Microsoft lanserar äntligen Vista

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MoNsT€R
Varför ska man ha Ultimate? Kostar ju bara mer samt att det följer med en massa dynga som man ändå inte använder som bara slöar ner datorn. Är det något i Ultimate som man absolut behöver så kan man väl lika gärna installera det i efterhand.

Dom speciella funktionerna som finns i Ultimate kan du inte installera på någon annan version av Vista i efterhand, då är det Ultimate som gäller oavsett.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
http://www.youtube.com/watch?v=QT6YO30GhmQ

Lyckat...

Frågan är hur gnällig man ska vara. Det är inte direkt så Apple varit först med det mesta av detta heller (kanske i OS-världen men inte annars). Det grafiska finns representerat på webben sedan tidigare och även sökningen som visar resultatet direkt skulle kunna kommit där ifrån.

Det som är kul är schackspelet som är en löjlig kopia och är lite brist på fantasi...

Fast jag kan gnälla på Mac också, de lever i sin lilla bubbla där man ska använda deras operativsystem tillsammans med deras hårdvara. Även om de kör x86 idag (fortfarande shockad) så kan inte jag köra deras programvara på min PC utan att trixa.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Dom speciella funktionerna som finns i Ultimate kan du inte installera på någon annan version av Vista i efterhand, då är det Ultimate som gäller oavsett.

Måste man ha dom då?

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Avstängd

Men vad är det man vill ha med vista? Ingen av dessa funktioner har tilltalat mig. Det jag ser är extrema systemkrav. långsammare spel, mer big brother-fasoner.

Men framförallt ännu mer klassiska björntjänster där microsoft tror dom vet vad jag vill göra med datorn och styr så jag inte kan göra som jag vill. Blockeringar och "funktioner" överallt.
Till XP klumpade dom till startmenyn och tog bort så att man inte kunde göra sina egna "send to"-genvägar. Och diverse andra valmöjligheter plockades bort. Dom dolde massa saker, och försökte styra upp ännu mer vart mina filer landar med att använda "mina dokument" mer. Och så har man har en ful "Look in" meny man inte får välja bort i alla öppna-fönster.
Windows media player är ju iofs ännu värre.

Känns som att Windows 98SE eller windows 2000 var mest användarvänligt. Efter det har microsoft siktat på att göra det kontrollerat och stelt för att noobs inte ska tafsa på fel saker.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Helgalen
Vad är det för skillnad på en OEM gentemot en vanlig ?

Skillnaden mellan OEM och Retail (vanlig) är att retail får man alltid köpa alltså inga speciella krav då du betalar helpris. OEM får endast köpas om man köper det med en dator eller viktiga komponenter till datorn, alltså CPU, moderkort, grafikkort, HDD, nätagg osv och inte saker som mus, tangentbort, högtalare osv. Helt enkelt ngt datorn måste ha för att fungera. Du behöver inte bevisa ngt för butiken men om MS kollar upp det skall du bevisa det för dem. Chansen att dom kontrollerar ditt ex är enligt mig slim to none! Andra skillnader mellan OEM och Reatil är att du inte får support från MS med OEM och du får inte den fina lådan med alla manualer osv. Med andra ord: Är du van vid Win och klarar dig utan support från MS och är på väg att köpa hårdvara så är OEM utan tvekan det bästa valet. Idag köpte jag själv ett 8800GTS och Win Vista Home Premium ENG OEM. Sitter och kör det nu och är rätt nöjd fast alla drivers som finns idagsläget suger

GL HF.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Medlem

Hur går det med nvidias systemdrivare?

edit: 64bit

edit2: Om man sökte lite på deras sida så kom det ju faktiskt upp. Men man hittar inga om man letar på det gamla hederliga sättet.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Avstängd

-Boris-: Det är väl det som är tjusningen med just Windows, att det ska passa och fungera till miljontals användare. Då blir det ju alltid några som de får trampa på tårna och alltid några som kommer att gnälla över att fönsterknappar inte ligger där de "borde" och funktioner som Mina Dokument är nog ganska övertygande för de med väldigt basic kunskap i Windows. Åtminstone verkar det så på de jag känner som använder Windows. Dessutom är det nog bra att saker och ting har blivit svårare i och med varje Windows- version. Som du skriver, noobs som tafsar på fel grejer skulle resultera i än mer supportarbete för MS och än mer supportarbete för oss (tänker på den senaste krönikan, datornördens förbannelse). MS har, med stor sannolikhet, nog med jobb att utveckla och uppdatera nuvarande versioner av Windows. Vill man ha ett mer nischat operativsystem så är det en valfri linuxdist eller till och med OS X man bör välja.

Permalänk
Medlem

Ja jag säger då det, man kan aldrig nånsin göra alla glada eller nöjda. Det är därför vLite finns ,-)

http://www.vlite.net/

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
-Boris-: Det är väl det som är tjusningen med just Windows, att det ska passa och fungera till miljontals användare. Då blir det ju alltid några som de får trampa på tårna och alltid några som kommer att gnälla över att fönsterknappar inte ligger där de "borde" och funktioner som Mina Dokument är nog ganska övertygande för de med väldigt basic kunskap i Windows. Åtminstone verkar det så på de jag känner som använder Windows. Dessutom är det nog bra att saker och ting har blivit svårare i och med varje Windows- version. Som du skriver, noobs som tafsar på fel grejer skulle resultera i än mer supportarbete för MS och än mer supportarbete för oss (tänker på den senaste krönikan, datornördens förbannelse). MS har, med stor sannolikhet, nog med jobb att utveckla och uppdatera nuvarande versioner av Windows. Vill man ha ett mer nischat operativsystem så är det en valfri linuxdist eller till och med OS X man bör välja.

Problemet är att jag kommer inte så bra överrens med dom heller. Skulle väl vara något linux. Känns som att windows har en bra grund, dock lite säkerhetshål och instabilitet. Men dom behöver ju inte bara slänga på och slänga på prylar och "funktioner" som begränsar mer och mer.

Permalänk
Medlem

Apropå Vista som spel OS. Ati har lyckats bra med sina drivrutiner. Prestandan i Vista kan ibland vara bättre än den man får med XP (undantaget finns såklart).

Bäst av allt är:

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omEn||LabZ
Skillnaden mellan OEM och Retail (vanlig) är att retail får man alltid köpa alltså inga speciella krav då du betalar helpris. OEM får endast köpas om man köper det med en dator eller viktiga komponenter till datorn, alltså CPU, moderkort, grafikkort, HDD, nätagg osv och inte saker som mus, tangentbort, högtalare osv. Helt enkelt ngt datorn måste ha för att fungera. Du behöver inte bevisa ngt för butiken men om MS kollar upp det skall du bevisa det för dem. Chansen att dom kontrollerar ditt ex är enligt mig slim to none! Andra skillnader mellan OEM och Reatil är att du inte får support från MS med OEM och du får inte den fina lådan med alla manualer osv. Med andra ord: Är du van vid Win och klarar dig utan support från MS och är på väg att köpa hårdvara så är OEM utan tvekan det bästa valet. Idag köpte jag själv ett 8800GTS och Win Vista Home Premium ENG OEM. Sitter och kör det nu och är rätt nöjd fast alla drivers som finns idagsläget suger

GL HF.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=713...

Du glömde den viktigaste skillnaden. Hoppas du fortfarande är lika nöjd.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Workaround Discovered For "Clean Install" With Vista Upgrade DVDs

http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=5932

Windows Vista Aero Glass Performance Hit in Games

"As a result of the changes Microsoft has implemented in Vista, gaming performance no longer suffers when desktop eye candy effects are left on. This is great news for gamers who enjoy the benefits of Aero Glass, but were concerned with its performance impact: there is none. This is unheard of for a Microsoft OS!"

http://www.firingsquad.com/hardware/windows_vista_aero_glass_...

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd

Där ser man. Skräcken för att Vista skulle käka prestanda medan man spelar är, än så länge, något obefogad och det var alltså bara drivrutiner mm som spökade

Permalänk
Medlem

Jag skulle tänka mig att pröva Vista men undrar i så fall om jag klarar mig med den 1.0 GiB ram som jag har eller om det är ett måste med mer för att kunna multitaska lite.

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk
Medlem

Återgick till Server 2003 här, Vista kan ju slänga sig i väggen, och det rejält också jämfört. Skrattretande skillnad i hastighet. Vill man ha utseendet, slå på "themes" tjänsten bara att dra in VTP så har du samma utseende. Dock renderas mer av grafiken i Vista av grafikkortet, och det eldar ju på en hel del. Räcker med att processorn renderar bilden i win. Det orkar min processor med lätt även om man skall sitta och testa hastigheten hur form man kan dra ett fönster eller liknande löjligt. Alla dessa animeringar är något som man kan skippa tycker jag. Känns bättre när fönster osv kommer upp direkt innan man hunnit släppa tangenten/musklicket.

Sen så är server 2003 minst lika snabbt på att hitta filer som Vista som något röt motsatsen om, givetvis så skall indexeringstjänsten vara igång i båda os'en.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Workaround Discovered For "Clean Install" With Vista Upgrade DVDs

http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=5932

lol, trodde aldrig MS skulle klara slå de gamla rekorden för hur snabbt en Windowsinstallation "behöver" ominstalleras.

men annars är det ju alltid nått..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
lol, trodde aldrig MS skulle klara slå de gamla rekorden för hur snabbt en Windowsinstallation "behöver" ominstalleras.

men annars är det ju alltid nått..

Jo, det är verkligen nåt för dom som vill ha Ultimate till ett mer humant pris t.ex, ~2800kr istället för ~4300kr Väntar dock tills det dyker upp sätt att få bort en del av sakerna som gör Vista ointressant :/ Goda nyheter hursomhelst.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Anandtech har gjort riktigt utförliga tester av Vista funktioner.

http://www.anandtech.com/systems/showdoc.aspx?i=2917

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

För alla er noobs som gillar Aero kommer ni inte att göra det längre när ni sett det här: http://www.youtube.com/results?search_query=beryl

Permalänk
Medlem

Tveksamt att folk uppgraderade till Vista för dom glassiga effekterna på några fönster, hur som helst så har dom nog ännu mindre lust att lära sig ett helt nytt operativsystem (om man inte har erfarenhet av Linux sen innan förstås). Därmed inte sagt att Beryl är dåligt på något vis, har inte haft möjligheten att testa det själv då det inte fungerar på min bärbara.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i