Varför använder Half Life lambda?

Permalänk
Medlem

Varför använder Half Life lambda?

Okej, till en fråga som jag inte vågat ställa till nån, men jag ställer den nu, till sweclockers.

Varför har Half Life logon ett Lambda tecken?

Lambda: http://en.wikipedia.org/wiki/Lambda

Half Life logo: http://mcbonk.club.fr/half-lifeindex.jpg

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tja Gordon är ju trots allt forskare.

Permalänk

The radioactive decay constant (Connected to Half-life of a radioactive isotope in physics)

Symboliserar halveringstid = half-life på svenska

Permalänk
Hedersmedlem

"Said to signify unity under oppression, explaining its use in the video game Half-Life" står också på sidan du länkade till

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Som de redan sagt. Den där symbolen symboliserar halveringstid.

Visa signatur

Jag har kvar min gamla avatar som en påminnelse om att även jag har varit ung och dum. Idag är jag, tack och lov, bara dum.

Permalänk
Medlem

Då ställer jag en 'counter' fråga; varför använder VOLVO samma grej?

Visa signatur

:::::::::::::::::::::::::::::::

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shiroW

Volvo har väl ändå inget lamda-tecken i sitt namn, volvo är latin och betyder "jag rullar".

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Nu använder de ju inte det men om de skulle göra det finner jag bara en förklaring och det är Halveringstiden på 240?
Så precis omöjliga 240's är att utrota så måste det ju vara det. Frågan är ju nästan om man inte skulle tjäna mer på att lobba in 240's i fiendeland istället för kärnvapen... 240's skulle ju vara ett betydligt större störningsmoment, plus att de är omöjliga att bli kvitt...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nu blir jag förvirrad här. Volvos logga ser ju ut så här:

EDIT: Eller menar du "lambdalampan"?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

Hmm jag trodde lamba endast var reserverad för våglängd.. men tji fick jag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simons

Som min matte/fysik-lärare en gång sa på ämnet symboler och betydelser:
Om man hittar en regel som inte har några undantag så är den felaktig.

Det var strax efter att vi konstaterat att majoriteten av benämningarna i formel-samlingen betydde olika saker vid olika tillfällen, även fast det uttryckligen stod att det bara betydde en specifik sak.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Du menar lambda-sonden?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lambdasond

Brukar sitta ett lambda på vissa äldre volvo-bilar. Vilket (som jag fattat det) innebär att bilen har en Lambdasond.

Permalänk
Medlem

Alla bilar idag (vad jag vet) har lambdasond, men idag är det inte unikt så det behöver inte märkas ut. Volvo var först med lambdasonden om jag inte minns helt fel.

Visa signatur

"If Violence doesn't solve your problem, you're not using enough"

Permalänk

om jag inte minns fel var det volvo som började förknippa lambda-märket med lambdasonden

Visa signatur

Det är bättre att verka dum men vara smart än att verka smart och vara dum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av antonjonsson
om jag inte minns fel var det volvo som började förknippa lambda-märket med lambdasonden

För det är ju såååå långsökt att använda den grekiska bokstaven lambda i samband med något som heter "lambdasond".

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simons

Det trodde faktiskt jag också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
För det är ju såååå långsökt att använda den grekiska bokstaven lambda i samband med något som heter "lambdasond".

Kanske inte hette lambdasond från början? Forskarna som tog fram den kallade den säkert för "lille puttegrisen" eller nåt liknande maskulint som forskare brukar döpa sina prototyper till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Kanske inte hette lambdasond från början? Forskarna som tog fram den kallade den säkert för "lille puttegrisen" eller nåt liknande maskulint som forskare brukar döpa sina prototyper till.

Lambdasond är ett så "ohett" namn så att jag misstänker att det är precis vad de som konstruerade den från början kallade den. Men det här har väldigt lite med spel att göra, så jag tror vi bör avrunda den delen av diskussionen.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Inga symboler är reserverade för något. Fatta vad snabbt det skulle ta slut på symboler då! De bara representerar olika saker i olika sammanhang. T.ex. så variabelbytte jag in en sol istället för x på en mattetenta. Helt ok att göra, för det är bara en symbol som vilken annan.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polka
Du menar lambda-sonden?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lambdasond

Brukar sitta ett lambda på vissa äldre volvo-bilar. Vilket (som jag fattat det) innebär att bilen har en Lambdasond.

Aah, Lambda-sond...härliga minnen väcks till liv

För många år sen när man va liten grabb åkte jag med pappa till bilbesiktningen. Vår Volvo 740 rullade igenom utan problem förutom en anmärkning på den lilla berömda lambda-sonden. Pappa, en värmlänning med temperament, burnar (bokstavligen) iväg lite smått svärandes från bilbesiktningen (pappa 1, bilbesiktningen i Ängelholm 0) hem till en arbetskamrat och swappar lambda-sonden från hans Volvo. Kommer tillbaks 10min senare till bilbesiktningen, visslar lite, får godkända värden, swappar tillbaks sonden igen hos arbetskamraten och åker hem njutandes av segerns sötma. Pappa 2, bilbesiktningen 0.

Halvhjärtat ögontjäneri, burnout:er, hastighetsöverträdelser och U-svängar i fyrvägskors mitt under rusningstrafik - vad mer kan man begära av sina föräldrar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Men det här har väldigt lite med spel att göra, så jag tror vi bör avrunda den delen av diskussionen.

*röstar för återinvigandet av övriga ämnen-forumdelen (till moderatorernas förtret misstänker jag)*

Visa signatur

"Vi har vattenklosetten här som ju nu för tiden är en given del i det svenska folkhemmet. Förr så gjorde man det utomhus men nu i dessa dagar med våra verandor och campingbord så vill vi gärna äta ute och bajsa inne." - Bertil Svensson

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av logoz
Aah, Lambda-sond...härliga minnen väcks till liv

För många år sen när man va liten grabb åkte jag med pappa till bilbesiktningen. Vår Volvo 740 rullade igenom utan problem
<snip>

740 kom väl runt -84 va?
Inte speciellt länge sedan..Samma veva som man tog körkortet det.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Inga symboler är reserverade för något. Fatta vad snabbt det skulle ta slut på symboler då! De bara representerar olika saker i olika sammanhang. T.ex. så variabelbytte jag in en sol istället för x på en mattetenta. Helt ok att göra, för det är bara en symbol som vilken annan.

Fast det kan ju inte stämma helt, i matte kan ju såklart en variabel ha vilken bokstav som helst. Men i fysik använder man ju variablar som är "förkortningar" av saker. T ex skulle det bli grymt snurrigt om jag använder c*g^2/2 = h iställer för mv^2/2 = f

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
740 kom väl runt -84 va?
Inte speciellt länge sedan..Samma veva som man tog körkortet det.

Haha! Då har du haft äran att ha det stora körkortet ett par gånger? Hur gjorde man på den tiden? Fick man plats med det i plånboken? Jag har hört att vissa restauranger använde det som serveringsunderlägg

Visa signatur

"Vi har vattenklosetten här som ju nu för tiden är en given del i det svenska folkhemmet. Förr så gjorde man det utomhus men nu i dessa dagar med våra verandor och campingbord så vill vi gärna äta ute och bajsa inne." - Bertil Svensson

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av logoz
Haha! Då har du haft äran att ha det stora körkortet ett par gånger? Hur gjorde man på den tiden? Fick man plats med det i plånboken? Jag har hört att vissa restauranger använde det som serveringsunderlägg

Nja, man kan väl säga som så, att det var lättare att hitta igen det när man letade det i plånboken iaf.
Tycker det var bättre än dom här små fjolliga korten man har nu..
Jäkla EU-stämpel på det också, och jag som röstade nej.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?