Att installera program, för nybörjare

Permalänk
Medlem

Att installera program, för nybörjare

Nu när jag suttit några dagar med Linux har jag märkt att det där med installation av program kan vara både mycket enkelt och ibland... lite krångligare.

Det första begreppet jag lärde mig var "dependency hell". Vissa program kräver visst att andra delar funkar, varpå dessa delar också är beroende av annat... och håller man på tillräckligt länge utan att veta vad man gör så blir det väl förr eller senare fel.

Hursomhelst har jag lärt mig värdet av YaST, inte för jag vet om det är en bra pakethanterare men det funkar iaf. Enda problemet är väl att den inte alltid får tag på senaste versionen av vissa program. Det är inte alltid det gör så mycket men ibland har det kanske kommit ut viktiga uppdateringar.

Ungefär där är jag nu. Frågan är bara vad man ska göra för att inte ställa till det för sig?

Om jag ska installera något nytt, behöver jag avinstallera gamla saker först - så olika versioner inte krockar med varandra? Hur gör man det isåfall på bästa sätt?

Och en sak jag stött på precis nu, vad innebär det om något redan finns i kerneln? Jag vill t.ex. installera senaste versionen av Fuse(pakethanteraren hittar ntfsprogs som redan är installerat, och sen en lite äldre version av Fuse som inte ska vara installerad). När jag kör ./configure så menar den dock att Fuse finns i kerneln. Vad gör man i en sådan situation?

Många frågor... som synes är jag lite förvirrad av installationsprocessen, så det vore väl bra att lära sig utan att ställa till det för sig.