Prestandaproblem (fel på drivers?)

Permalänk
Medlem

Prestandaproblem (fel på drivers?)

Hejsan.

Jag har använt Ubuntu (edgy) ett tag nu.
Och alla program jag kan tänkas behöva finns tillgängliga till Ubuntu och jag totalt älskar det.

Det finns bara EN orsak till att jag fortfarande har kvar Windows på hårddisken:
World of Warcraft.

Jag har läst i många trådar här, att om man ska spela spel så ska man hålla sig till windows blabla osv.
Men det känns så onödigt och jobbigt att boota med Windows då man ska spela
ett spel.

Men igentligen så skulle jag inte behöva Windows.
Jag har läst och hört från många håll att folk som har kört WoW under Linux via Cedega / Wine har fått BÄTTRE fps och än i Windows. samt mindre "lagg"

Och nu till själva poängen med tråden:

Jag får inte bättre prestanda i WoW med Linux. TVÄRTOM.
Min FPS ligger på 5-10, på ställen vart den normal ligger runt 35-40.

Jag har följt ett par guider om hur man får bättre prestanda, hur man konfigurerar Cedega för Linux osv.

Men dessa guider har knappast hjälpt mig. Efter att ha gått in i OpenGL samt ändrat lite andra saker så fick jag 1-2fps....

Jag vet inte vad som är fel. Mest logiskt skulle ju vara att jag har dåliga drivers för grafikkortet.

Jag har ett NVIDIA GeForce 6600GT

Jag skulle vilja ha hjälp med hur och vartifrån jag får bra drivers.

De driversen som jag har installerade nu har jag hämtat via
sudo apt-get update && sudo apt-get install inux-restricted-modules-$(uname -r) nvidia-glx

Jag vet inte om detta är rätt eller nåt. men jag tankade dom samtidigt som jag följde en guide för Beryl.

Snälla hjälp mig. Jag vill verkligen inte behålla Windows bara pga ett spel som igentligen ska funka relativt bra i Linux!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tackar, men dessvärre kommer jag inte hitta något om varför min dator presterar så dåligt på länkarna du gav mig.

Permalänk

Kör ett timedemo i Q3 eller annat spel som finns native för linux, jämför sedan med Windows. Får du inga problem eller större skillnader där så kan du utesluta grafikkortsbiten.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Permalänk
Medlem

Har du ställt in att datorn ska använda nvidias drivrutiner då och inte bara installerat dom?

Permalänk
Avstängd

Jag är skeptisk till att spelen verkligen skulle gå snabbare i Linux, när jag har kört WC3 i Cedega har det gått långsammare än i Windows iaf, tror mycket av det är folk som verkligen vill att det hade gått snabbare i Linux

Apt-raderna ovan installerar säkert nvidias egen drivrutin så då borde det ju inte vara den, du kan ju göra som Yaroze säger o kolla om du laddar "nvidia" och inte "nv" i din xorg.conf också.