Creative lanserar Alchemy-projekt

Permalänk
Melding Plague

Creative lanserar Alchemy-projekt

Microsoft har ändrat rätt mycket med drivrutinshanteringen i Windows Vista. Exempelvis den nya drivrutinsmodellen Vista Display Driver Model som alla nya drivrutiner måste stödja. Microsoft har även tagit bort Hardware Abstraction Layer (HAL) vilket gör att äldre spel inte kan spelas med flerkanalsljud.

Läs nyheten: Creative lanserar Alchemy-projekt

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fan då måste man alltså skaffa ett X-fi kort om man ska köra Vista då. Blev genast dyrare att byta OS.

Permalänk
Medlem

Funkar det med X-fi så kommer det snart så att det funkar med Audigy med.

youp-pax hittar nog på något.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Tar de bort något sådant som HAL, borde de lösa det på annat sätt tycker jag...

Visa signatur

Yay!

Permalänk
Avstängd

låter som creative har blivit våldtagna i rumpan av windows i ett mörkt gatuhörn

Permalänk
Medlem

du menar microsoft?

Permalänk
Avstängd

mmm micromjuk våldtäkt då. genom fönster, men med tanke på dagens cpu utveckling så är det nog till det bättre i längden att lägga över databetandet till cpun och låta ljudenheten gör en så bra analog omvandling som möjlig.

Permalänk
Medlem

Jag kanske är gammalmodig. Men drivrutiner och Creative klingar lika bra för mig som Microsoft och säkerhet.

Permalänk
Medlem

kommer man inte ha nytta av sitt dyra xfi ljudkort nu alltså? jag som vill köpa vista, men verkar som det kommer finnas mer negativt än bra saker med det köpet :S hörde att dx9 spel kommer gå sämre med vista :S stämemr det?

fan alltså, trist dethär med operativs byten hoppas man kommer kunna använda µtorrent bara

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Medlem

Hmm, det är en paradox med vista, det är skyddat på en del sätt mot fulmedia, men fildelning(legal såklart) fungerar fortfarande utan handikapp jämfört med XP. Fildelning ju inte omöjligt att missbruka. Rätt konstigt, men å andra sidan, vad ska man med en modern dator till om man inte kan dela filer?

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

jag tror nog att det kommer piratas ganska friskt med vista om jag ska vara ärlig. Känns som att det går snabbare och snabbare för crackers att knäcka de nya prylarna. Blueray ligger ju rätt illa till.

Visa signatur

Asus P&T se l I7 930 @ 4ghz l Corsair h70 2x silent typhon 1850 l 6 Gb Corsair XMS3 l G500 l Anatec sonta II l Sparkle 250 gts 512 l Corsair 750w l

Permalänk
Medlem

men... vad va det för drivrutiner som Creative släppte för typ 2-3 veckor sen som översate DirectAudio till OpenAL?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tracer
Jag kanske är gammalmodig. Men drivrutiner och Creative klingar lika bra för mig som Microsoft och säkerhet.

Isf är vi två. Har nog aldrig haft en creative-produkt där jag gillat drivrutinen helt. Kan inte begripa hur svårt det kan vara. Ungefär lika svårt som att göra en vettig hemsida tydligen. Den är iofs bättre nu, men att försöka hitta ngt vettigt på creatives eller logitechs hemsidor för 5 år sedan va ju helt omöjligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av g4bb3
mmm micromjuk våldtäkt då. genom fönster

Hahaha, skrattade gott åt den såhär på morgonkvisten... Typiskt MS att sabba saker, de hävdar ju t.ex att de inte alls förstört Unified Drivers men det är ju bara att kolla på kraven som DRM-skiten i Vista ställer så ser vilken jeppe som helst att Unfied Drivers är en omöjlighet i Vista.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Är det bara OpenAL som gäller i Vista?

Permalänk
Medlem

Hmmm, jag kommer nog kanske inte att köpa vista i allafall då det ser ut som att jag inte kommer att kunna spela upp matelial som jag vill pga att min hårdvara inte stödjer en massa BS. Blir till att tanka en crackad variant utan DRM-skit och CPU-overhead.

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flamur
fan alltså, trist dethär med operativs byten hoppas man kommer kunna använda µtorrent bara [/B]

No problem, sitter med uturrent med Vista Buisness (x86) just nu. Funkar fint.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriahg90
Hmmm, jag kommer nog kanske inte att köpa vista i allafall då det ser ut som att jag inte kommer att kunna spela upp matelial som jag vill pga att min hårdvara inte stödjer en massa BS. Blir till att tanka en crackad variant utan DRM-skit och CPU-overhead.

Du bör inte köra Vista på ditt system i sign ändå så du kan stanna med XP där du påverkas lika mycket at "DRM-skit" som i Vista.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Blir irriterad då det blir sämre stöd för hårdvara istället för bättre stöd för hårdvara när nya OS ska lanseras. Kan förstå att det finns anledningar, men det är ändå taskigt att tvinga kunder att köra det absolut senaste i hårdvara. Lika bra att köra linux på pc för att arbeta, se på film och spela spel enbart på spelkonsoller.

Permalänk

Problemet är väl kanske att de ska baka in drivrutiner för ny hårdvara istället för de gamla, missförstå mig inte, jag är helt med dig. Samtidigt kan man förstå att nya operativsystem anpassar sig till marknaden och hårdvaran på den, även om vissa har äldre hårdvara.

I det här fallet är det frågan om ett helt nytt system, då tycker inte jag att det är så konstigt att gamla saker tappas och sorteras bort för att ge bättre prestanda på nya maskiner. Stereoljud är i de flesta fall okej, måste man ha mer kanske man ska fundera på att skaffa ett X-Fi-ljudkort...

Eller så gör man som jag; skyr Vista in i det sista!