AMD Barcelona 40% snabbare än Clovertown

Permalänk
Melding Plague

AMD Barcelona 40% snabbare än Clovertown

Intel lanserade tidigare sin Xeon 5300-serie serverprocessorer med fyra kärnor byggda på Clovertown-kärnan, vilket gjorde att de var först på persondatormarknaden att lansera en processor med fyra kärnor. AMD hävdar i en artikel att den kommande processorn Barcelona är 40 procent snabbare än Clovertown.

Läs nyheten: AMD Barcelona 40% snabbare än Clovertown

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

40% är ganska mycket.
Starka ord!

Visa signatur

Intel e6400 @ 3200mhz@1,55v - Asus P5B - ATi x1800GTO - 2Gb DDR2 - 1,2Tb - Corsair HX520W@Antec Solo.Quiet!.Viewsonic 37" LCD.
3dMark05: 8165p.

Permalänk
Relik 📜

Antingen är det rent bullshit, eller så har dom något på G.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Praise the words!

Kanske lite optimistiska siffror men det beror på nog vilket situation processorerna räknar i.

Permalänk
Medlem

Bäst fan för AMD att de har något på G. 40% tar jag med en nypa salt tills jag sett den gå en match mot xeon 5000 serien.

"men även för sockel am2 för persondatorer."

Mucho trevligt.

Permalänk
Medlem

Nice, nice! How much?

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Äntligen ett steg framåt från AMD.

Hurra hurra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Computerville
Äntligen ett steg framåt från AMD.

Hurra hurra

Det har väl gått bra för AMD väldigt länge nu? Är väl först nu på slutet som Intel har lyckats komma med grejer som är konkurrenskraftiga. Men på serversidan har AMD fortfarande en stark arkitektur.

Permalänk
Medlem

Great, men nu kom ju Intels 5300-serie i november förra året (url).

Visa signatur

Hacking hasn't been this easy since the axe was invented. - Tomshardware

Permalänk
Medlem

Hoppas de har rätt, det behövs en vettig motvikt till Intel som annars inte utvecklar efter bästa förmåga. Intel behöver mao nog som nafsar dem i hälarna för att prestera bra, se bara på P4 vs Athlon 64 och vad det ledde till.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
Hoppas de har rätt, det behövs en vettig motvikt till Intel som annars inte utvecklar efter bästa förmåga. Intel behöver mao nog som nafsar dem i hälarna för att prestera bra, se bara på P4 vs Athlon 64 och vad det ledde till.

Jag tror nog det funkar åt båda hållen - om inte Intels Core2 kommit och slagit brallorna av AMD, hade de inte varit så ivriga att få ut Barcelona.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-

Först till sweclockers. Det är inte första gången ni kommer med lögnen att det det handlar om 4 separata kärnor. Det är en Quad-core. De är på inget sätt separata. Hur kan ni skriva sånt och kalla er seriösa? Och varför förklarar ni er inte om ni skulle ha rätt, eller ändrar nyheten om ni skulle ha fel?
Ni kan inte kalla er seriösa om ni skriver lögner utan att bemöta kritik på ett moget sätt.

Och nu till alla, ni får tänka på att dom snackade servertillämpningar. AMD har NUMA och separata HT-länkar till processorerna. Det betyder att ett övertag på 40% på serversidan inte på något sätt betyder 40% på desktop. På Desktop snackar vi nog lägre övertag.
Men är det sanning det han säger ser det onekligen ljust ut för AMD. [/B]

Hur kan det bli "lägre övertag" när dom tillverkat en bättre produkt än tidigare, bara ett uppsving.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Hur kan det bli "lägre övertag" när dom tillverkat en bättre produkt än tidigare, bara ett uppsving.

Lägre överatag än på serversidan. Läs vad jag skriver.

Citat:

den största som hänt med K8-arkitekturen sedan den gick över till 64 bitar i 2003

Ytterligare ett typiskt sweclockers-fel. K8 har aldrig upplevt en övergång till 64Bit då den skapades som 64Bit.

Permalänk
Medlem

De där 40% får de nog bevisa innan någon tror dem.

Permalänk
Inaktiv

hoppas det stämmer och att den får ett bra pris! vad ska AMD kalla den då AMD X4 10800+? xD

Permalänk
Medlem

Vad sägs om att visa upp lite hårdvara först innan man börjar skryta?

Sånt snack bara irriterar mig...

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-

Först till sweclockers. Det är inte första gången ni kommer med lögnen att det det handlar om 4 separata kärnor. Det är en Quad-core. De är på inget sätt separata. Hur kan ni skriva sånt och kalla er seriösa? Och varför förklarar ni er inte om ni skulle ha rätt, eller ändrar nyheten om ni skulle ha fel?
Ni kan inte kalla er seriösa om ni skriver lögner utan att bemöta kritik på ett moget sätt.

Finns knappast nån stark definition på vad kärna är och inte är, och vadå inget sätt separata. Klart vissa delar är separata för varje kärna. Eller delar de på allt? Då blir det ju en kärna...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av celerity
Vad sägs om att visa upp lite hårdvara först innan man börjar skryta?

Sånt snack bara irriterar mig...

Ja varför inte lägga ner hela marknadsföringsavdelningen? Vem behöver reklam?

Har för mig att jag läste pressmeddelanden om Conroe i ett halvår innan den släpptes, förutom alla fabriksexemplar som testades under strikt uppsikt av Intel.

Kom igen, utan rykten, spekulationer och obevisade eller halvt bevisade nyheter blir det tröttsamt tråkigt i längden.

Till: -Boris-

Jag förstår inte varför du attackerar Sweclockers så hårt. Istället för att kritisera skulle du istället kunna ta tillfället i akt att i så fall mer pedagogiskt förklara skillnaden mellan Barcelona och Intels fyrkärninga processor.

Det finns faktiskt en skillnad, men om den verkligen medför någon större skillnad är en annan fråga:

- Intels fyrkärninga processor består i praktiken av två sammanfogade tvåkärniga Woodcrest chip (det ligger naturligtvis mer arbete bakom än att limma ihop två chip)

- I och med Barcelona har AMD designat ett enda chip med fyra kärnor, vilket naturligtvis måste innebära att det krävs en annorlunda och kanske mer avancerad chip design.

För att få svaret på vad detta kommer att innebära så måste du, Boris, lika mycket som vi andra invänta faktiska resultat. Jag förstår dock inte varför just den här frågan var värt besväret att "slå sönder tangentbordet".

Permalänk
Medlem

Personligen tror jag att den släpps runt ähh typ slutet av juni och kommer kunna mäta sig med vad intel har att erbjuda då.

Permalänk
Medlem

"amd säger", ja tacka fan för att de säger att deras är bättre

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Äntligen livstecken från AMD, det är på tiden.
Tycker som konsument att det är synd att det är en serverprolle med dess prissättning det handlar om, men bättre än inget.

Denna ska iaf släppas i slutet av kvartal 2 enligt Inq, vi får se när prestandatester börjar dyka upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Personligen tror jag att den släpps runt ähh typ slutet av juni och kommer kunna mäta sig med vad intel har att erbjuda då.

tack det var vettigt tänkt... ett halvt år och "bara" 40 %?? beroende på hur man ens beräknar DEN ökningen..
och det är det största sedan 2003?aj aj.. sitter själv med amd, men fan.. tycker att vi behöver MER motvikt, Intel har ju redan fungerande quadcores ute. Snart kommer de även i ännu bättre stepping, med väldigt bra TDP värden. Sedan kommer väl intel gå över till 40 eller 45 nm produktion inom halvåret också??
AMD får nog dra på lite mer, hjälper oss konsumenter.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blahhzt
Finns knappast nån stark definition på vad kärna är och inte är, och vadå inget sätt separata. Klart vissa delar är separata för varje kärna. Eller delar de på allt? Då blir det ju en kärna...

Klart det är 4 separata processorer i en Quadkärna, men att beskriva Intels "quad"core för 2 dualcore kärnor. Och AMDs för 4 seperata kärnor. Ja då har du ett sammanhang, och i det sammhanget så blir betydelsen 4 singlecores. Vilket är fullkomligt fel.

Dom har en fyrdubbel kärna och inte 4 separata kärnor.

Permalänk

när AMD utryckte sig med sin FX serie Quad. som vart rena floppen åt helvte. AMD fick stor stryck med sin Duo processor o inte tala om Quad som intel har..

ja ja.. vi får se om AMD kan komma med nått stort nu som jag såg tidigare 40% är en stark åsikt...

men det kan vara så att AMD slår tillbaka nu faktiskt.

att AMD spöar Intel som dem gjorde med sina barton processorer när Intel körde med sin Singel serie.. vi får.. jag håller faktiskt på båda två=)

okej da jag håller lite mer på Intel för jag är intel fantast... ha det bäst gott folk.

Visa signatur

OS: Windows 11 Prro | Chassi: Fractal Design Define 7 Svart | Moderkort: Asus Rog Strix Z390-F Gaming | Kylning: Corsair CPU Cooling Hydro H100X / 2*240mm | CPU: I9 Socket-LGA1151, 8-Core (16-Thread) 3.60GHz@5Gh (1.33v) | PSU: Corsair 1200W | HDD: Corsair SSD 120GB (OS), Intel 256GB SSD (Games), Seagate 1TB HDD (APPS/DL), Seagate 1TB HDD (Recordings) | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: Gigabyte GTX 980 Ti 6GB | Monitor: HP Omen 27, TN-panel, 27", 165Hz och Nvidia G-Sync

Permalänk
Avstängd

Fast AMD sa adlrig att Quad FX skulle sopa banan med intel. Dom sa aldrig att den skulle vara snabbast ens.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Fast AMD sa adlrig att Quad FX skulle sopa banan med intel. Dom sa aldrig att den skulle vara snabbast ens.

inte.

men så var det.

amd visste att Intel hade sin kommande arsitektur. som var menat att ligga på en bra plats och ta Intel´s arsitektur. så var det.

Visa signatur

OS: Windows 11 Prro | Chassi: Fractal Design Define 7 Svart | Moderkort: Asus Rog Strix Z390-F Gaming | Kylning: Corsair CPU Cooling Hydro H100X / 2*240mm | CPU: I9 Socket-LGA1151, 8-Core (16-Thread) 3.60GHz@5Gh (1.33v) | PSU: Corsair 1200W | HDD: Corsair SSD 120GB (OS), Intel 256GB SSD (Games), Seagate 1TB HDD (APPS/DL), Seagate 1TB HDD (Recordings) | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: Gigabyte GTX 980 Ti 6GB | Monitor: HP Omen 27, TN-panel, 27", 165Hz och Nvidia G-Sync

Permalänk
Medlem

40% låter rimligt då den kommer spöa de nuvarande C2D och kunna ge sig på Intels 45nm stepping, det är "i stort sett" en krympning med fler SSE instruktionsset. Så om AMD satsar på att vara 40% snabbare än C2Q klock för klock låter det som att de har lyckats med att hålla konkurenssen uppe i ett par år till! (Inget fanboy åt något håll)

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BillyBoySeXToy
inte.

men så var det.

amd visste att Intel hade sin kommande arsitektur. som var menat att ligga på en bra plats och ta Intel´s arsitektur. så var det.

"...så var det. amd visste..." = tvärsäker insiderinformation?

Om vi glömmer att de flesta tydligen har sympatier för den ena eller andra tillverkaren och bortser ifrån att dessa sympatier är totalt meningslösa (jag satt inte kvar med mitt P4 system länge innan jag gick över till AMD64 och enda skälet till att jag inte nu går över till Conroe är att just den uppgraderingen ger mindre denna gång, samt att det skulle bli onödigt kostsamt), så förstår jag fortfarande inte denna fixering vid att varenda lilla innovation eller utveckling tvunget måste vara ett direkt svar på något.

Intel kommer ut med killer-processor och då får plötsligt inte AMD bli innovativ och tänka frammåt, är det de som menas med ett sådant resonemang? Quad FX är inte EN processor, utan ett helt nytt koncept, vilket har krävt mycket sammarbete med både Nvidia och Asus. Har ni någonsin satt er ner och försökt förstå vad Quad FX går ut på och vilka fördelar och svagheter konceptet har? Jag påstår inte att Quad FX nödvändigtvis kommer att leda till något som tar över marknaden, men det finns dock stor potential och kanske är det ett effektivare sätt att optimera prestandan med flerkärniga system.

När man jämför Quad FX med Intels V8 förstår man att AMD lagt ner mycket arbete och löst många tekniska problem på vägen. Båda tillverkarna gör marknaden ytterst intressant.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BillyBoySeXToy
inte.

men så var det.

amd visste att Intel hade sin kommande arsitektur. som var menat att ligga på en bra plats och ta Intel´s arsitektur. så var det.

Nej, det var det inte. Du kan inte komma och påstå att AMD trodde dom skulle klå Clovertown med Quad FX. Dom lanserade det som ett koncept mest för att sno uppmärksamhet. Ett vanligt knep i branchen. Konceptet är ämnat för de ny Barcelona processorerna då AMD kommer ha möjlighet att köra åtta toksnabbakärnor plus 4 grafikkort i samma dator. Det ger en enorm FPU-prestanda. Det är ett nytt koncept helt enkelt. Du kan inte komma och skriva lika kunnigt som en 10-åring och samtidigt begära att vi ska tro att du har allsmäktig insikt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
hoppas det stämmer och att den får ett bra pris! vad ska AMD kalla den då AMD X4 10800+? xD

AMD skulle väl sluta märka sina processorer med typ 4800+ och så vidare vad jag läst

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64