Vad ska jag uppgradera min CPU till eller ska jag klocka ist?

Permalänk
Medlem

Vad ska jag uppgradera min CPU till eller ska jag klocka ist?

Hej
Jag undrar bara över en sak och det är vad vag ska uppgradera min cpu till?
Har nu ett AMD 3500+ och jag tror det stryper min Fps i tex. world of warcraft har ganska kass fps där fats jag har vatten kylning.
kanske ska säga att jag har 2 nvidia extereme 7800GT som jag kör i sli.
min fps ligger runt 35 pa nästan högsta uppsösning tror det är dårligt iaf.
lr är det kanske clocka det jag ska göra?

har ni några förslag?

Mvh Ekiz.

Ps: inte för dyrt :Ds

Topic redigerad av Kanel.
§ 3.1 Välj ett ämne som tydligt visar vad tråden du skapar handlar om. Till reglerna >>

Visa signatur

AMD 3500+ 2,2 - två EN7800GT sli kort - Tagan 530 - ASUS A8N32 sli deluxe - 2Gb ram (vet inte så mycket om dem mer än att de är på 400)

Permalänk
Medlem

ditt system borde räcka för wow det är ju inte värst krävande...dåligt med ram?

Visa signatur

amd 6000+ 4gb corsair value 800mhz x1950xtx

Permalänk
Medlem

Ja det borde vara för lite ram, minst 2gigg för att wow skall flyta på ordentligt.

Permalänk
Medlem

ja det skullle ju kunna va problemet men jag har 2 Gb. men kan det vara för klena minnen? trot nämligen att jag köpte de billigaste hehe.
tack för svar

Visa signatur

AMD 3500+ 2,2 - två EN7800GT sli kort - Tagan 530 - ASUS A8N32 sli deluxe - 2Gb ram (vet inte så mycket om dem mer än att de är på 400)

Permalänk
Medlem

Nej det är nog inte fallet, har du testat olika drivrutiner för gfx?

gl

Permalänk

Det är tråkigt att se folk med så dyra system som inte vet hur man får systemet att funka som det ska. Optimering, rätt drivrutiner, koppla in allt på rätt sätt, optimerat och tweakat operativsystem krävs.

Själv spelar jag WoW laggfritt på en dator med ett värde på 2500 kr. Socket A plattformen och delarna är lite äldre än 2 år eller mer....

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk

Sitter även jag med en AMD +3500 (klockad 2.5Ghz, ingen större skillnad i prestanda dock) och x1950pro 512mb. Ligger runt på 60-75fFps inomhus och 40-50 utomhus.

Ditt borde flyta minst lika bra...

Visa signatur

- Intel i9 12900KS - (5,7Ghz) - ASUS RTX 4090 TUF - Team Group T-Force DELTA (6400Mhz) - ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO - ASUS ROG Thor 1200W - Cooler Master H500 - ASUS ROG Ryujin II 240 -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Googlah
Det är tråkigt att se folk med så dyra system som inte vet hur man får systemet att funka som det ska. Optimering, rätt drivrutiner, koppla in allt på rätt sätt, optimerat och tweakat operativsystem krävs.

kan inte nagon hjalpa mig med att anvanda min "dyra" grejjor ratt da?
vore jatte snallt

finns det flera drivisar till samma kort?
for isf ar ju chansen stor att jag installerat in fel lr?

Visa signatur

AMD 3500+ 2,2 - två EN7800GT sli kort - Tagan 530 - ASUS A8N32 sli deluxe - 2Gb ram (vet inte så mycket om dem mer än att de är på 400)

Permalänk
Medlem

Altså....SLI med en AMD64 3500+? Blir inte det en flaskhals? Äh! kanske inte men WoW ska väl inte vara så darnligt krävande? Om jag minns rätt så ska det vara väldigt dåligt gjort. Då menar jag altså att det är svårt att komma upp i höga fps. (Jag räknar inte med v-sync nu). Jag kör allt på högsta men kommer inte upp i mer än ca. 50-80fps. men men.

Visa signatur

Nätagg: Fractal Design 1000W Platinum CPU: i7 4790k 4,4ghz RAM: 16gb GPU: Palit 1080

Permalänk
Medlem

tror knappast det har med wow i sig å göra. kan vara att den som du sa flaskhalsade eller något för jag ligger i runt 60-100 fps med ett fx 5900 ute å grindar typ och 40-70 i Alterac valley osv raids å sånt.
tror knappast att det är något med wow. polarn min får oxå dålig fps med sitt 8800gts, har du tillräckligt bra nättagg ?

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk

Körde wow med viss fps drop på min gamla dator; 1024 mb ram, intel p4 2.8 ghz, x1800xl. Sen fick jag ny dator och dual core processor, flyter på sjukt bra =D

Visa signatur

Amd x2 3800+@2.2Ghz-HIS X1800XL 256MB-2048MB-320GB-NZXT Genesis-520W Antec-
Amd x2 4200+AM2@2.4Ghz-ATI X1650PRO256MB-1024MB-250GB-XionIIMiditower-500W-

Permalänk
Medlem

fint med svar
Jag har ett Tagan 530w tror jag det borde räcka lr?
så det kan vara min 3500 som är min flask hals?
ska jag byta dena då? kan man sälja begangnade prossesorer?

Mvh Ekiz

asus 32 sli delux
amd 64 3500+
2x asus 7800gt
tagan 530W
2gb ram

(vattenkylning)

Visa signatur

AMD 3500+ 2,2 - två EN7800GT sli kort - Tagan 530 - ASUS A8N32 sli deluxe - 2Gb ram (vet inte så mycket om dem mer än att de är på 400)

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog bytt processorn till en bättre. Typ AMD64 4000+. Eller nåt.

Visa signatur

Nätagg: Fractal Design 1000W Platinum CPU: i7 4790k 4,4ghz RAM: 16gb GPU: Palit 1080

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olof The Great!!
Jag skulle nog bytt processorn till en bättre. Typ AMD64 4000+. Eller nåt.

inte värt det, nästa steg är dual core isåfall.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

jaja men det ar alltså byta cpu som ar alternativet då?
synd att jag inte köpte en bra från börgan då

kan jag få lite förslag på jatte bra^^ prossesorer då som funkar bättre med sli och allt annat i lådan

vad menade fasen med olika drivruntiner för gfx??

Visa signatur

AMD 3500+ 2,2 - två EN7800GT sli kort - Tagan 530 - ASUS A8N32 sli deluxe - 2Gb ram (vet inte så mycket om dem mer än att de är på 400)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RadioNova
inte värt det, nästa steg är dual core isåfall.

Nej. Dual core används inte i dagens spel...och om jag fattat det rätt så inte heller med Windows XP(?). Single core AMD cpu:s är inte särskilt dyra. Single core är inte onödigt....än.

Edit: Altså det verkar som om de flesta affärer lägger ner med Socket 939 mer och mer. Hittar bara bra CPU:s för AM2. Antingen så får du byta moderkort till AM2 eller så får du leta bland begagnat efter CPU:s. Annars får gärna någon annan länka till någon affär som har bra CPU:s för 939. Jag är ingen mästare.

Visa signatur

Nätagg: Fractal Design 1000W Platinum CPU: i7 4790k 4,4ghz RAM: 16gb GPU: Palit 1080

Permalänk
Medlem

har ingen lust att byta modekort eftersom jag just gjort det

vilken cpu ska jag ha? finns inte sa manga kvar sag jag just^^

Visa signatur

AMD 3500+ 2,2 - två EN7800GT sli kort - Tagan 530 - ASUS A8N32 sli deluxe - 2Gb ram (vet inte så mycket om dem mer än att de är på 400)

Permalänk
Medlem

asså polarn min har 3500+ han har 60+ fps konstant det har nog inte med det å göra, det kan ha med det å göra men då skulle det nog bero på att du kör SLI.
för jag kör wow med en 2500+ barton fx 5900 1gb ram och laggar aldrig konstant 40-100 fps.

men wow verkar vara lite konstigt polarn min med 8800 gtx får inte ens 70+ konstant så.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

vad ska jag göra då?
jag har testat å köra utan sli och det blir mycket sämre då så nått gör det nog.
Men jag kanske skulle testa å köra en 3dmark 05 när jag kommer hem med och utan sli så ni får se om min p. blir som de ska.
kommer en edit efter 16:00 när jag har kört dem.

Mvh ekiz

Visa signatur

AMD 3500+ 2,2 - två EN7800GT sli kort - Tagan 530 - ASUS A8N32 sli deluxe - 2Gb ram (vet inte så mycket om dem mer än att de är på 400)

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311700

om det fortfarande är aktuellt.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E8400 @ 4005 | True 120 Extreme | 2*2048 Corsair Xms2 6400 5-5-5-18 @ 891 | Asus P5Q Deluxe | HD 4850 @ 700/1100 accelero S1 Rev 2 | P180B | corsair HX 520w

Permalänk
Medlem

jo den kanske räcker men jag beböver ingeet värre då?
de kommer ju att ta slut i afärerna om ett tag antar jag lr?
så det kanske är bra o jag tar en värre med en gång så jag inte ångrar mig lr tänker jag fel?

Visa signatur

AMD 3500+ 2,2 - två EN7800GT sli kort - Tagan 530 - ASUS A8N32 sli deluxe - 2Gb ram (vet inte så mycket om dem mer än att de är på 400)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hockexx
bla, bla, bla .... har du tillräckligt bra nättagg ?

???? Hur ska nätagget påverka prestandan????

Trött på folk som tror att datorn blir slöare om man inte har ett bra nätagg. Det enda som händer vid för klena nätagg är att datorn inte startar eller blir ostabil. Nätagget påverkar ej prestandan!!!

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Medlem

har nu bestalt en amd 4200+ 2,2 s.939 sa far vi se hur det gar med denna

(kan inte skriva aao medprickar har )

Visa signatur

AMD 3500+ 2,2 - två EN7800GT sli kort - Tagan 530 - ASUS A8N32 sli deluxe - 2Gb ram (vet inte så mycket om dem mer än att de är på 400)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabanan
???? Hur ska nätagget påverka prestandan????

Trött på folk som tror att datorn blir slöare om man inte har ett bra nätagg. Det enda som händer vid för klena nätagg är att datorn inte startar eller blir ostabil. Nätagget påverkar ej prestandan!!!

Ok om du är trött på folk men du får gärna hålla sånt för dig själv. Förstör stämningen ju.

Visa signatur

Nätagg: Fractal Design 1000W Platinum CPU: i7 4790k 4,4ghz RAM: 16gb GPU: Palit 1080

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agriaa
har nu bestalt en amd 4200+ 2,2 s.939 sa far vi se hur det gar med denna

(kan inte skriva aao medprickar har )

Jag tror inte du får ökad prestanda i wow med det bytet, spelet använder sig väl inte av dualcore?

Klocka processorn några hundra mhz och se över din installation av OS och spel istället.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabanan
???? Hur ska nätagget påverka prestandan????

Trött på folk som tror att datorn blir slöare om man inte har ett bra nätagg. Det enda som händer vid för klena nätagg är att datorn inte startar eller blir ostabil. Nätagget påverkar ej prestandan!!!

förstår du hur dumt det där låter ?. jag hade ett 300w innan och mitt fx 5900 gick inte tillräckligt bra kom upp rutor att den inte fick tillräckligt med aux power å sänkte prestandan. bytte till ett 550w å vipps 20 mer fps
det är samma sak som om du skulle ha för låg vcore såklart prollen skulle gå sämmre.

@agria: testa tanka några optimerade drivrutiner finns lite här å där, finns nog på guru3d. annars kan du ju som sagt testa formatera å installera om hårdvaran sen kanske det har kommit nyare drivisar dock inte troligt att det skulle ändra så mkt men.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

jo det kanske inte blir någon skilnad men det kanske kommer spel som använder 2 core som jag vill spela före jag har råd att byta upp mig till den nya m2 lr vaad den heter.

ska även klocka den lite när jag får den tror jag men jag ska inte göra det själv för när jag försökte så blev det inte alls bra lr vad man ska säga

Visa signatur

AMD 3500+ 2,2 - två EN7800GT sli kort - Tagan 530 - ASUS A8N32 sli deluxe - 2Gb ram (vet inte så mycket om dem mer än att de är på 400)

Permalänk
Medlem

att klocka själv är inga problem så länge du kommer i ihåg att det finns gränser, börja med att klcoka 10% ungefär kolla satt inte tempen går för högt, 40-45c idle MAX imo.

och sockeln heter am2

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hockexx
förstår du hur dumt det där låter ?. jag hade ett 300w innan och mitt fx 5900 gick inte tillräckligt bra kom upp rutor att den inte fick tillräckligt med aux power å sänkte prestandan. bytte till ett 550w å vipps 20 mer fps
det är samma sak som om du skulle ha för låg vcore såklart prollen skulle gå sämmre.

Nu nämnde han inte nånstans att det dök upp rutor om otillräckligt med "aux-power".

Dessutom är ditt påstående om att låg v-core skulle på nåt sätt göra en processor slöare helt orealistisk. Hastigheten på en processor är den som den är inställd på. Volten kan bara avgöra hur stabil den är på den inställda hastigheten. En processor på 2GHz och 1.5volt är inte snabbare än en på 2GHz och 1.1volt.

Citat:

Ok om du är trött på folk men du får gärna hålla sånt för dig själv. Förstör stämningen ju.

Bättre att nån lurar i trådskaparen att köpa dyrt nytt nätagg när det förmodligen inte är problemet?

Vill passa på och beklaga att jag ej tillfört något för at lösa det ursprungliga ämnet.

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Medlem

jo jag har forsokt att klocka med 10% men da sa datorn ifran och blev jatte konstig
jag julle behova hjalp med det fas jag antar att om jag fragar om hjalp sa blir jag visad till den dar lanken om guide for overkloclaning (under kostruktion).
Den har jag skrivigt ut och last igenom 2 ggr mne jag fattar inte det dar med att man ska lasa ide portarna lr vad det heter sa man inte pajar mina hdd. vad jag fatta sa kunde man forstora dem iaf men kan ha fel vill jatte garna ha hjalp om det finns nan som star ut med dumma fragor fran en 21 arig n00b :P:P haha

MVH Ekiz

(kan inte skriva prickar fran min dator har hemma men ni far sta ut )

Ps: vet att detta r fel forum for att klocka antar jag.

Visa signatur

AMD 3500+ 2,2 - två EN7800GT sli kort - Tagan 530 - ASUS A8N32 sli deluxe - 2Gb ram (vet inte så mycket om dem mer än att de är på 400)