Varför kan jag inte skriva till min bärbara hårddisk

Permalänk

Varför kan jag inte skriva till min bärbara hårddisk

Varför kan jag inte skriva till min bärbara hårddisk som jag kopplar till usb på ubuntu datorn ?
Förstår att dom är skriv skyddade men när jag skall ta bort skrivskyddet skriver den att det inte går.
Vad är felet ?

Mvh Jonas

Permalänk

jag skulle så gärna vilja hjälpa dig, men du ger oss inte så himla mycke information att gå på.
Vad säger ubuntu när du försöker ta bårt skrivskyddet?
Syns din HDD?

Visa signatur

<Macbook Pro 15":: 2.0Ghz :: 1.5gig ram>

Permalänk

Jo den syns men jag tror faktiskt jag har hittat felet. Kan det vara så om hårddisken är formaterad i ntfs så kan man väll bara läsa från enheten men inte skriva i linux väll.

Permalänk

Vad är det för filsystem på disken?

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk

Det är ntfs !

Permalänk

Där har du ditt problem, skrivstödet för NTFS är inte klassat som stabilt och därmed inaktiverat i linuxkärnan som standard.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk

Okej som jag trodde då !
Formatera till fat alltså !
Varför är ntfs så ostabilt då ?

Permalänk
Medlem

För att Microsoft inte vill att andra än de själva skall kunna läsa och skriva från NTFS-filsystem. Därför berättar de inte hur NTFS är uppbyggt.

Permalänk

Aha okej !
Men jag måste väll kunna formatera usb disken i linux eller ?

Permalänk
Medlem

Formatera disken med ext3 som filsystem istället. Finns drivrutiner till windows xp för det här.
Det står ext2 men det fungerar även till ext3.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

ja kör på EXT, gjorde jag med.

gör en liten FAT-partion för programmet med. praktiskt ifall du släpar med disken till nån jöns som kör Windows..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Om du använder disken ofta för windows kan du testa ntfs-3g drivrutinerna. Jag tror att dom ska funka bra.