är socket am2 den meningslösaste hittills?

Permalänk

är socket am2 den meningslösaste hittills?

Ok. Så amd´s nya stars processorer kräver en ny socket am2+. Varför släppte man överhuvudtaget am2? Det har ju inte skett något mer på am2 än vad som finns på 939. Förutom ddr2 minne som inte ger någon prestanda vinst alls i princip. Nu verkar det som om stars på en am2 stänger ner ht3 optimering så en stars på am2 blir slö och kräver nytt am2+ moderkort för att gå undan. klumpigt. Fast ht3 kanske inte ger något alls och då spelar det ju ingen roll. Båda alternativen ger amd missnöjda kunder.

Har jag förstått det rätt om AMD släpper sina nya stars processorer innan jul dvs. samtidigt som intel släpper efterföljaren till conroe Penryn. Penryn verkar ju bli rejält bättre än conroe och inte bara en minskning av tillverkningsprocessen som jag först trodde.

Börjar bli orolig att vi än en gång blir sittande med Intel som tyrann utan motstånd. Var amd tvungna att sabba gpumarknaden också med köpet av Ati? Det här kan ju bli hur illa som helst... börjar bli nervös.
jag = domedagsprofet

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Inte så meningslös ifall man undvek att gå på den enkla och köpte s.939...
Steget mellan "3400" clawhammer s.754 till "4600" windsor s.AM2 känns helt rätt för mig. Jag får dubbelt så snabba minnen och dualchannel även om GHz bara skiljer en bråkdel, så blir det i det närmaste en dubblering av prestandan. AMD och ATi är ett säkert val. Som vanligt undviker jag nVidia och Intel av princip om det kostar mig några fps i spelen så är det värt.
http://www.hardwaresecrets.com/article/272 kan vara informativ

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk

Tekniken går framåt mina damer och herrar !

Permalänk
Medlem

skillnaden mellan de första am2 och 939 processorerna var ju inte direkt stora. Nu blir det lite mer fart. Har dock inte sett om ddr/ddr2 skillnaden är större nu. Man kan dock säga att om man köper nytt så är c2d att föredra.

Peter om man för en stund bortser från ditt regelvidriga språk så har du nog något problem med dina drivrutiner/nätagg. En X2 5000+ skall kunna driva ett SLI system utan problem i de upplösningar som passar.

Permalänk

Vad jag vet är 939 fortfarande snabbare än am2 då 2,8 ghz fx bara finns till 939 och dualcore oftast än så länge ger sämre prestanda än single i spel. DDR2 är ibland till och med långsammare än DDR1. Men oftast ger DDR2 ca 1% bättre.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Vila i frid

Teknikerna på AMD var väl lite för självsäkra och pösmagade efter ett par års dominans och kom väl på att de måste hitta på något nytt när de hörde talas om Intel C2D - allt för att förhindra (dvs piska kunderna att köpa nytt moderkort, cpu och minne för AM2-plattformen) innan Intel släppte sin nya killer.

939 jämfört med AM2 är ju rätt nerslående. T.o.m. gamla 754 klarar av att matcha 939 och AM2 rätt bra och kostar våldsamt mycket mindre. Inte alls som att jämföra Intels 478 och 775.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loranga1
skillnaden mellan de första am2 och 939 processorerna var ju inte direkt stora. Nu blir det lite mer fart. Har dock inte sett om ddr/ddr2 skillnaden är större nu. Man kan dock säga att om man köper nytt så är c2d att föredra.

Peter om man för en stund bortser från ditt regelvidriga språk så har du nog något problem med dina drivrutiner/nätagg. En X2 5000+ skall kunna driva ett SLI system utan problem i de upplösningar som passar.

vad då ''regelvidriga språk'' Det är väl inget fel på mitt språk eller?.....Ialf så tycker man att en X2 ska vara bättre osv. Men enda dom har gjort är väll att delat upp prollen i 2st delar inget annat =/....Då hade dom likagärna kunnat utveckla singelcoren istl

Permalänk

Ja blev grymt missnöjd när AM2 kom. De fanns ingen som helst anledning till att byta upp sig. Ex: Hur många satt inte kvar på sina 939 system igentligen. Kommande AM2+ borde varit AM2.
Minns disskusionerna på diverse andra forum och istort sett alla delade lika åsikter.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare