Simpletech lanserar 64-gigabytes ssd-hårddisk

Permalänk
Melding Plague

Simpletech lanserar 64-gigabytes ssd-hårddisk

Tillverkaren Simpletech har verkligen visat framfötterna när det gäller så kallade solid state-hårddiskar som bygger på minnen istället för mekanik. De lanserade sin Zeus-serie hårddiskar redan i början på 2005 och har nu släppt en 64-gigabytesmodell i 2,5-tumsformat.

Läs nyheten: Simpletech lanserar 64-gigabytes ssd-hårddisk

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Vore kul med en recension på den.

Permalänk
Medlem

Vore kul om såna diskar kom ut i butikerna

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiAMONDBlacK
Vore kul med en recension på den.

Håller med...

Men är det bara jag som missförstår pressmeddelandet eller finns den i 146 GB oxå eller?

Citat:

"Manufacturing, Pricing and Availability

SimpleTech manufactures all of its solid state drives in its ISO9001 and ISO14001 manufacturing facilities. SimpleTech's Zeus SSDs are currently available with a broad range of interface possibilities including Fiber Channel, SATA, and PATA. The Zeus SSDs are available in standard 2.5- and 3.5-inch form factors, as well as custom form factors. The supported capacities range from 8 to 146 gigabytes (GBs). OEM pricing is available upon request. Sales information is available via email at ssd@simpletch.com or by calling 949-260-8345. "

Kul att se att den kommer me så många olika gränssnitt iaf

Borde ju dessutom gå att placera en sån lite hur som helst när den inte är beroende av att "stå/ligga plant" så att säga...

Men en sak till bara, borde inte diskar som den här bli ... ljudlösa?

Visa signatur

"Öl är beviset på att gud älskar oss och att han vill att vi ska vara lyckliga" - Benjamin Franklin

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ToxiZe
Men en sak till bara, borde inte diskar som den här bli ... ljudlösa?

Ja?
En vanlig 2,5-tumshårddisk är dock ibland nästan helt ljudlös, så någon enorm skillnad är det väl inte.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Vore kul om vanliga dödliga hade råd med en.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk

en sådan skulle vara bra att ha som växlings fil i win vista eller med ready-boost.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av funky_monkey
en sådan skulle vara bra att ha som växlings fil i win vista eller med ready-boost.

En SSD med sådär 60GB mindre utrymme hade räckt utmärkt till det ändamålet, eller hur mycket ram har du i din dator? 60GB+?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av funky_monkey
en sådan skulle vara bra att ha som växlings fil i win vista eller med ready-boost.

Växlingsfil? Jag skulle snarare köra Vista på den

Permalänk
Medlem

en 128 GB-version skulle ju kosta 7 000 SEK så jag tror helt klart att 64 GB-versionen är betydligt billigare!

Skulle sitta fint med en sådan i min iBook, hatar snurret och värmen..

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.
Erik Petterssons blogg om webbutveckling

Permalänk

Skulle sitta fint i stationära!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiAMONDBlacK
Växlingsfil? Jag skulle snarare köra Vista på den

funkar det så ok blir någon halvdan raid lösning då.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

Det går frammåt......trevligt

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk

j*vlar va fin den är då!

Permalänk

Hur är det med livslängden?

usb-minnen har haft begränsat antal skrivningar, hur ser detta ut idag? Har aldrig sett en siffra på antal, någon som har kört en dator ifrån flashminne under en längre tid med mycket skrivningar till "disk"?

Permalänk
Medlem

Frågan är hur det är med prestandan, är det något ös i den eller är den bara byggd för att vara robust?

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk

Hastigheten skulle vara intressant att veta.

Permalänk
Medlem

http://sweclockers.com/nyhet/?id=4866 de verkar ha funnits ett tag trots allt. Den där 32gb borde ju finnas att köpa nu när 64gb verkar vara på G.

Permalänk
Inaktiv

Det är minnen i det.. så den aktulle frågan blir:
Kan man överklocka den ?

Permalänk
Medlem

Hoppas det här börjar ta fart på riktigt nu..

Men disken på bilden är väl ändå inte SATA?

Permalänk
Medlem

Det är ju illafall ett steg i rätt riktning. Nu finns de så då kommre fömodligen även förbättras snabbare och de kommer ju då komma ut på den vanliga marknaden snabbare. Om ett år så kanske det finns på konsument marknaden dock förmodligen rätt höga priser.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Det rör på sig i rätt riktning, är nog inte långt bort att det börjar bli dags för vanligt folk att köra på sådana här.
När Dell/HP och de stora tillverkarna börjar trycka in sådana här lösningar i sina maskiner börjar nog priserna att sjunka.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Dags att utveckla ett nytt gränssnitt då kanske minnen borde väl fungera snabbare än SATA? Det vore najs som fasen!

Permalänk

Detta är framtiden för VÄLDIGT dyra mp3-spelare

Visa signatur

E6600 | 2*Corsair XMS2 Xtreme 1024mb Cas4 | 6800 GT | Asrock Dual VSTA s775 | 200 + 300gb Seagate | Antec P150 |

Permalänk
Medlem

Pasen, nej minnena är inte snabbare än överföringshastigheten i SATA2-standarden. Vi pratar om 300 MB/s, det är inget man klämmer ur dagens nand-flashminnen. Det finns minnen så man skulle kunna bygga SSDiskar som är betydligt snabbare än valfri satadisk men kostnaden är fortfarande för hög. Industrin själva tror inte att SSD kommer att slå föräns tidigast om 2 år, kanske mer. Först då kan man tillverka tillräckliga volymer av snabbare flashminnen för att pressa priset och även överträffa prestandan på scsi-diskar.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Dessutom är det stor skillnad på läs och skrivhastighet, de skriver långsammare än vanliga hårddiskar men läser mycket fortare.

Visa signatur

[AMD X2 5600+ @ 3GHz][8800 GTS 640MB @640/900][Creative X-FI Xtreme Music][1.5 TB Storage][24" LCD]

Permalänk
Medlem

De borde köra raid 0 internt, skulle boosta hastigheten rejält.

Fasst kanske är livslängden som tar stryk :\

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Navelludd
Hur är det med livslängden?

usb-minnen har haft begränsat antal skrivningar, hur ser detta ut idag? Har aldrig sett en siffra på antal, någon som har kört en dator ifrån flashminne under en längre tid med mycket skrivningar till "disk"?

GRATTISSS Navelludd!

Du har vunnit "obligatoriska flashfrågan priset"!
Den (vilseledda) frågan ställs ALLTID när ssd kommer på tal.

Svar: Alldeles övertillräckligt! (enl. swecare) kommer inte ihåg cykelantal osv .. säg 5 fantasiljarder eller så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hejsann
GRATTISSS Navelludd!
http://www.mysmiley.net/imgs/smile/party/party0001.gif
Du har vunnit "obligatoriska flashfrågan priset"!
Den (vilseledda) frågan ställs ALLTID när ssd kommer på tal.

Svar: Alldeles övertillräckligt! (enl. swecare) kommer inte ihåg cykelantal osv .. säg 5 fantasiljarder eller så.

De siffror jag hört har inte varigt särskilt imponerande.

Duger säkert för svenssons men jag är rädd att de skiter i entusiasterna och tar den smällen i form av returer...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
De siffror jag hört har inte varigt särskilt imponerande.

Duger säkert för svenssons men jag är rädd att de skiter i entusiasterna och tar den smällen i form av returer...

Samma här, runt 10 miljoner är vad jag har hört (troligen mer numera dock), vilket inte är speciellt märkvärdigt. Mitt antivirusprogram har nu under en sökning skrivit (och så kan man ju fråga sig varför den skriver, när den borde läsa desto mer, men det hör inte hit ) 1.3 Miljoner gånger, på en timme, dock utspritt på några diskar, men det hade lika gärna kunnat vara en disk.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i