Permalänk
Avstängd

Skrota X2'an :(

Hej. jo jag är grymt missnöjd med min amd X2'a. Så jag undrar vart man kan få tag på en FX-57. Jag har letat på google.se samt blocket. På blocket hittade jag en men vill helst ha den ny ;).

Permalänk
Medlem

då måste du kanske gå utanför sveriges gränser för att hitta den prollen du vill ha. Hittar du inte det du vill ha kan du byta upp dig till amd s.am2 eller så intel s.775!

Visa signatur

DATOR: CM Cosmos 2 | Asus Maximus V Formula | Intel i5 3570K@4.7GHz | Corsair Vengeance PRO 8x4=32GB 1600MHz | A-Data SSD 128GB 2st | WD Black 2TB | Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH | Egen vattenkylnings loop

Permalänk
Avstängd

jo men då måste jag köpa nya minnen å palla det typ

Permalänk

Om du har en 5000+ nu så förstår jag inte riktigt varför du inte är nöjd?
Steget till FX-57 på 2,8Ghz ska inte vara specielt stort och dessutom undrar jag om FX-57;an finns till något annat än Socket 939.

Skulle du hört av dig lite tidigare så visste jag en kille som just skulle sälja sin FX-57. Nu har det dock försent för den affären.

Permalänk
Medlem

Re: Skrota X2'an :(

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_86
Hej. jo jag är grymt missnöjd med min amd X2'a. Så jag undrar vart man kan få tag på en FX-57. Jag har letat på google.se samt blocket. På blocket hittade jag en men vill helst ha den ny ;).

Håller med dig X2 suger getpung, jag bytte ut min X2 4400+ mot en 3500+ & nu smider det lite bättre men dock inte som min gamla P4C 2,8GHz.

Btw. Jag visste inte att dom släppt FX proppar till AM2 plattformen?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Re: Re: Skrota X2'an :(

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Håller med dig X2 suger getpung, jag bytte ut min X2 4400+ mot en 3500+ & nu smider det lite bättre men dock inte som min gamla P4C 2,8GHz.

Btw. Jag visste inte att dom släppt FX proppar till AM2 plattformen?

Vad är det som gör att du är missnöjd med din 4400+ ? och blir nöjdare med en 3500+

Det att 4400 x2'n presterar sämre i spelen? Det är för att spelen inte är anpassade för dubbelkärniga processorer, Efter hand kommer spelen vara anpassade för det.

Permalänk

Re: Re: Re: Skrota X2'an :(

Citat:

Ursprungligen inskrivet av IcaN_90
Vad är det som gör att du är missnöjd med din 4400+ ? och blir nöjdare med en 3500+

Det att 4400 x2'n presterar sämre i spelen? Det är för att spelen inte är anpassade för dubbelkärniga processorer, Efter hand kommer spelen vara anpassade för det.

- Håller fullständigt med där. När de nyare spelen börjar komma ut som inte kräver lika mycket av grafiikortet så kommer man märka stor skillnad.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Skrota X2'an :(

Citat:

Ursprungligen inskrivet av IcaN_90
Vad är det som gör att du är missnöjd med din 4400+ ? och blir nöjdare med en 3500+

Det att 4400 x2'n presterar sämre i spelen? Det är för att spelen inte är anpassade för dubbelkärniga processorer, Efter hand kommer spelen vara anpassade för det.

Det gäller UT99 som en X2 inte klarar av att köra korrekt utan att man installerar en patch från AMD & denna patch generar critical errors i spelet men dock så flyter spelet på bättre.. men det blir likaväl ospelbart för hur roligt är det att spelet krashar mitt i en match? ..

När man råkar ut för sådant så känns X2 som något dåligt ihopasnickrat i panik från AMD.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Vila i frid

Well, fast SÅ dåliga är inte X2'orna. Min 4600+ (som frexten är till salu, dvs hela datorn M2N32Sli-Dlx-WiFi 2Gb 250 Gb 7300LE CoolermasterCenturion asfaltsdämpad) skrämde jag upp till 2964 MHz nu i helgen, något lappad IHS i kanterna (som man kan skylla diamantkylpastan för om man behöver reklamera). Fast med behagliga temperaturer är det nog 2800 MHz som gäller med en bra kylare.

http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=161624

Dubbla kärnor är alltid dubbla kärnor, den är trots allt dubbelt så snabb om man pysslar med multimedia och inom rätt snar framtid - även gaming.

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Re: Re: Skrota X2'an :(

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Det gäller UT99 som en X2 inte klarar av att köra korrekt utan att man installerar en patch från AMD & denna patch generar critical errors i spelet men dock så flyter spelet på bättre.. men det blir likaväl ospelbart för hur roligt är det att spelet krashar mitt i en match? ..

När man råkar ut för sådant så känns X2 som något dåligt ihopasnickrat i panik från AMD.

mm. När jag bytte ut min 3700+@ 2,8GHz till en X2 4200+@5000+(2,6GHZ) Så tänkte jag nu ska det väll bli ändring. Jo typ nedgradering fick jag :(. Så nu vll jag ha en stark singelcore. Som jag alltid har sagt ''Dualcore works as one''

Permalänk

asså jag förstår inte varför vissa upplever att en x2á är dålig i spel.
Jag har kört min 4200+ s939 till alla dagens nya spel och jag tycker den funkar alldeles utmärkt, inga problem what so ever.
har kört dessa prollar i utan att ens formatera, 3000+,3700+,4200+ alla utan problem. enda jag gjorde till x2 var att installera dual core optimezern.
Tänker köra på den ett tag till tills jag har råd med nått nyare,men den lär nog få uppleva crysis, ska bli intressant.

Visa signatur

|i5 2500k@4ghz |Gigabyte z68X-ud3h-b3|
Gigabyte HD7970 |16GB corsair xms3 1600 mhz|HDD 2 Tb|

Permalänk
Medlem

FX-57 finns endast till 939 och vad jag kan hitta så är 3800 modellen det bästa single-core amd har till AM2

http://www.amdcompare.com/us-en/desktop/default.aspx
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=327477

Amd's dual-core optimizer har bara skapat problem för mig då det genererar massvis med fel i spel samt även låsningar i windows skrivbordsmiljö som bara reset kan fixa.

Microsofts WindowsXP-KB896256-v4-x86-SVE.exe patch funkar mycket bättre
ut2k4 funkar alldeles utmärkt att spela med den
utan ms patchen rapporterar ut2k4 -8046463567 fps (negativt värde) samt så får man lite lustiga "lagg" ibland.

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk
Avstängd

Jag tror jag har hittat en fin prolle http://www.webhallen.com/prod.php?id=48049 fast jag vet inte om den är till S940 eller S939?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_86
Jag tror jag har hittat en fin prolle http://www.webhallen.com/prod.php?id=48049 fast jag vet inte om den är till S940 eller S939?

Socket 939, det står väldigt tydligt.

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk

- Och den där prollen har GRYM prestanda!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vashy
Socket 939, det står väldigt tydligt.

Ojdå sry..Då måste jag ha missat det ;)....-Sonic mannen. Den prollen kommer väl inte flaska med 2st 7950gt..Lr?

Permalänk

Nej, absolut inte... Om du körde din 5000+ oklockad så tror jag den var på gränsen till att flaska.

2 stycken 7950GT i SLI alltså? Det kräver lite att få ut full prestanda eftersom det levererar en hel del grafikkraft så man vill självklart inte att prollen ska flaska. Jag är lite osäker om det kommer bli så jättestor skillnad men jag ska kolla upp det så återkommer jag.

/Sonic

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Computerville
Nej, absolut inte... Om du körde din 5000+ oklockad så tror jag den var på gränsen till att flaska.

2 stycken 7950GT i SLI alltså? Det kräver lite att få ut full prestanda eftersom det levererar en hel del grafikkraft så man vill självklart inte att prollen ska flaska. Jag är lite osäker om det kommer bli så jättestor skillnad men jag ska kolla upp det så återkommer jag.

/Sonic

ok....Sjysst :).Jo det är så här att jag har en X2 4200+som är clockad till en X2 @5000+. Jepp jag har ett Gainward å ett Albatron 7950GT som körs i SLI......ber om ursäkt för det felande infon ska genast fixa till saken

Permalänk

Jaha, för jag trodde du satt på en 5000+ hehe.

Jaja, men om du har en X2 4200+ klockad så är et lite skillnad, då kan jag säga redan nu att du kommer få ut mer än dina 2.2GHz Dual Core (stock), du kör alltså på 2,6GHz vad jag får fram till?

Skillanden mellan en AMD X2 och en AMD Opteron är att AMD Opteron har en supersnabb kärna istället för två söliga.

Det är inte som med en vanlig AMD och en AMD X2, där den vanliga AMD´n med en kärna bara har 512kb cache, AMD Opteron har hela 1MB på en kärna.

Det gör den snabb, riktigt snabb.

Permalänk
Medlem

Opteron & AMD64 sitter på samma kärna t.ex. 3700+ (San Diego) har 1MB L2 cache precis som Opteron... Sen finns det även X2 proppar som har 1MB i L2 cache den är då baserad på Toledo kärnan.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Opteron & AMD64 sitter på samma kärna t.ex. 3700+ (San Diego) har 1MB L2 cache precis som Opteron... Sen finns det även X2 proppar som har 1MB i L2 cache den är då baserad på Toledo kärnan.

Alla X2 Processorer har 2x512Kb cache förutom en del Toledo, 5200+ samt FX-serien.
San Diego är dock ett undantag, men det är också ingen X2 prolle.

Dessutom tror jag faktiskt att han är ute efter en lite snabbare prolle än en 3700+?

Permalänk
Medlem

Verkar lite vilt gissande från Computerville, några vanliga kärnor på senare tid som är indentiska bortsett från antal kärnor och storlek på cache(finns några till, AM2/0.65nanometer):

Venice 1 kärna 512kB cache, finns bara som Athlon 64
San Diego 1 kärna 1MB cache, finns som Athlon 64, Athlon FX och Opteron 1xx
Manchester 2 kärnor 2x512kB cache, finns bara som Athlon X2
Toledo 2 kärnor 2x1MB cahce, finns som Athlon X2, Athlon FX och Opteron 1xx

samtliga dessa har alltså likadana kärnor, är de klockade lika högt och med lika mycket cache är de lika snabba. Dual-core är dock något långsammare i enkeltrådiga benchmarks pga visst overhead för minneshanteringen som måste hantera ett och samma RAM över två kärnor. I gengäld kan dual-core köra två instanser samtidigt med liten prestandaförlust.

Skillnaden mellan 512kB och 1MB är i AMDs fall mycket liten prestandamässigt, till skillnad mot vad Computerville säger. Då är skillnaden i maxclock mellan Opteron och vanliga Athlon en större prestandafaktor för den som klockar.

Single-core klockar också i allmänhet högre än dual-core, samt att 1MB-kärnorna överlag klockar högre än 512kB kärnorna pga att de alla från början är potentiella Opterons.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Computerville
Alla X2 Processorer har 2x512Kb cache förutom en del Toledo, 5200+ samt FX-serien.
San Diego är dock ett undantag, men det är också ingen X2 prolle.

Dessutom tror jag faktiskt att han är ute efter en lite snabbare prolle än en 3700+?

Men kärnan är identisk, det är inte så att Opterons kärna är magisk på något sätt...

Sen skrev jag inte att han skulle ta en 3700+, men s939 Opteron 154 finns inte i lager, jag själv letade lite efter en men kunde inte motivera det höga priset.. dock ska det gå att klocka en 3700+ till 2,8GHz utan problem & vips har du Opteron 154 prestanda.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Skrota X2'an :(

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Det gäller UT99 som en X2 inte klarar av att köra korrekt utan att man installerar en patch från AMD & denna patch generar critical errors i spelet men dock så flyter spelet på bättre.. men det blir likaväl ospelbart för hur roligt är det att spelet krashar mitt i en match? ..

När man råkar ut för sådant så känns X2 som något dåligt ihopasnickrat i panik från AMD.

Problemet är knappast AMD's fel. Problemet ligger i mjukvaran. UT99 är knappast designat med smp i åtanken och windows är hyffast på att hantera flera processorer men lågt från perfeckt. Hårdvaran i sig är det inget fel på.

Jag själv har kört dubbla processorer sedan 2003 och kör nu dubbla dual core opteron processorer och det är inga problem. Kör dock linux och deverse portarför spel som UT2004 och doom3 och Quake4. Quake 4 går som satan med SMP stöd aktiverat. UT99 harj ag inte spelat på länge men kan itne minnas att det hade några problems på nån av mina SMP maskiner när jag kärde det innan unde linux.

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så lider inte dom som kör dual-cores från Intel av problemet?

Citat:

The AMD Dual-Core Optimizer can help improve some PC gaming video performance by compensating for those applications that bypass the Windows API for timing by directly using the RDTSC (Read Time Stamp Counter) instruction. Applications that rely on RDTSC do not benefit from the logic in the operating system to properly account for the affect of power management mechanisms on the rate at which a processor core's Time Stamp Counter (TSC) is incremented. The AMD Dual-Core Optimizer helps to correct the resulting video performance effects or other incorrect timing effects that these applications may experience on dual-core processor systems, by periodically adjusting the core time-stamp-counters, so that they are synchronized.

www.amd.com/us-en/Processors/TechnicalResources/0,,30_182_871...

Problemet är visst det AMD´s eftersom skethögen som talade om för mig att det inte var något problem för X2 att köra spel kom från AMD.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Vad jag vet så lider inte dom som kör dual-cores från Intel av problemet?

www.amd.com/us-en/Processors/TechnicalResources/0,,30_182_871...

Problemet är visst det AMD´s eftersom skethögen som talade om för mig att det inte var något problem för X2 att köra spel kom från AMD.

UT99 måste väl fungera bra även på en AMD X2:a om man bootar XP med /NUMPROC=1 och på så sätt tvingar XP till att bara köra och använda en av CPU kärnorna?

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem

du kan ta min winne 3000+ haha så kan jag ta din 4200+
jag kommer o byter när du e i plugget

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svolter
UT99 måste väl fungera bra även på en AMD X2:a om man bootar XP med /NUMPROC=1 och på så sätt tvingar XP till att bara köra och använda en av CPU kärnorna?

Vart lägger man in den raden ? (/NUMPROC=1)

Nån som provar det ? Blir nån skillnad i spel ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Worexon
Vart lägger man in den raden ? (/NUMPROC=1)

Nån som provar det ? Blir nån skillnad i spel ?

Du lägger in den i boot.ini. Den ligger i startpartionens root tillsammans med ntldr och ntdetect.

Som exempel:

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Windows Server 2003, Standard" /noexecute=AlwaysOff /fastdetect /NUMPROC=1

Visa signatur

Bastun skall vara varm när kylan drar in över kalfjället.

Permalänk

Ni har väll verkligen kapat den här tråden? Först handlade den om AMD X2 och nu UT99??