Permalänk

Värt att uppgradera s939?

Är det värt att uppgradera från en icke klockvänlig 4000+ 2.4GHz 1x1MB prolle till en förhoppningsvis klockvänlig Opteron 170 2.0GHz 2x1MB?
Skulle jag märka mycket skillnad i spel osv eller är det bara att slänga pengarna i sjön att uppgradera?

Permalänk
Vila i frid

I spel lär det inte märkas speciellt mycket, om alls. Vänta till näst-nästa generation AMD om du vill ha något att klocka.

Permalänk
Medlem

Re: Värt att uppgradera s939?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nephropathia
Är det värt att uppgradera från en icke klockvänlig 4000+ 2.4GHz 1x1MB prolle till en förhoppningsvis klockvänlig Opteron 170 2.0GHz 2x1MB?
Skulle jag märka mycket skillnad i spel osv eller är det bara att slänga pengarna i sjön att uppgradera?

Spel utnyttjar i allmänhet inte mer än en core idag, men å andra sidan kommer s939 försvinna, så det kan bli svårt att få tag på processorer när väl spelen börjar bli multi-core.

Jag köpte själv nyss en 165:a...

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk

Ja de är ju en trevligt processor att leka med (opteron 165).. Inte särskilt dyr var den heller 1750:- på itbutikken.se, fast de var bland dom sista.

Svårt att säga om de verkligen är nödvändigt med uppdatering.. Beror på hur länge du tänkt att använda din nuvarande setup. Fast till att börja med så kan man ju faktiskt säga att din nuvarande processor är bottleneck i ditt system. Eller vad har du fått upp den i ?

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Re: Re: Värt att uppgradera s939?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
Spel utnyttjar i allmänhet inte mer än en core idag, men å andra sidan kommer s939 försvinna, så det kan bli svårt att få tag på processorer när väl spelen börjar bli multi-core.

Jag köpte själv nyss en 165:a...

vart köpte du den? Stepping? Hur väl har du lyckats klocka den? i vilken spänning osv?

Permalänk

Om du inte vill byta till AM2/C2D inom ett år eller så, så kan det helt klart vara värt att köpa en dualcore, tex. en 165/170/175 nu, du kanske inte kan utnyttja den till fullo riktigt än, men sen när/om du byter till Vista och spelen börjar komma med dualcore-stöd så kommer då din dator att räcka till, möjligtvis då att du kan byta till ett Dx10 graffekort.

Men som sagt, vill du inte byta mobo och minnen inom en snart framtid så tycker iaf jag att det är värt att köpa en dualcore nu, innan s939 prollarna försvinner helt eller går upp i pris för att dom blir svåra att få tag på.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Om du inte vill byta till AM2/C2D inom ett år eller så, så kan det helt klart vara värt att köpa en dualcore, tex. en 165/170/175 nu, du kanske inte kan utnyttja den till fullo riktigt än, men sen när/om du byter till Vista och spelen börjar komma med dualcore-stöd så kommer då din dator att räcka till, möjligtvis då att du kan byta till ett Dx10 graffekort.

Men som sagt, vill du inte byta mobo och minnen inom en snart framtid så tycker iaf jag att det är värt att köpa en dualcore nu, innan s939 prollarna försvinner helt eller går upp i pris för att dom blir svåra att få tag på.

Helt rätt tänkt! *applåder* Grafikkorten har ju trots allt blivit så pass starka nu så dem tar över det mesta i grafikväg vilket dem inte gjorde för 6 år sedan. Vad spelar det t.ex. för roll om man har en Opteron 175:a i 3DMark06 när man ändå bara har ett GF6600 som jag? Däremot vet jag att cpu'n inte kommer flaska på ett bra tag. Och den kommer säkerligen hålla för dem matematiska beräkningarna ett bra tag till. Köper man sedan en värstingGPU om ett halvår så är man lugn och det med god marginal.

Permalänk
Medlem

Körde lite Oblivion idag med min 4600+, allt på max, HDR på, 16AF samt tvingade 16xQAA i drivrutinen(går inte att ha samtidigt med HDR i Oblivion, men fungerar om man tvingar det). Visserligen bara 1280x1024 men det flyter och ser rent löjligt snyggt ut.

939 funkar, än så länge.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Hedersmedlem

Ja om du inte har planer på att köpa nytt system (moderkort, minnen, processor och ev. kylning) på ett tag så kan du haka på dual core.
Sen så får du ut ett antal hundra för din processor på om du lägger ut den på auktion, så det minskar ner klyftan i vad du får betala för att få uppgraderingen.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Värt att uppgradera s939?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av StrydeR
vart köpte du den? Stepping? Hur väl har du lyckats klocka den? i vilken spänning osv?

Komplett, CCBBE, har inte ens pluggat in den ännu. Håller fortfarande på och raggar nytt chassi. (Vill ha ett Akasa Mirage, men vet inte hur man ska få tag på ett - Komplett svarade 'vänta och se' och de andra (3) jag mailat till har inte ens svarat.)

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Då borde du alltså få upp den i minst 2,7Ghz med lite tur. återkom med resultat

Permalänk
Medlem

fick nyss hem en opteron 170 idag, har inte testat klocka så värst mycket än men var inge problem o dra upp den i 2.4Ghz på orginal volt iaf, 28-29 grader idle o 37-40 grader load visar coretemp med orginalkylaren(man får den versionen med heatpipes när man köper opteron dual core). ska testa dra upp den till 2.7-2.8Ghz under helgen.

5850 3dmark 06 poäng nu, ska ha den över 6000 iaf

opteron 170 @2.4ghz
asus a8n-e.
2gb ram.
sapphire x1900xtx(oklockat).

Lätt ett värt köp iaf, 2050:- med frakt o AS5 pasta från shg.biz

Permalänk
Medlem

För det priset fick jag nästan mitt mobo och en E4300. Mina DDR minnen kan jag dessutom använda på det mobot. Jag valde att inte lägga mer pengar på en utdöd sockel.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem

funderade på ett asrock dual-vsta men har hört mycket dåligt om dem så vart inget sånt, sen är ju inte pci-e porten den bästa på dom korten, 2-4x pci-e? låter som en flaskhals om man ska köra ett x1900xtx som ska klockas direkt man får tag på bra kylning...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElWeed
För det priset fick jag nästan mitt mobo och en E4300. Mina DDR minnen kan jag dessutom använda på det mobot. Jag valde att inte lägga mer pengar på en utdöd sockel.

Glöm inte att opteron fortfarande är starka, dem är inte alls så långt efter C2D som du tror. Bra köp om du har feta DDRminnen i mobot merkkan. 939 må vara utdöd, men därmed inte långsam i jämförelse. DDR2 har ju knappast visat att det ger markanta prestandaökningar... yet! det enda som skiljer dem åt.