asrock 939s56-M moderkort att det inte skulle gå att köra full speed, någon som har några erfarenheter eller ideer)

Permalänk
Medlem

Vad har du för processor? Om du ställer upp frekvensen till 200Mhz så ändrar du antagligen FSBn och då kommer frekvensen på processorn också att öka, dvs du överklockar ditt system.

Datorn kommer att bli instabil och i värsta fall inte vilja starta alls om du ändrar från 166 till 200Mhz FSB utan att ändra spänningen till processorn samtidigt. Detta medför att processorn utveckar mer värme och kan resultera i att datorn stänger av sig då och då eftersom att den blir för varm.

I allra bästa fall så har ditt moderkort dividers som du kan ställa in, dvs att minnena körs med 200Mhz fsb fast processorn bara körs i 166mhz. Det är det säkraste alternativet och det står i manualen för moderkortet om det stödjer dividers eller inte.

Lycka till

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk

AMD socket 939 med äldre kärnor (t ex Winchester) klarar bara av att köra 4 st minnen med 333 mhz frekvens och 2 T, dom nyare (t ex Venice) klarar 4 st i 400 mhz, fast med 2 T.

Visa signatur

AMD Opteron 165 (CCBBE 0615 DPMW)1800 @ 2850 MHz (1,4v) | Asus A8N-SLi Deluxe |eVGA 8800 GT @ 700/1728/900 | 2x1gb G.skill 2GBZX | FSP Epsilon 700W | 760 GB Hårddiskar

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren. Vad jag menade Dean var att minnet ställer in sig på 4/5 divider när jag kör på auto även när datorn inte är överklockad.

Jag har en venice processor socket 939, tycker ju dock att det borde ha mer med moderkortet att göra än processorn.

Permalänk
Medlem

Jag har en gammal clawhammer 3500+ och jag kör 200 med 4 stickor dock med 2T.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donjojo
Tackar för svaren. Vad jag menade Dean var att minnet ställer in sig på 4/5 divider när jag kör på auto även när datorn inte är överklockad.

Jag har en venice processor socket 939, tycker ju dock att det borde ha mer med moderkortet att göra än processorn.

Nej det har det inte då minneskontrollern sitter i processorn. Det ända moderkortet gör är att ge dig fysik möjlghet att ansluta minent och ge det ström. Rästen sköter processorn. sovket 754 klarar bara 2st minnen i 400mhz och 939 klarar nog max 2 också alternativt 3 mins dock inte exackt. men med 3st får man ändå bara singel channel så 2 eller 4st är att föredra och ahr du 4st så är det itne säkert du kan köra mer än 333Mhz.

Permalänk
Medlem

jag har pc3200 400mhz men får upp det i 245mhz

Visa signatur

amd 6000+ 4gb corsair value 800mhz x1950xtx

Permalänk
Medlem

Tydligen så stödjer moderkortet 200mhz men den automatiska isntällningen är 166 för att minska instabilitetsproblem (enligt asrocks hemsida). Så nu vet vi.